A magyarországi rendezvényeket hivatalosan május 18-án, a Magyar Zene Házának hatalmas üvegfalai között megrendezett sajtótájékoztató nyitotta meg, informálisan azonban már tavaly ősszel elkezdődött az ünneplés, egyebek közt a Magyar Üvegművészek Társaságának (MÜT) könyvbemutatójával, amely az 1996-ban alapított szervezet elmúlt negyedszázadának állít emléket. Ezt idén februárban a szentendrei Ferenczy Múzeum Üveg hat főre című időszaki kiállítása követte. A tárlat kurátora, Bodonyi Emőke művészettörténész évtizedek óta foglalkozik a stúdióüveg mozgalommal, azaz olyan művészekkel, akik az üveget médiumként használva autonóm képzőművészeti alkotásokat hoznak létre. E tárlatán fél tucat középgenerációs, kiforrott és egyedi stílusú, azonnal felismerhető technikát használó magyar üvegművész alkotásaiból válogatott. Az Üveg Nemzetközi Évének apropót ad egy valóban számottevő jubileum is: az amerikai és – egyes források szerint – a nemzetközi stúdióüveg mozgalom, amely Harvey K. Littleton munkásságához köthető, 1962-ben, tehát épp hatvan éve indult. Ehhez kapcsolódik egy hazai vonatkozású kerek évforduló is: a középiskolai szintű, nappali tagozatos üvegműves oktatás 1952-es elindítása a Képző- és Iparművészeti Szakgimnáziumban (Kisképző), amit Báthory Júliának köszönhetünk. Az üvegművészként és pedagógusként is jelentős alkotó számos műve tekinthető meg a Műcsarnokban áprilisban nyílt Közös Tér – II. Ipar- és Tervezőművészeti Nemzeti Szalonon, amelyen a társkurátor, Balogh Eleonóra a tematikus év apropóján külön szekcióval adózott a magyar üvegművesség kiemelkedő eredményeinek.
Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!