Könyv

Szálldogálni finoman

Erdős Virág: Kalocsa

Kritika

Úgy hírlik, a magyar könyvpiacon újabban az a mű életképes, amelyik előhúz egy másik nyuszit egy másik kalapból. A szórakoztatás birodalmában trónfosztott lett a könyv, az audiovizuális tartalom átvette a világuralmat. Ma tehát a szerző a márka, műve pedig a reklámajándék: bögre, póló, matrica a kisbuszon. 

Ikszet azért olvassák, mert kiválóan főz. Ipszilont a podcastja miatt. Zé gitározik, mármint pódiumon, jegyért. Zsére tizennégyezren kíváncsiak a Facebookon öklét rázó posztjai, százötvenen a legutóbbi regénye miatt. Akinek ez nincs ínyére, annak marad a zsánerirodalom. Ha képes specialistává válni, kap olvasótábort.

Nemrég hallottam ezt a kifejezést: „általános szépirodalom”. Ez volna állítólag az a fajta próza, amely, ha csak nem szupersztár a szerző, ma sajnos nem kell senkinek.

Erdős Virág minden bizonnyal szupersztár. Nem mintha valaha adott volna trendekre. Az olvasóban olykor az az érzés alakul ki, hogy Erdős bújócskázik vele. „Illetve nem.” Néha olybá tűnik, elzárkózik a közönségtől, majd világos lesz, ez sem igaz: nagyjából kétévente jelentkezik verses- vagy novelláskötettel, sőt még meséket is ír. (Kivéve, ha a címben szerepel a mese szó. Akkor biztosan nem mesékkel van dolgunk.)

Erdős Virág élő paradoxon. „Illetve nem”, de trükk azért adatik dögivel. Lehet, hogy fordítva működik? Tanácsos akkor komolyan venni, amikor viccel? Jó ötlet, de azért univerzális receptnek nem ajánlott. miért nem í című verse például ötvenöt válaszvariáció egy fel nem tett kérdésre, vagy­is ontológiai paradoxon, a költő épp ötvenöt éves volt, az ötvenöt palindrom szám, mágikus, a versnek pedig egyetlen soráról sem lehet eldönteni, hogy stand-up esten ülünk, vagy a gyóntatófülke van kihangosítva. A Trabantfejű Nő olvastán a szakma repülősóért piheg, a Z generációs érettségiző elsírja magát.

Erdős Virág idén megjelent kisregénye, a Kalocsa mindenekelőtt jó hír: Erdős nem szokott ekkora terjedelemben megörvendeztetni bennünket, tőle 108 oldal összefüggő próza már a József és testvérei második kötete. Igaz, A5-öst alig meghaladó méretű oldalakról és szép, nagy betűkről beszélünk, illusztrációkkal – tervezte Erdős Virág –, de akkor is. Lecsaphatunk a kis csalásra, hát hiszen a Kalocsa cselekményét a figyelmes olvasó a Vígszínház Házi Színpadáról ismerheti rég. Az átdolgozás azonban határozottan friss. A Kalocsa epikát, lírát, drámát tartalmaz és olvaszt egybe. Terjedelemre tömör kis darab, fényes könyvtárgy, borítója minimalista és talányos – tervezte Erdős Virág –, a vért idézi, pedig paprika. Roppant étvágygerjesztő újabb Erdős-átvágással van tehát dolgunk, fel is faljuk egy fektünkben, azt kapjuk, amit megérdemlünk. „Illetve nem.”

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.

„Idő és hely hoz létre igazi közösséget”

A Freeszfe elnökeként teljesen az egyesület körüli teendők kötötték le Forgács Péter figyelmét, mostantól pedig a FREEDOM, az új otthonuk szellemiségének kialakítása a cél. Arról kérdeztük, mit terveznek az épülettel, mit jelent a szabadság, és egyáltalán, milyen iskola lesz itt.

A Bolsonaro-végjáték

Szeptember 11-én a brazil szövetségi legfelsőbb bíróság, a Supremo Tribunal Federal (STF) bűnösnek mondta ki a demokratikus rend elleni szövetkezésben és 27 év és 3 hónap szabadságvesztésre ítélte Jair Messias Bolsonarót, Brazília volt elnökét, aki 2019 és 2022 között töltötte be ezt a posztot.