Kiállítás

Az ormányostól az egyszarvúig

Hódolat az üvegnek

Kritika

Az ENSZ a 75. közgyűlésén hirdette meg az üveg mint anyag, mint a fenntarthatóságot szolgáló technológiai innováció és nem utolsósorban mint évezredekre visszatekintő művészeti ág témaköreinek dedikált tematikus évét, így 2022 az Üveg Nemzetközi Éve lett. A szakmai szervezetek kezdeményezte programsorozathoz a világ számos országából csatlakoztak.

A magyarországi rendezvényeket hivatalosan május 18-án, a Magyar Zene Házának hatalmas üvegfalai között megrendezett sajtótájékoztató nyitotta meg, informálisan azonban már tavaly ősszel elkezdődött az ünneplés, egyebek közt a Magyar Üvegművészek Társaságának (MÜT) könyvbemutatójával, amely az 1996-ban alapított szervezet elmúlt negyedszázadának állít emléket. Ezt idén februárban a szentendrei Ferenczy Múzeum Üveg hat főre című időszaki kiállítása követte. A tárlat kurátora, Bodonyi Emőke művészettörténész évtizedek óta foglalkozik a stúdióüveg mozgalommal, azaz olyan művészekkel, akik az üveget médiumként használva autonóm képzőművészeti alkotásokat hoznak létre. E tárlatán fél tucat középgenerációs, kiforrott és egyedi stílusú, azonnal felismerhető technikát használó magyar üvegművész alkotásaiból válogatott. Az Üveg Nemzetközi Évének apropót ad egy valóban számottevő jubileum is: az amerikai és – egyes források szerint – a nemzetközi stúdióüveg mozgalom, amely Harvey K. Littleton munkásságához köthető, 1962-ben, tehát épp hatvan éve indult. Ehhez kapcsolódik egy hazai vonatkozású kerek évforduló is: a középiskolai szintű, nappali tagozatos üvegműves oktatás 1952-es elindítása a Képző- és Iparművészeti Szakgimnáziumban (Kisképző), amit Báthory Júliának köszönhetünk. Az üvegművészként és pedagógusként is jelentős alkotó számos műve tekinthető meg a Műcsarnokban áprilisban nyílt Közös Tér – II. Ipar- és Tervezőművészeti Nemzeti Szalonon, amelyen a társkurátor, Balogh Eleonóra a tematikus év apropóján külön szekcióval adózott a magyar üvegművesség kiemelkedő eredményeinek.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Balatonföldvári „idill”: íme az ország egyetlen strandkikötője

  • narancs.hu

Dagonya, vagy a legtisztább balatoni homok? Ökokatasztrófa, vagy gyönyörűség? Elkészült a vitorláskikötő Balatonföldvár Nyugati strandján; július, vagy ha úgy tetszik, a balatoni főszezon első hétvégéjén néztük meg, valóban ellentétes-e a „józan ésszel”, hogy strand és kikötő ugyanazon a területen létezzen.

Céltalan poroszkálás

A két fivér, Lee (Will Poulter) és Julius (Jacob Elordi) ígéretet tesznek egymásnak: miután leszereltek a koreai háborús szolgálatból, a veteránnyugdíjukból házat vesznek maguknak Kalifornia dinamikusan növekvő elővárosainak egyikében.

Autósmozi

  • - turcsányi -

Vannak a modern amerikai mitológiának Európából nézvést érthető és kevésbé érthető aktorai és momentumai. Mindet egyben testesíti meg a Magyarországon valamikor a nyolcvanas években futó Hazárd megye lordjai című, s az Egyesült Államokan 1979 és 1985 között 146 részt megérő televíziós „kalandsorozat”, amely ráadásul még legalább három mozifilmet is fialt a tengerentúli közönség legnagyobb örömére, s Európa kisebb furcsálkodására.

Húsban, szőrben

Mi maradt élő a Pécs 2010 Európa Kulturális Fővárosa programból? Nem túl hosszú a sor. A Tudásközpont és a Zsolnay Örökségkezelő Nkft. kulturális intézményei: a Zsolnay Negyed és a Kodály Központ, és a Zsolnay Negyedben az eleve kiállítótérnek épült m21 Galéria, amelynek mérete tekintélyes, minősége pedig európai színvonalú.

Rémek és rémültek

Konkrét évszám nem hangzik el az előadásban, annyi azonban igen, hogy negyven évvel vagyunk a háború után. A rendszerbontás, rendszerváltás szavak is a nyolcvanas éveket idézik. (Meg egyre inkább a jelent.)

Az igazságnak kín ez a kor

A családregény szó hallatán rendre vaskos kötetekre gondolunk, táblázatokra a nemzedékek fejben tartásához, eszünkbe juthat a Száz év magány utolsó utáni oldalán a kismillió Buendía szisztematikus elrendezése is.