Kiállítás

Az ormányostól az egyszarvúig

Hódolat az üvegnek

Kritika

Az ENSZ a 75. közgyűlésén hirdette meg az üveg mint anyag, mint a fenntarthatóságot szolgáló technológiai innováció és nem utolsósorban mint évezredekre visszatekintő művészeti ág témaköreinek dedikált tematikus évét, így 2022 az Üveg Nemzetközi Éve lett. A szakmai szervezetek kezdeményezte programsorozathoz a világ számos országából csatlakoztak.

A magyarországi rendezvényeket hivatalosan május 18-án, a Magyar Zene Házának hatalmas üvegfalai között megrendezett sajtótájékoztató nyitotta meg, informálisan azonban már tavaly ősszel elkezdődött az ünneplés, egyebek közt a Magyar Üvegművészek Társaságának (MÜT) könyvbemutatójával, amely az 1996-ban alapított szervezet elmúlt negyedszázadának állít emléket. Ezt idén februárban a szentendrei Ferenczy Múzeum Üveg hat főre című időszaki kiállítása követte. A tárlat kurátora, Bodonyi Emőke művészettörténész évtizedek óta foglalkozik a stúdióüveg mozgalommal, azaz olyan művészekkel, akik az üveget médiumként használva autonóm képzőművészeti alkotásokat hoznak létre. E tárlatán fél tucat középgenerációs, kiforrott és egyedi stílusú, azonnal felismerhető technikát használó magyar üvegművész alkotásaiból válogatott. Az Üveg Nemzetközi Évének apropót ad egy valóban számottevő jubileum is: az amerikai és – egyes források szerint – a nemzetközi stúdióüveg mozgalom, amely Harvey K. Littleton munkásságához köthető, 1962-ben, tehát épp hatvan éve indult. Ehhez kapcsolódik egy hazai vonatkozású kerek évforduló is: a középiskolai szintű, nappali tagozatos üvegműves oktatás 1952-es elindítása a Képző- és Iparművészeti Szakgimnáziumban (Kisképző), amit Báthory Júliának köszönhetünk. Az üvegművészként és pedagógusként is jelentős alkotó számos műve tekinthető meg a Műcsarnokban áprilisban nyílt Közös Tér – II. Ipar- és Tervezőművészeti Nemzeti Szalonon, amelyen a társkurátor, Balogh Eleonóra a tematikus év apropóján külön szekcióval adózott a magyar üvegművesség kiemelkedő eredményeinek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

A fájdalomdíj

A Szentháromság téren álló, túlméretezett és túldíszített neogótikus palota, az egykori Pénzügyminisztérium Fellner Sándor tervei alapján épült 1901–1904 között, de nem aratott osztatlan sikert. Túlzónak, hivalkodónak tartották; az már tényleg csak részletkérdés volt, hogy a kortárs építészethez semmi köze nem volt.

Így bomlik

Nehéz lenne pontosan belőni, hogy a Fidesz mióta építi – a vetélytársainál is sokkal inkább – tudatosan, előre megfontolt szándékkal hazugságokra a választási kampányait (1998-ban már egészen bizonyosan ezt tették). Az viszont látható pontosan, hogy e hazugságok idővel egyre képtelenebbek lettek.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

Mindenki eltűnt

Egy Svédországban élő nyugdíjas postás, műfordító kezdeményezésére gyűjteni kezdték a nagyváradiak a magyar zsidó közösségről és tagjainak sorsáról szóló könyveket. A polcon műveik révén egymás mellé kerülnek szülők és gyerekek, akiket a holokauszt idején elszakítottak egymástól.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.