Kiállítás

Bukásunk lapjai

Doom

Kritika

Miért megy el valaki egy olyan kiállításra, amelynek már a címe is lelombozó, és ahol feltehetően a képébe nyomják a balsors, bukás, végzet, pusztulás megannyi válfaját? Nyilván a kiállító művészek miatt.

A budapesti Horizont Galéria kiállításán öt alkotó szerepel (egész pontosan hat, mert az egyik név egy művészpárost takar), és láthatunk szobrokat, fényképet, videót és festményt is. Két alkotót nem a Horizont Galéria képvisel, így egy kurátori válogatásból összeálló kiállítást látunk (e gyakorlat ellene megy a kereskedelmi galériáktól elvárt sémának). A kurátorok, Bence Bettina és a galéria vezetője, Arató Balázs ezt a válogatást „fejelték meg” a kétértelmű címmel; nehéz eltekinteni attól, hogy a Doom konkrétan megidéz egy videójáték-sorozatot, s két, belőle táplálkozó filmet is – így aligha szólít meg minden generációt.

S ha mindez nem lenne „elég”, a látogatót rögtön bedobják a mély vízbe; a kísérőszövegben A pestisből vett Camus-idézet („A kétségbeesés megszokása rosszabb, mint maga a kétségbeesés.”) után nem műtárgyleírásokat, értelmezéseket olvashatunk, hanem egy komor statementet, amely persze szintén tartalmaz sci-fi utalást, és bizonyos szempontból univerzális is, de ezen belül, sokkal inkább egy, a magyarországi helyzetet körülíró állítás.

A kataklizma (avagy a koronavírus hatása) itt és most, a kurátori szöveg szerint ilyen: „Élethelyzetünk központi állapota a bizonytalanság. Múltunknak vége szakadt, jelenünket teljesen máshol folytatva kell jövőt építenünk, biztos pontok nélkül. A stressz állapota csak rövid ideig tolerálható, nem hosszú, néma hónapokon keresztül, különösen úgy, hogy a válság feltételezett vége folyamatosan elnapolódik.” A továbbiakban olvashatunk az átláthatóság hiányáról, az egyenlőtlenségek és ellentétek megerősödéséről, az életünk feletti irányítás elvesztéséről, a normalitás megszűnéséről, míg végül „csak a feszültség, zavar, szorongás és kimerültség érzése marad” számunkra.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."