Tévésorozat

Autósmozi

Duster

  • - turcsányi -
  • 2025. július 9.

Kritika

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

A műalkotás Georgia állam valamely kitalált porfészkében játszódott, s másról sem szólt, mint csupán arról, hogy rikoltozó fiatalok egy korallpiros (vagy sötét narancssárga) Dodge Chargerrel menekülnek a rendőrség elől, mely akciózásuknak kivétel nélkül az a vége, hogy ők átrepülnek a kocsijukkal a víz felett, a rendőrautó meg teli pofával bele a közepibe… Ritkábban máshogy szívják meg, de az eredmény mindig ugyanaz. Nos, 146 részen át, innen kicsit egyhangúnak tűnik. Valami azért magyarázza a dolgot, leginkább a muscle car – ennyit Európából is lehetett érteni, hisz’ a hetvenes évek mozijában nemcsak Hollywoodban, de a tengeren innen is nagy keletje volt a személygépkocsival kergetőzős filmeknek, gondoljunk csak Belmondo ez irányú igyekezetére, vagy az olasz kisvárosok szűk utcácskáinak rodeóira. Ilyetén módon maga az akció megfejthető volt, az eszmei mondanivaló pedig kiderült szegény Dodge nevéből és külleméből. Mondom, szegény: a 146 rész alatt 300-at használtak el, noha az ún. főautó ma is kiállítások, aukciók – ha nem is túl megbízható eredetű – hőse. Ami viszont a küllemét illeti, a tetején a konföderáció zászlaja volt tapasztalható, a neve pedig nemes egyszerűséggel General Lee volt (mi más és ki más, mint Lee tábornok, aki anno Appomattoxnál kényszerült letenni polgárháborús fegyverét). Szóval az üzlet vasbetonbiztos alapját a mindörökké jól konvertálható déli nosztalgia és a törvényenkívüliség dettó időtlen mítosza jelentette, amit mi sem igazol fényesebben, mint a muzsika, Lee tábornok dallamkürtje a Dixie kezdőhangjait játszotta, s az ún. outlaw country music akkor legnagyobb sztárjai is ott voltak minden kilométerkőnél, Johnny Cashnek van egy The General Lee című száma (kifejezetten a kocsiról szól, nem a katonáról), Waylon Jennings énekli a főcímdalt (Good Ol’ Boys) és ő film narrátora is, míg Willie Nelson a moziváltozatok némelyikében jelenik meg a vén whiskeypancsolós nagybácsi tagadhatatlanul testhezálló szerepében.

Ezzel az izomautós filmek alműfaja meg is határozta kábé örök időkre az értelmezési kereteit.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.