Kiállítás

Egymás közt

Női kvóta 01 – Női alkotók, alkotó nők a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum gyűjteményéből

Kritika

Első ízben rendez olyan tárlatot a Ludwig Múzeum, amelyen kizárólag női alkotóknak a nőiség témáját feldolgozó munkái szerepelnek. A válogatás ezen első része a női szerepek és a nők megjelenítése körüli anomáliákra fókuszál a múzeum gyűjteményében őrzött műveken keresztül.

Kérdés, hogy miért kell a „női alkotásokat” külön kezelni, de erre a tények alapján könnyű a válasz: a múzeum 35 évvel ezelőtti indulásakor a gyűjtemény darabjainak mindössze 3 százalékát készítették nők. Azóta ez az arány 30 százalékra nőtt, de még mindig nem tükrözi a képzőművészet területén a valós és kívánatos reprezentációt. Különösen annak fényében nem, hogy a művészeti képzésben ma már messze több a női hallgató, és ez igaz a hagyományosan „férfiszakmának” számító építészetben is. Az okok szerteágazók, például biztosan számít, hogy a művészpálya nem feltétlenül jár anyagi elismertséggel.

Az elnőiesedés óhatatlanul szemléletváltással jár, még akkor is, ha a végzett hallgatók gyakran racionálisabb életstratégiát választanak, és pályát váltanak; egyre inkább felértékelődik az elfogadás, az empátia, a gondoskodás, a rugalmasság. Erő alapú civilizációban élünk, de világos, hogy a jelenlegi ökológiai, geopolitikai, társadalmi és szociális konfliktusokat erőből aligha lehet megoldani. Egy ilyen „új világrendben” a nők szerepe törvényszerűen más lesz, elég arra gondolnunk, hogy például a legfiatalabb, már aktív generáció számára lassan értelmezhetetlen a klasszikus harcos és provokatív feminizmus, azt sem szeretik, ha szakmájukban nőként tekintenek rájuk.

A Ludwig Múzeum Női kvóta című kiállításának első része még azt az időszakot, illetve pozíciót idézi, amikor az alkotók számára küzdelmet jelentett, hogy a férfiakkal azonos rangot vívjanak ki maguknak a művészeti szcénában. Szipőcs Krisztina kurátori koncepciója egyértelmű: a válogatás szembeállítja a passzív és az aktív női szerepet a művészetben – az előbbi évszázadokon át arra kárhoztatta a nőket, hogy alanyai helyett a tárgyai legyenek a művészi alkotásnak; modellként, múzsaként, de semmiképpen sem alkotóként. A kiállítás erős felütéssel indít, a művészettörténet legkülönbözőbb korszakából származó, különféle női aktok reprodukcióit állítja párhuzamba Nagy Kriszta Tereskova 1998-as Kortárs festőművész vagyok című művével, amelyen az alkotó nyilvánvalóan provokatív szándékkal a fogyasztói társadalom idoljaként jeleníti meg önmagát, pontosabban önmaga testét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A fejünkre nőttek

Az incel kifejezés (involuntary celibates, önkéntes cölibátus) má­ra köznevesült (lásd még: Karen, woke, simp); egyszerre szitokszó, internetes szleng és a férfiak egy csoportjának jelölése.

Visszatér

  • - turcsányi -

Johnny Cashnek van egy ilyen című száma, az 1994-es American Recordings című albumán. Nem is az övé, egy Nick Lowe nevű zenészé, aki egy ideig Cash rokona volt – az ő eredeti változatát használta például a pilot vége főcíméhez a Maffiózók (The Sopranos).

Tökéletes egyenlőség

Egy viking törzsfőnökről szóló animált tanmesével indul a film, aki népe minden tagjának (beleértve önmagát is) levágatta a bal kezét (szolidaritásból, mivel a fia bal keze odalett az ellenségtől menekülve), így akarván megőrizni az egységet.

A rossz dolog

Kínálta magát a trauma jelenkori uralmáról szóló kritikai panaszáradat Eva Victor debütfilmje kapcsán. A film több elemzője kiemelte, hogy a Bocs, kicsim erőssége éppen abban rejlik, hogy ellenáll e narratív toposznak.

Perkusszív vérvonal

A cimbalom története valódi sikersztori: az 1870-es években a cseh származású, Budapesten letelepedett hangszergyáros, Schunda Vencel József megalkotta kora népszerű kocsmai hangszerének tökéletesített változatát, a pedálcimbalmot, 1906-ban pedig már a tízezredik (!) példányt szállították ki a Magyar utcai manufaktúrából.

Suttogó szó-képek

  • Dékei Krisztina

A 2016-tól Berlinben élő, de idén hazaköltöző művész viszonylag korán, 2012-ben megtalálta egyéni kézjegyének alapelemét, a pixelt (talán a legismertebb ilyen műve a 2014-es Akadémiai pénisz), majd az ezen alapuló színezést: interaktív alkotásai csak akkor váltak láthatóvá, ha a közönség kiszínezte a tényleges pixeleket.

Fejszék és haszonnövények

  • Molnár T. Eszter

A táncos székekből összetolt emelvényen lépked. A székek mozognak, csúsznak, dőlnek, billennek, a táncos óvatos, de hiába, végül így is legördül.

Újabb menekülő kelet-európai politikus keres búvóhelyet Orbánnál

  • Domány András
Budapestről üzent Donald Tusk lengyel miniszterelnöknek a Kaczyński-kormányok volt igazságügyi minisztere: nem kaptok el! Zbigniew Ziobrót 180 millió złoty, vagyis 17 milliárd forintnyi költségvetési pénz szabálytalan elköltése miatt keresik a lengyel hatóságok. Ki ez az ember, és hogyan taszította káoszba hazája igazságszolgáltatását?