Kiállítás

Egzaltált Dürer

MS mester és kora

Kritika

A monumentális kiállítás középpontjában egyetlen mű, egy 1506-os dátummal jelölt, Selmecbányáról származó gótikus szárnyas oltár áll, amelynek az egyik táblaképével (helyesebben reprodukciójával) mindenki találkozott már. A kollektív emlékezetünkbe beégett a Vizitáció (Mária találkozása Erzsébettel), ám ez nem mondható el a nyolcból megmaradt hét táblaképről – amelyek most először láthatók együtt.

A kiállítás négy kurátorának, az animációs „csapatnak” és a készítéstechnikai kutatóknak arra a kérdésre kellett választ találniuk, hogy hogyan lehet egy késő középkori műegyüttest prezentálni a korban járatlan (vagy kevéssé jártas) befogadónak, hogyan lehet egy letűnt kort (korszakot) megfoghatóvá, izgalmassá tenni úgy, hogy bemutassák az új kutatási eredményeket is. Ehhez csaknem száz műalkotást, térképeket, maketteket, ötvöstárgyakat, pénzérméket, valamint korabeli dokumentumokat is „megmozgattak” – nem beszélve a korabeli ruhákba öltözött udvarhölgyekről és énekmondókról (utalok itt a Megelevenedő középkor címen futó tárlatvezetésekre). Az installálás radikálisan túllép a fal síkjára „tapadó” kép és mű típusú bemutatási módon; a selmecbányai táblák, mint egy kicsiny hársfaerdő megcsonkolt darabjai állnak a térben. Mindegyik valóban egyetlen fából készült, és vágott vagy csonkolt. Mindezekhez pedig egy keretes szerkezet tartozik, két olyan képanimáció, amelyek a művek részletein keresztül, kétféle módon mutatják be, hogy mi van a kép, a „felszín” mögött (ikonográfia és egyéni stílus, technika vagy több kéz nyoma).

A kiállítás a régebbi és az új stíluskritikai megközelítéseket is használja, hogy eljussunk az MS mesterhez köthető további művekhez, és az évszázados rejtély (adatolható, de természetesen vitatható) feloldásához, ahhoz a kérdéshez, hogy ki is volt valójában MS mester maga? (Az új attribúció a kiállításhoz kapcsolódó, több nemzetközi szerzőt is felvonultató katalógusban jóval bővebben is elolvasható – s bár ezek elsősorban a korszak kutatóinak „hasznosak”, azért az érdeklődő is találhat benne izgalmas adatokat.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Női dzseki trendek, amelyeket érdemes figyelni idén ősszel és télen

  • Támogatott tartalom

Az őszi-téli szezon mindig a kabátok és dzsekik időszaka: ezek a darabok nemcsak a melegedről gondoskodnak, hanem meghatározzák az egész öltözéked stílusát is. Idén a klasszikus megoldások mellett számos új irányzat is teret nyer, amelyek egyszerre praktikusak és divatosak. Nézzük, milyen trendek hódítanak a női dzsekik világában a következő hónapokban!

Vörösben

Bohumil Hrabal novelláit Balassa Eszter, a társulattal sokat dolgozó dramaturg az Európa Kiadónál nemrégiben újra megjelent Véres történetek és legendák című gyűjteményes kötet alapján dolgozta át. Vörös a zokni, a nyakkendő, de még a hajszalag is – véres drámára jöttünk –, mégsem sorolható a horror műfajába Soós Attila rendezése. Fekete humorban gazdag sztorik elevenednek meg, groteszk stílusban feltárva a kisemberek mindennapos küzdelmeit.

Magánügyek, közügyek

A félhomályos színpadon egy női alak ül az íróasztalnál, mögötte vörös fényben füst gomolyog. Létezik egy színházi mondás: ahol egy előadásban füstgép vagy stroboszkóp jelenik meg, ott véget ér a minőség. Ám ez az előadás egy holokauszthoz kapcsolódó történetet mond el, a felszálló füstnek így óhatatlanul pluszjelentése is van.

Szintén zenész

  • - turcsányi -

Nyilván nincs új a nap alatt, mindenesetre a síkhülye gyerekrabló történetét láttuk már kétszer, s éppenséggel olvashattuk is volna, ha Evan Hunter (a számos álnéven alkotó Salvatore Albert Lombinót Ed McBainként ismerjük jobban) 1959-ben publikált regénye megjelenik magyarul, de nem jelent meg, noha a szerző távolról sem alulreprezentált alakja a magyar könyvkiadásnak, beleértve a komcsit is).

Patchwork művészportrékból

A Fuga leghátsó, ámde igen nagy méretű termében látható a művész 2012 óta futó sorozatának (Ember Embernek Embere) majdnem teljes összegzése. A magángyűjtőktől is visszakölcsönzött alkotásokkal együtt a kiállításon 34 mű szerepel – sajátos, „bogis” művészportrék a nemzetközi művészszcéna volt és jelenlegi nagyjairól. S bár G. Horváth mindenekelőtt festő, a művészi Pantheonjában szerepet kapnak szobrászok, fotósok, konceptuális alkotók és performerek is.