Színház

Bekúszó rettenet

Soharóza, Halas Dóra, Nagy Fruzsina: Keleti blokk

Kritika

Vajon kifáradhat, kiüresedhet-e az a forma, amelyet Nagy Fruzsina jelmeztervező és Halas Dóra zenész, a Soharóza kísérleti énekegyüttes vezetője talált ki, s amelyet catwalk koncertnek nevezve új műfajként, „valahol a színház, a kóruskoncert és az extrém divatbemutató között” határoztak meg. Meg lehet-e közelíteni a 2018-as Az Ügy című előadásuk kirobbanó sikerét? 

A Keleti blokk talán nem akkora reveláció, de jól látszik belőle, hogy az alkotók nem egy kaptafára dolgoznak, sőt az előadás azt is megmutatta, hogy igenis sok lehetőség rejlik még a műfajban.

Ami már csak azért is biztató, mert jelzi, hogy nálunk is van tere a nem szöveg-, történet- vagy drámaközpontú színháznak, beleértve annak közérthetőbb, vagy talán inkább kevésbé zavarba ejtő válfajait is. Míg a néző a kortárs tánc esetében is hajlamos görcsösen az elbeszélt történet után kutatni, addig egy catwalk koncert előadáson nem jut eszébe ilyesmi: magától értetődően ragadja magával a látvány és a zene, az összművészet, amelyek ezúttal a szocializmus képeit, témáit és hangulatait idézik fel Magyarország, Csehszlovákia és Lengyelország tapasztalataival vegyítve. A nemzetközi koprodukcióban készült előadás azonban nem egyszerűen a múltidézést, lubickolást tűzte ki célként a langyos Kádár-retróban: a Keleti blokk egy képzeletbeli szövetség, a V4-ekből létrejött Kozmicke Kormorán életét mutatja be, vagyis egyfajta negatív utópiát vetít vissza a múltra (és a jelenre), a legjobb pillanatokban szövevényes viszonyrendszert létrehozva az idősíkok között.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.