Tévésorozat

Állatok

The North Water

Kritika

Ember embernek farkasa, a világ pokol, amelyben az emberek elkínzott lelkek és egymás kínzói is egyben – a pokol a másik ember, tehetnénk még hozzá.

Ezek a gondolatok adják Andrew Haigh sorozatának magvát, az első epizódot pedig Schopenhauer borús idézete nyitja meg. Ezek után nagyjából sejthetjük, mire számíthatunk. Az Ian McGuire 2016-os regényéből készült széria összességében meg is felel elvárásainknak, de brutalitásával és nyers naturalizmusával mégis újra és újra sokkolja a nézőt. Pedig láthattunk más ilyesmit: David Kajganich Terrorja és Steven Knight Tabuja is leszámolt a kifinomult, civilizált 19. századi Brit Birodalom képével.

A Volunteer nevű bálnavadászhajó 1859-ben elindul az északi sarkkör felé, gazdag bálnazsír- és szőrmezsákmány reményében. Az ilyen expedíciók már leáldozóban vannak – ezt tudja a hajó rovott múltú kapitánya (Stephen Grahamet az isten is erre a szerepre teremtette) és a pragmatikus tulajdonos is. Bálnavadásznak is csak a társadalom számkivetettjei állnak vagy olyanok, akiknek menekülniük kell múltjuk elől. A fedélzeten bőven találunk ilyen figurákat: a mesélő, Partick Sumner (Jack O’Connell) ifjú katonai sebész, akit egy balul elsült indiai küldetés kegyvesztetté és ópiumfüggővé tett, Henry Drax (Colin Farrell, akinek szinte látható a bűze) az amorális ösztönlény, akinek a tengerészlét normákon és szabályokon kívüli világa épp ideális, hogy kiélje állatias impulzusait, Cavendish (Sam Spruell), Drax csínytevésben hű cinkosa, aki csak egy fokkal kevésbé erkölcstelen cimborájánál, vagy a hallgatag, Swedenborg keresztény miszticizmusát követő dán szigonyos (Roland Møller).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Pizsamapartizánok

Régen a film az életet utánozta (a vonat érkezett, a munkások a gyárból meg távoztak, csak hogy a klasszikusoknál maradjunk), ma már fordítva van: úgy akarunk viselkedni, mint kedvenc filmjeink szereplői, rájuk akarunk hasonlítani, azt akarjuk átélni, amit ők.

Amerikai legenda

Ez a film annyira áhítatos tisztelgés az Ed Sullivan nevű legenda előtt, hogy szinte észre sem vesszük, mennyire hiányzik belőle az Ed Sullivan nevű ember, aki egykor, a tévézés hőskorában a róla elnevezett, minden idők leghosszabb ideig létező és legnagyobb nézettséget elérő show-ját vezette – tulajdonképpen megteremtve a tv-show műfaját, mint olyat.

AI kontra Al Bano

A kisebb-nagyobb kihagyásokkal és különböző neveken, de 1987 óta létező Vasvári Színjátszó Fesztivál az alkalmi falusi színjátszóktól a független színházi szféra elismert társu­la­tai­ig terjedően reprezentálja a hazai nem hivatásos színjátszás különböző szintjeit.

Családban marad

A kiállításon apa és fia műveit látjuk generációs párba állítva, nemzetközi kontextusba helyezve és némileg rávilágítva a hazai üvegművészet status quójára.

„Bős–Nagymaros Panama csatorna” - így tiltakoztak a vízlépcső és a rendszer ellen 1988-ban

A Mű a rendszer jelképe lett. Aki az építkezés ellen tiltakozott, a rendszer ellen lépett fel – aki azt támogatta, a fennálló rendszert védte. Akkor a Fidesz is a környezetpusztító nagymarosi építkezés leállítását követelte. És most? Szerzőnk aktivistaként vett részt a bős–nagymarosi vízlépcső elleni tiltakozás­sorozatban. Írásában saját élményei alapján idézi fel az akkor történteket.