Színház

Bekúszó rettenet

Soharóza, Halas Dóra, Nagy Fruzsina: Keleti blokk

Kritika

Vajon kifáradhat, kiüresedhet-e az a forma, amelyet Nagy Fruzsina jelmeztervező és Halas Dóra zenész, a Soharóza kísérleti énekegyüttes vezetője talált ki, s amelyet catwalk koncertnek nevezve új műfajként, „valahol a színház, a kóruskoncert és az extrém divatbemutató között” határoztak meg. Meg lehet-e közelíteni a 2018-as Az Ügy című előadásuk kirobbanó sikerét? 

A Keleti blokk talán nem akkora reveláció, de jól látszik belőle, hogy az alkotók nem egy kaptafára dolgoznak, sőt az előadás azt is megmutatta, hogy igenis sok lehetőség rejlik még a műfajban.

Ami már csak azért is biztató, mert jelzi, hogy nálunk is van tere a nem szöveg-, történet- vagy drámaközpontú színháznak, beleértve annak közérthetőbb, vagy talán inkább kevésbé zavarba ejtő válfajait is. Míg a néző a kortárs tánc esetében is hajlamos görcsösen az elbeszélt történet után kutatni, addig egy catwalk koncert előadáson nem jut eszébe ilyesmi: magától értetődően ragadja magával a látvány és a zene, az összművészet, amelyek ezúttal a szocializmus képeit, témáit és hangulatait idézik fel Magyarország, Csehszlovákia és Lengyelország tapasztalataival vegyítve. A nemzetközi koprodukcióban készült előadás azonban nem egyszerűen a múltidézést, lubickolást tűzte ki célként a langyos Kádár-retróban: a Keleti blokk egy képzeletbeli szövetség, a V4-ekből létrejött Kozmicke Kormorán életét mutatja be, vagyis egyfajta negatív utópiát vetít vissza a múltra (és a jelenre), a legjobb pillanatokban szövevényes viszonyrendszert létrehozva az idősíkok között.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.

Árvák harca

A jelenből visszatekintve nyilvánvaló, hogy a modern, hol többé, hol kevésbé független Magyarország a Monarchia összeomlásától kezdődő történelmében szinte állandó törésvonalak azonosíthatók.