Színház

Bekúszó rettenet

Soharóza, Halas Dóra, Nagy Fruzsina: Keleti blokk

Kritika

Vajon kifáradhat, kiüresedhet-e az a forma, amelyet Nagy Fruzsina jelmeztervező és Halas Dóra zenész, a Soharóza kísérleti énekegyüttes vezetője talált ki, s amelyet catwalk koncertnek nevezve új műfajként, „valahol a színház, a kóruskoncert és az extrém divatbemutató között” határoztak meg. Meg lehet-e közelíteni a 2018-as Az Ügy című előadásuk kirobbanó sikerét? 

A Keleti blokk talán nem akkora reveláció, de jól látszik belőle, hogy az alkotók nem egy kaptafára dolgoznak, sőt az előadás azt is megmutatta, hogy igenis sok lehetőség rejlik még a műfajban.

Ami már csak azért is biztató, mert jelzi, hogy nálunk is van tere a nem szöveg-, történet- vagy drámaközpontú színháznak, beleértve annak közérthetőbb, vagy talán inkább kevésbé zavarba ejtő válfajait is. Míg a néző a kortárs tánc esetében is hajlamos görcsösen az elbeszélt történet után kutatni, addig egy catwalk koncert előadáson nem jut eszébe ilyesmi: magától értetődően ragadja magával a látvány és a zene, az összművészet, amelyek ezúttal a szocializmus képeit, témáit és hangulatait idézik fel Magyarország, Csehszlovákia és Lengyelország tapasztalataival vegyítve. A nemzetközi koprodukcióban készült előadás azonban nem egyszerűen a múltidézést, lubickolást tűzte ki célként a langyos Kádár-retróban: a Keleti blokk egy képzeletbeli szövetség, a V4-ekből létrejött Kozmicke Kormorán életét mutatja be, vagyis egyfajta negatív utópiát vetít vissza a múltra (és a jelenre), a legjobb pillanatokban szövevényes viszonyrendszert létrehozva az idősíkok között.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.