Kiállítás

Egymás közt

Női kvóta 01 – Női alkotók, alkotó nők a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum gyűjteményéből

Kritika

Első ízben rendez olyan tárlatot a Ludwig Múzeum, amelyen kizárólag női alkotóknak a nőiség témáját feldolgozó munkái szerepelnek. A válogatás ezen első része a női szerepek és a nők megjelenítése körüli anomáliákra fókuszál a múzeum gyűjteményében őrzött műveken keresztül.

Kérdés, hogy miért kell a „női alkotásokat” külön kezelni, de erre a tények alapján könnyű a válasz: a múzeum 35 évvel ezelőtti indulásakor a gyűjtemény darabjainak mindössze 3 százalékát készítették nők. Azóta ez az arány 30 százalékra nőtt, de még mindig nem tükrözi a képzőművészet területén a valós és kívánatos reprezentációt. Különösen annak fényében nem, hogy a művészeti képzésben ma már messze több a női hallgató, és ez igaz a hagyományosan „férfiszakmának” számító építészetben is. Az okok szerteágazók, például biztosan számít, hogy a művészpálya nem feltétlenül jár anyagi elismertséggel.

Az elnőiesedés óhatatlanul szemléletváltással jár, még akkor is, ha a végzett hallgatók gyakran racionálisabb életstratégiát választanak, és pályát váltanak; egyre inkább felértékelődik az elfogadás, az empátia, a gondoskodás, a rugalmasság. Erő alapú civilizációban élünk, de világos, hogy a jelenlegi ökológiai, geopolitikai, társadalmi és szociális konfliktusokat erőből aligha lehet megoldani. Egy ilyen „új világrendben” a nők szerepe törvényszerűen más lesz, elég arra gondolnunk, hogy például a legfiatalabb, már aktív generáció számára lassan értelmezhetetlen a klasszikus harcos és provokatív feminizmus, azt sem szeretik, ha szakmájukban nőként tekintenek rájuk.

A Ludwig Múzeum Női kvóta című kiállításának első része még azt az időszakot, illetve pozíciót idézi, amikor az alkotók számára küzdelmet jelentett, hogy a férfiakkal azonos rangot vívjanak ki maguknak a művészeti szcénában. Szipőcs Krisztina kurátori koncepciója egyértelmű: a válogatás szembeállítja a passzív és az aktív női szerepet a művészetben – az előbbi évszázadokon át arra kárhoztatta a nőket, hogy alanyai helyett a tárgyai legyenek a művészi alkotásnak; modellként, múzsaként, de semmiképpen sem alkotóként. A kiállítás erős felütéssel indít, a művészettörténet legkülönbözőbb korszakából származó, különféle női aktok reprodukcióit állítja párhuzamba Nagy Kriszta Tereskova 1998-as Kortárs festőművész vagyok című művével, amelyen az alkotó nyilvánvalóan provokatív szándékkal a fogyasztói társadalom idoljaként jeleníti meg önmagát, pontosabban önmaga testét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

BKV: csak semmi pánik, lesz fizetés!

A cég megbízott vezérigazgatója belső körlevélben igyekszik nyugtatni a cég dolgozóit, hogy mindenki megkapja a fizetését júniusban. A szakszervezetek megkezdték az egyeztetéseket arról, milyen eszközökkel éljenek, ha ellehetetlenül a BKV és többi fővárosi szolgáltató cég működése.

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.