Színház

Élet-halál pálinkaágyon

Kár, hogy anyádat nem hoztuk el

Kritika

Óvodás korunktól ismerjük a „Hej, Dunáról fúj a szél…” kezdetű népdalt. Az első versszakban mintha a népi meteorológia a nehéz paraszti sors feletti búsongással forrna össze, a második strófája pedig egyfajta könnyed csúfolódásnak tűnik, mintha csak a pajkos leánykák cukkolnák a nyeszlett fiúcskákat.

Pedig a szöveg eredete (és az iskolai énekkönyvekbe be nem került többi versszak) alapján ez szigorúan felnőtt tartalom: a Jancsika itt nem egy személyre, hanem egy testrészre utal, és a katonaság sem a honvédő szolgálatot jelenti. A népdalaink egy jelentős része ugyanis a szexről szól, hol virágnyelven (Bújj, bújj zöld ág; Elvesztettem zsebkendőmet; Boci, boci tarka), máskor mindent néven nevezve. Az előadás az utóbbi kategóriába tartozik.

A Bábszínház Ország Lili Stúdiója a megszokottól eltérő formanyelvű, merészebb, kísérleti jellegű produkciók játéktere. Gardenö Klaudia rendezése egy vásári bábelőadás hagyományos bábtechnikákkal, némi árnyjátékkal, élő zenével és néptánccal. Bátorsága nem csupán a tabut rázó és nagyrészt sikamlós témaválasztásban áll, és még csak nem is a bátorság a legnagyobb erénye.

A belépés utáni pálinkakínálás, a népzenészek és a néhány taktusnyi tánclépésre váltó, kurjongató játszók vásári hangulatot idéznek. Ezzel egy időben Juhos-Kiss Csenge eltúlzott színű és értelmezhetetlen hosszúságú rojtokkal kicifrázott női jelmezei, Fülöpp Réka sápadt zöld díszletelemei egy neonfényekkel megrajzolt, retinába égő tulipán képével az egészet az operettek világába tolják el, egy kicsit mindent idézőjelbe téve. Még jóformán el sem helyezkedünk, az előadás máris kikacsint ránk, és erre a cinkosságra szükség is van. Nem a trágárságok és az obszcén történetek miatt, de itt fültövön vágják a vallásos érzékenységet, az emelkedett magyarságtudatot és a férfibüszkeséget csakúgy, mint a női nem valós vagy éppen álságos tiszteletét. A vajdasági magyar népköltészetből citált történetekből például úgy tűnhetne, mintha kizárólag a nők bizgenytyűje viszketne folyamatosan. Az előadás többször is szellemesen reflektál saját politikai inkorrektségére (dramaturg: Gimesi Dóra), szexizmusára. Egy riherongy róka története után például egy nem kevésbé szexista kiszólással reagál: nem minden nő kurva, viszont minden férfit a farka irányít. Az alkotók egy eldobott agyú játékra hívnak, amelynek során ránevethetünk önmagunkra.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Huszein imám mártíromsága

Az Izrael és Irán között lezajlott tizenkét napos háború újra rádöbbentette a régió népeit: új közel-keleti hatalmi rend van kialakulóban. Az egyre élesebben körvonalazódó kép azonban egyre többeket tölt el félelemmel.

„A lehetőségek léteznek”

Úgy tűnik, hogy az emberi történelem és politika soha nem fog megváltozni. Kőbalta, máglyán égő „eretnekek”, százéves háborúk, gulágok… Vagy­is mi sohasem fogunk megváltozni. Reménytelen.

Taxival Auschwitzba

Idén áprilistól a francia közszolgálati televízió közel kilenc­órányi dokumentumfilm-folyamban mutatta be azt a három történelmi pert, amelyek során 1987 és 1998 között a náci kollaboráns Vichy-rezsim egykori kiszolgálóinak kellett számot adniuk bűneikről. A három film mindegyike más-más oldalról mutatja be a megszállás időszakát. A YouTube-on is hozzáférhető harmadiknak van talán a leginkább megszívlelendő tanulsága.

Lábujjhegyen

A hízelgéseknek, a geopolitikai realitásoknak és a szerencsének köszönhetően jól zárult a hágai NATO-csúcs. Azonban az, hogy a tagállamok vezetői jól tudják kezelni az Egyesült Államok elnökének egóját, nem a transzatlanti kapcsolatok legszilárdabb alapja.

Milliókat érő repedések

Évekig kell még nézniük a tátongó repedéseket és leváló csempéket azoknak a lakóknak, akik 2016-ban költöztek egy budafoki új építésű társasházba. A problémák hamar felszínre kerültek, most pedig a tulaj­donosok perben állnak a beruházóval.

Egyenlőbbek

Nyilvánosan megrótta Szeged polgármestere azokat a képviselőket – köztük saját szövetségének tagjait –, akik nem szavazták meg, hogy a júliustól érvényes fizetésemelésük inkább a szociális alapba kerüljön. E képviselők viszont azt szerették volna, hogy a polgármester és az alpolgármesterek bérnövekménye is közcélra menjen.

Pillanatnyi nehézségek

Gyors viták, vetélkedő erős emberek, ügynöközés és fele-fele arányban megosztott tagság: megpróbáltuk összerakni a szép reményekkel indult, de a 2026-os választáson a távolmaradás mellett döntő liberális párt történetét.

Kovács Gergő: „Igyekszünk, hogy a jelöltállítással kevésbé kavarjunk be, de ettől mi még elindulunk”

A Kutyapárt társelnöke egy éve vezeti a főváros egyik elit budai kerületét, közben rendszeresen részt vesz a Fővárosi Közgyűlés néha szürreális keretek közt zajló munkájában. Erről, no meg a Kutyapárt önálló indulásáról, a fővárosi költségvetés nehéz megszületéséről, és persze a Pride tapasztalatairól is beszélgettünk.

„Még a nevén sem lehetett nevezni”

Az 50-es évek Amerikája elevenedik meg a Vágtázó lovakról című új amerikai film kockáin: Muriel és a koreai háborúból hazatérő férje, Lee Kaliforniába költözve szeretnének új életet kezdeni, ám betoppan hozzájuk Lee testvére, Julius, és felkavarja a viszonyokat. Kaszinó, lóverseny és tiltott szerelmek – Daniel Minahan mozija meglepő helyekre viszi hőseit. A rendezővel a korszakról, Douglas Sirkről és arról is beszélgettünk, milyen érzés játékfilmen dolgozni olyan sorozatok után, mint a Trónok harca vagy a Homeland.