Film

Desperados Waiting for the Train

Higucsi Sindzsi: Robbanás a szuperexpresszen – és tsai

  • - turcsányi -
  • 2025. április 29.

Kritika

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Mégsem e tényekből fakad, hogy a vonatos filmeknél van legmagasabban a léc, hisz’ raboljanak, térítsenek, csiribáljanak el bármilyen szuperexpresszt vagy vicinálist, arra a legvérmesebb filmalkotó sem számíthat, hogy művének már az első kockái láttán sikoltozva, hanyatt-homlok menekülnek a vetítőhelyiségből a nézők, mint 1896-ban, tehát idestova 130 esztendeje Auguste és Louis Lumière egyik első műve, A vonat érkezése láttán.

A küldetés innentől lehetetlen volt, de ez gyakorlatilag senkinek nem szegte a kedvét. Pontosabban: szinte lehetetlen volt, hiszen Edwin S. Porter nem egészen hét évvel az opus magnum publikálása után, 1903-ban elkészítette híres westernjét, A nagy vonatrablást. Ezt inkább elmesélem, mert minden, de minden, ami utána következett, ebben már megjelent. Két desperado beront a forgalmi irodára, s hamis üzenet továbbítására kényszerítik fegyverrel a távírászt. Az üzenettel eltérített gőzös megáll vizet felvenni, amikor az immár négyfősre hízott banda megrohanja a vonatot. Ketten a paklikocsit rámolják ki, ahol az őr előbb rájuk lő, majd megadja magát – vesztére, mert lelövik, mint egy kutyát. A gazfickók előremásznak a mozdonyra, hidegre teszik a jókora szenes lapáttal védekező fűtőt (konkrétan egy darab szénnel szétverik a fejét, aztán biztos, ami biztos, a hulláját lehajítják a robogó vonatról), majd a masinisztát kényszerítik megállásra, lekapcsoltatják vele mozdonyáról a szerelvényt, az utasokat leterelik a töltésre, s kifosztják őket, egy menekülni próbál, simán hátba lövik. Végül az előre gondosan elrejtett lovakra pattanván menekülőre fogják a zsákmánnyal. Időközben a megkötözött távírász föléröz, és a fejével verve a távírót, vészjeleket ad. Egy kislány szabadítja ki, s közben imádkozik is érte. A város népe ezalatt a közösségi házban bokázik a táncmulatságon, ám a rémes hír hallatán a férfiak mind a rablovicsok nyomába vetik magukat, s egyet ki is lőnek közülük, ám a többi sajna kereket old. Szerencsére nem jutnak messze, épp akkor sikerül rajtuk ütni, amikor a zsákmányon osztozkodnak. A megrabolt polgárok nem ejtenek foglyokat, nem ismernek kegyelmet… S kész.

Ezután a filmművészet már semmit, de semmit nem tudott hozzátenni a történethez, még ha folyvást próbálta is. Csakhogy volt itt még valami, Porter filmjének utolsó (tulajdonképpen szövetidegen) beállításában az egyik desperadót látjuk szemből, amint pontosan belelő a kamera közepibe többször. A hatás ugyanaz volt, mint A vonat érkezése láttán, a nézők egymást taposva menekültek, a bátrabbja pedig gyorsan a széke alá bukott.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.

Szenes Zoltán volt vezérkari főnök: A NATO-nak át kell vennie a drónvédelemmel kapcsolatos ukrán tapasztalatokat

A NATO alapvetően jól reagált az orosz csali drónok lengyelországi berepülésére, de az eset rávilágít arra, hogy a szövetség még nem készült fel a dróntámadásokra. A NATO-t politikai széttagoltsága is hátrányba hozza az orosz hibrid hadviselés elleni védekezésben – erről is beszélt nekünk a védelmi szövetség déli parancsnokság volt logisztikai főnöke.

„Előbb lövetem le magam, mint hogy letérdeljek”

Györfi Mihály szolnoki ellenzéki polgármester szerint a parlamentben „a mindent megszavazunk Orbán Viktornak” című politikai komédia folyik. A politikus úgy látja, ennek az lesz a végeredménye, hogy bár a magyar társadalom nem szereti a politikai mészárlást, ha kell, jövőre megteszi.