Tévésorozat

Autósmozi

Duster

  • - turcsányi -
  • 2025. július 9.

Kritika

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

A műalkotás Georgia állam valamely kitalált porfészkében játszódott, s másról sem szólt, mint csupán arról, hogy rikoltozó fiatalok egy korallpiros (vagy sötét narancssárga) Dodge Chargerrel menekülnek a rendőrség elől, mely akciózásuknak kivétel nélkül az a vége, hogy ők átrepülnek a kocsijukkal a víz felett, a rendőrautó meg teli pofával bele a közepibe… Ritkábban máshogy szívják meg, de az eredmény mindig ugyanaz. Nos, 146 részen át, innen kicsit egyhangúnak tűnik. Valami azért magyarázza a dolgot, leginkább a muscle car – ennyit Európából is lehetett érteni, hisz’ a hetvenes évek mozijában nemcsak Hollywoodban, de a tengeren innen is nagy keletje volt a személygépkocsival kergetőzős filmeknek, gondoljunk csak Belmondo ez irányú igyekezetére, vagy az olasz kisvárosok szűk utcácskáinak rodeóira. Ilyetén módon maga az akció megfejthető volt, az eszmei mondanivaló pedig kiderült szegény Dodge nevéből és külleméből. Mondom, szegény: a 146 rész alatt 300-at használtak el, noha az ún. főautó ma is kiállítások, aukciók – ha nem is túl megbízható eredetű – hőse. Ami viszont a küllemét illeti, a tetején a konföderáció zászlaja volt tapasztalható, a neve pedig nemes egyszerűséggel General Lee volt (mi más és ki más, mint Lee tábornok, aki anno Appomattoxnál kényszerült letenni polgárháborús fegyverét). Szóval az üzlet vasbetonbiztos alapját a mindörökké jól konvertálható déli nosztalgia és a törvényenkívüliség dettó időtlen mítosza jelentette, amit mi sem igazol fényesebben, mint a muzsika, Lee tábornok dallamkürtje a Dixie kezdőhangjait játszotta, s az ún. outlaw country music akkor legnagyobb sztárjai is ott voltak minden kilométerkőnél, Johnny Cashnek van egy The General Lee című száma (kifejezetten a kocsiról szól, nem a katonáról), Waylon Jennings énekli a főcímdalt (Good Ol’ Boys) és ő film narrátora is, míg Willie Nelson a moziváltozatok némelyikében jelenik meg a vén whiskeypancsolós nagybácsi tagadhatatlanul testhezálló szerepében.

Ezzel az izomautós filmek alműfaja meg is határozta kábé örök időkre az értelmezési kereteit.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.