Film

Desperados Waiting for the Train

Higucsi Sindzsi: Robbanás a szuperexpresszen – és tsai

  • - turcsányi -
  • 2025. április 29.

Kritika

Az a film, amelyikben nem szerepel vonat, nos, bakfitty. S még az a film is csak határeset lehet, amelyikben szerepel vonat, de nem rabolják, térítik vagy tüntetik el. Vannak a pótfilmek, amelyekben a vonatot buszra, tengerjáróra, repülőgépre, autóra/motorra, egészen fapados esetben pedig kerékpárra cserélik (mindegyikre tudnánk több példát is hozni). 

Mégsem e tényekből fakad, hogy a vonatos filmeknél van legmagasabban a léc, hisz’ raboljanak, térítsenek, csiribáljanak el bármilyen szuperexpresszt vagy vicinálist, arra a legvérmesebb filmalkotó sem számíthat, hogy művének már az első kockái láttán sikoltozva, hanyatt-homlok menekülnek a vetítőhelyiségből a nézők, mint 1896-ban, tehát idestova 130 esztendeje Auguste és Louis Lumière egyik első műve, A vonat érkezése láttán.

A küldetés innentől lehetetlen volt, de ez gyakorlatilag senkinek nem szegte a kedvét. Pontosabban: szinte lehetetlen volt, hiszen Edwin S. Porter nem egészen hét évvel az opus magnum publikálása után, 1903-ban elkészítette híres westernjét, A nagy vonatrablást. Ezt inkább elmesélem, mert minden, de minden, ami utána következett, ebben már megjelent. Két desperado beront a forgalmi irodára, s hamis üzenet továbbítására kényszerítik fegyverrel a távírászt. Az üzenettel eltérített gőzös megáll vizet felvenni, amikor az immár négyfősre hízott banda megrohanja a vonatot. Ketten a paklikocsit rámolják ki, ahol az őr előbb rájuk lő, majd megadja magát – vesztére, mert lelövik, mint egy kutyát. A gazfickók előremásznak a mozdonyra, hidegre teszik a jókora szenes lapáttal védekező fűtőt (konkrétan egy darab szénnel szétverik a fejét, aztán biztos, ami biztos, a hulláját lehajítják a robogó vonatról), majd a masinisztát kényszerítik megállásra, lekapcsoltatják vele mozdonyáról a szerelvényt, az utasokat leterelik a töltésre, s kifosztják őket, egy menekülni próbál, simán hátba lövik. Végül az előre gondosan elrejtett lovakra pattanván menekülőre fogják a zsákmánnyal. Időközben a megkötözött távírász föléröz, és a fejével verve a távírót, vészjeleket ad. Egy kislány szabadítja ki, s közben imádkozik is érte. A város népe ezalatt a közösségi házban bokázik a táncmulatságon, ám a rémes hír hallatán a férfiak mind a rablovicsok nyomába vetik magukat, s egyet ki is lőnek közülük, ám a többi sajna kereket old. Szerencsére nem jutnak messze, épp akkor sikerül rajtuk ütni, amikor a zsákmányon osztozkodnak. A megrabolt polgárok nem ejtenek foglyokat, nem ismernek kegyelmet… S kész.

Ezután a filmművészet már semmit, de semmit nem tudott hozzátenni a történethez, még ha folyvást próbálta is. Csakhogy volt itt még valami, Porter filmjének utolsó (tulajdonképpen szövetidegen) beállításában az egyik desperadót látjuk szemből, amint pontosan belelő a kamera közepibe többször. A hatás ugyanaz volt, mint A vonat érkezése láttán, a nézők egymást taposva menekültek, a bátrabbja pedig gyorsan a széke alá bukott.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Eldobott aggyal

  • - ts -

A kortárs nagypolitika, adott esetben a kormányzás sűrű kulisszái mögött játszódó filmek, tévésorozatok döntő többsége olyan, mint a sci-fi, dolgozzék bármennyi és bármilyen hiteles forrásból.

Nemes vadak

Jason Momoa és Thomas Pa‘a Sibbett szerelemprojektje a négy hawaii királyság (O‘ahu, Maui, Kaua‘i és Hawai‘i) egyesítését énekli meg a 18. században.

Kezdjetek el élni

A művészetben az aktív eutanázia (asszisztált öngyilkosság) témaköre esetében ritkán sikerül túljutni egyfajta ájtatosságon és a szokványos „megteszem – ne tedd meg” dramaturgián.

A tudat paradoxona

  • Domsa Zsófia

Egy újabb dózis a sorozat eddigi függőinek. Ráadásul bőven lesz még utánpótlás, mivel egyelőre nem úgy tűnik, mintha a tucatnyi egymással érintőlegesen találkozó, egymást kiegészítő vagy egymásnak éppen ellentmondó történetből álló regényfolyam a végéhez közelítene: Norvégiában idén ősszel az eredetileg ötrészesre tervezett sorozat hatodik kötete jelenik meg.

Törvény, tisztesség nélkül

Hazánk bölcsei nemrég elfogadták az internetes agresszió visszaszorításáról szóló 2024. évi LXXVIII. törvényt, amely 2025. január 1. óta hatályos. Nem a digitális gyűlöletbeszédet kriminalizálja a törvény, csak az erőszakos cselekményekre felszólító kommentek ellen lép fel.