Könyv

Szálldogálni finoman

Erdős Virág: Kalocsa

Kritika

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ikszet azért olvassák, mert kiválóan főz. Ipszilont a podcastja miatt. Zé gitározik, mármint pódiumon, jegyért. Zsére tizennégyezren kíváncsiak a Facebookon öklét rázó posztjai, százötvenen a legutóbbi regénye miatt. Akinek ez nincs ínyére, annak marad a zsánerirodalom. Ha képes specialistává válni, kap olvasótábort.

Nemrég hallottam ezt a kifejezést: „általános szépirodalom”. Ez volna állítólag az a fajta próza, amely, ha csak nem szupersztár a szerző, ma sajnos nem kell senkinek.

Erdős Virág minden bizonnyal szupersztár. Nem mintha valaha adott volna trendekre. Az olvasóban olykor az az érzés alakul ki, hogy Erdős bújócskázik vele. „Illetve nem.” Néha olybá tűnik, elzárkózik a közönségtől, majd világos lesz, ez sem igaz: nagyjából kétévente jelentkezik verses- vagy novelláskötettel, sőt még meséket is ír. (Kivéve, ha a címben szerepel a mese szó. Akkor biztosan nem mesékkel van dolgunk.)

Erdős Virág élő paradoxon. „Illetve nem”, de trükk azért adatik dögivel. Lehet, hogy fordítva működik? Tanácsos akkor komolyan venni, amikor viccel? Jó ötlet, de azért univerzális receptnek nem ajánlott. miért nem í című verse például ötvenöt válaszvariáció egy fel nem tett kérdésre, vagy­is ontológiai paradoxon, a költő épp ötvenöt éves volt, az ötvenöt palindrom szám, mágikus, a versnek pedig egyetlen soráról sem lehet eldönteni, hogy stand-up esten ülünk, vagy a gyóntatófülke van kihangosítva. A Trabantfejű Nő olvastán a szakma repülősóért piheg, a Z generációs érettségiző elsírja magát.

Erdős Virág idén megjelent kisregénye, a Kalocsa mindenekelőtt jó hír: Erdős nem szokott ekkora terjedelemben megörvendeztetni bennünket, tőle 108 oldal összefüggő próza már a József és testvérei második kötete. Igaz, A5-öst alig meghaladó méretű oldalakról és szép, nagy betűkről beszélünk, illusztrációkkal – tervezte Erdős Virág –, de akkor is. Lecsaphatunk a kis csalásra, hát hiszen a Kalocsa cselekményét a figyelmes olvasó a Vígszínház Házi Színpadáról ismerheti rég. Az átdolgozás azonban határozottan friss. A Kalocsa epikát, lírát, drámát tartalmaz és olvaszt egybe. Terjedelemre tömör kis darab, fényes könyvtárgy, borítója minimalista és talányos – tervezte Erdős Virág –, a vért idézi, pedig paprika. Roppant étvágygerjesztő újabb Erdős-átvágással van tehát dolgunk, fel is faljuk egy fektünkben, azt kapjuk, amit megérdemlünk. „Illetve nem.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Fűző nélkül

Berlin, Du bist so wunderbar – fogad a híres dal, amelynek a karrierje egy német sörreklámból indult. Nehéz is lenne másképpen összefoglalni a város hangulatát, amelyet az itthon alig ismert grafikus, illusztrátor és divatfotós Santhó Imre munkássága is visszatükröz.

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Londoni randevúk

„Ne ijedjetek meg, de azt hiszem, én vagyok a generációm hangja. Vagyis valamelyik generációé” – fogalmazott Hannah Horvath a Csajok első részében. A 2012–2017 között futó, hat évadot megélő sorozatban Lena Dunham pont így tett: hangot adott azoknak a fiataloknak, akiknek mindennél nagyobb szabadságot és jólétet ígértek, ám a világválság ennek az anyagi, az egzisztenciális szorongás pedig a lelki fedezetét egyszerűen felélte.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.

Tíz vállalás

Bevált recept az ifjúsági regényekben, hogy a szerző a gyerekközösség fejlődésén keresztül fejti ki mondanivalóját. A nyári szünidőre a falusi nagymamához kitelepített nagyvárosi rosszcsontoknak az új környezetben kell rádöbbenniük arra, hogy vannak magasztosabb cselekedetek is a szomszéd bosszantásánál vagy az énekesmadár lecsúzlizásánál. Lehet tűzifát aprítani, visszavinni az üres üvegeket, és megmenteni a kocsiból kidobott kutyakölyköt. Ha mindez közösségben történik, még jobb.