Kiállítás

Egymás közt

Női kvóta 01 – Női alkotók, alkotó nők a Ludwig Múzeum – Kortárs Művészeti Múzeum gyűjteményéből

Kritika

Első ízben rendez olyan tárlatot a Ludwig Múzeum, amelyen kizárólag női alkotóknak a nőiség témáját feldolgozó munkái szerepelnek. A válogatás ezen első része a női szerepek és a nők megjelenítése körüli anomáliákra fókuszál a múzeum gyűjteményében őrzött műveken keresztül.

Kérdés, hogy miért kell a „női alkotásokat” külön kezelni, de erre a tények alapján könnyű a válasz: a múzeum 35 évvel ezelőtti indulásakor a gyűjtemény darabjainak mindössze 3 százalékát készítették nők. Azóta ez az arány 30 százalékra nőtt, de még mindig nem tükrözi a képzőművészet területén a valós és kívánatos reprezentációt. Különösen annak fényében nem, hogy a művészeti képzésben ma már messze több a női hallgató, és ez igaz a hagyományosan „férfiszakmának” számító építészetben is. Az okok szerteágazók, például biztosan számít, hogy a művészpálya nem feltétlenül jár anyagi elismertséggel.

Az elnőiesedés óhatatlanul szemléletváltással jár, még akkor is, ha a végzett hallgatók gyakran racionálisabb életstratégiát választanak, és pályát váltanak; egyre inkább felértékelődik az elfogadás, az empátia, a gondoskodás, a rugalmasság. Erő alapú civilizációban élünk, de világos, hogy a jelenlegi ökológiai, geopolitikai, társadalmi és szociális konfliktusokat erőből aligha lehet megoldani. Egy ilyen „új világrendben” a nők szerepe törvényszerűen más lesz, elég arra gondolnunk, hogy például a legfiatalabb, már aktív generáció számára lassan értelmezhetetlen a klasszikus harcos és provokatív feminizmus, azt sem szeretik, ha szakmájukban nőként tekintenek rájuk.

A Ludwig Múzeum Női kvóta című kiállításának első része még azt az időszakot, illetve pozíciót idézi, amikor az alkotók számára küzdelmet jelentett, hogy a férfiakkal azonos rangot vívjanak ki maguknak a művészeti szcénában. Szipőcs Krisztina kurátori koncepciója egyértelmű: a válogatás szembeállítja a passzív és az aktív női szerepet a művészetben – az előbbi évszázadokon át arra kárhoztatta a nőket, hogy alanyai helyett a tárgyai legyenek a művészi alkotásnak; modellként, múzsaként, de semmiképpen sem alkotóként. A kiállítás erős felütéssel indít, a művészettörténet legkülönbözőbb korszakából származó, különféle női aktok reprodukcióit állítja párhuzamba Nagy Kriszta Tereskova 1998-as Kortárs festőművész vagyok című művével, amelyen az alkotó nyilvánvalóan provokatív szándékkal a fogyasztói társadalom idoljaként jeleníti meg önmagát, pontosabban önmaga testét.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.