Színház

Bekúszó rettenet

Soharóza, Halas Dóra, Nagy Fruzsina: Keleti blokk

Kritika

Vajon kifáradhat, kiüresedhet-e az a forma, amelyet Nagy Fruzsina jelmeztervező és Halas Dóra zenész, a Soharóza kísérleti énekegyüttes vezetője talált ki, s amelyet catwalk koncertnek nevezve új műfajként, „valahol a színház, a kóruskoncert és az extrém divatbemutató között” határoztak meg. Meg lehet-e közelíteni a 2018-as Az Ügy című előadásuk kirobbanó sikerét? 

A Keleti blokk talán nem akkora reveláció, de jól látszik belőle, hogy az alkotók nem egy kaptafára dolgoznak, sőt az előadás azt is megmutatta, hogy igenis sok lehetőség rejlik még a műfajban.

Ami már csak azért is biztató, mert jelzi, hogy nálunk is van tere a nem szöveg-, történet- vagy drámaközpontú színháznak, beleértve annak közérthetőbb, vagy talán inkább kevésbé zavarba ejtő válfajait is. Míg a néző a kortárs tánc esetében is hajlamos görcsösen az elbeszélt történet után kutatni, addig egy catwalk koncert előadáson nem jut eszébe ilyesmi: magától értetődően ragadja magával a látvány és a zene, az összművészet, amelyek ezúttal a szocializmus képeit, témáit és hangulatait idézik fel Magyarország, Csehszlovákia és Lengyelország tapasztalataival vegyítve. A nemzetközi koprodukcióban készült előadás azonban nem egyszerűen a múltidézést, lubickolást tűzte ki célként a langyos Kádár-retróban: a Keleti blokk egy képzeletbeli szövetség, a V4-ekből létrejött Kozmicke Kormorán életét mutatja be, vagyis egyfajta negatív utópiát vetít vissza a múltra (és a jelenre), a legjobb pillanatokban szövevényes viszonyrendszert létrehozva az idősíkok között.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Minden nap egy forradalom

A történelem nem ismétli magát, hanem rímel. Paul Thomas Anderson egy szinte anakronisztikusan posztmodern filmet rendezett; bár felismerjük őrült jelenünket, láz­álomszerűen mosódik össze a hatvanas évek baloldali radikalizmusa a nyolcvanas évek erjedt reaganizmusával és a kortárs trumpista fasisztoid giccsel.

Japán teaköltemény

A 19. század derekán, miután a Perry-expedíció négy, amerikai lobogókkal díszített „fekete hajója” megérkezett Japánba, a szigetország kénytelen volt feladni több évszázados elszigeteltségét, és ezzel együtt a kultúrája is nagyot változott.

Maximál minimál

A nyolcvannyolc éves Philip Glass életműve változatos: írt operákat, szimfóniákat, kísérleti darabokat, izgalmas kollaborációkban vett részt más műfajok képviselőivel, és népszerű filmzenéi (Kundun; Az órák; Egy botrány részletei) révén szélesebb körben is ismerik a nevét. Hipnotikus minimalista zenéje tömegeket ért el, ami ritkaság kortárs zeneszerzők esetében.

Egy józan hang

Romsics Ignác saját kétkötetes önéletírása (Hetven év. Egotörténelem 1951–2021, Helikon Kiadó) után most egy új – és az előszó állítása szerint utolsó – vaskos kötetében ismét kedves témája, a historiográfia felé fordult, és megírta az egykori sztártörténész, 1956-os elítélt, végül MTA-elnök Kosáry Domokos egész 20. századon átívelő élettörténetét.