A magyarországi rendezvényeket hivatalosan május 18-án, a Magyar Zene Házának hatalmas üvegfalai között megrendezett sajtótájékoztató nyitotta meg, informálisan azonban már tavaly ősszel elkezdődött az ünneplés, egyebek közt a Magyar Üvegművészek Társaságának (MÜT) könyvbemutatójával, amely az 1996-ban alapított szervezet elmúlt negyedszázadának állít emléket. Ezt idén februárban a szentendrei Ferenczy Múzeum Üveg hat főre című időszaki kiállítása követte. A tárlat kurátora, Bodonyi Emőke művészettörténész évtizedek óta foglalkozik a stúdióüveg mozgalommal, azaz olyan művészekkel, akik az üveget médiumként használva autonóm képzőművészeti alkotásokat hoznak létre. E tárlatán fél tucat középgenerációs, kiforrott és egyedi stílusú, azonnal felismerhető technikát használó magyar üvegművész alkotásaiból válogatott. Az Üveg Nemzetközi Évének apropót ad egy valóban számottevő jubileum is: az amerikai és – egyes források szerint – a nemzetközi stúdióüveg mozgalom, amely Harvey K. Littleton munkásságához köthető, 1962-ben, tehát épp hatvan éve indult. Ehhez kapcsolódik egy hazai vonatkozású kerek évforduló is: a középiskolai szintű, nappali tagozatos üvegműves oktatás 1952-es elindítása a Képző- és Iparművészeti Szakgimnáziumban (Kisképző), amit Báthory Júliának köszönhetünk. Az üvegművészként és pedagógusként is jelentős alkotó számos műve tekinthető meg a Műcsarnokban áprilisban nyílt Közös Tér – II. Ipar- és Tervezőművészeti Nemzeti Szalonon, amelyen a társkurátor, Balogh Eleonóra a tematikus év apropóján külön szekcióval adózott a magyar üvegművesség kiemelkedő eredményeinek.
A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!