Kiállítás

Egzaltált Dürer

MS mester és kora

Kritika

A monumentális kiállítás középpontjában egyetlen mű, egy 1506-os dátummal jelölt, Selmecbányáról származó gótikus szárnyas oltár áll, amelynek az egyik táblaképével (helyesebben reprodukciójával) mindenki találkozott már. A kollektív emlékezetünkbe beégett a Vizitáció (Mária találkozása Erzsébettel), ám ez nem mondható el a nyolcból megmaradt hét táblaképről – amelyek most először láthatók együtt.

A kiállítás négy kurátorának, az animációs „csapatnak” és a készítéstechnikai kutatóknak arra a kérdésre kellett választ találniuk, hogy hogyan lehet egy késő középkori műegyüttest prezentálni a korban járatlan (vagy kevéssé jártas) befogadónak, hogyan lehet egy letűnt kort (korszakot) megfoghatóvá, izgalmassá tenni úgy, hogy bemutassák az új kutatási eredményeket is. Ehhez csaknem száz műalkotást, térképeket, maketteket, ötvöstárgyakat, pénzérméket, valamint korabeli dokumentumokat is „megmozgattak” – nem beszélve a korabeli ruhákba öltözött udvarhölgyekről és énekmondókról (utalok itt a Megelevenedő középkor címen futó tárlatvezetésekre). Az installálás radikálisan túllép a fal síkjára „tapadó” kép és mű típusú bemutatási módon; a selmecbányai táblák, mint egy kicsiny hársfaerdő megcsonkolt darabjai állnak a térben. Mindegyik valóban egyetlen fából készült, és vágott vagy csonkolt. Mindezekhez pedig egy keretes szerkezet tartozik, két olyan képanimáció, amelyek a művek részletein keresztül, kétféle módon mutatják be, hogy mi van a kép, a „felszín” mögött (ikonográfia és egyéni stílus, technika vagy több kéz nyoma).

A kiállítás a régebbi és az új stíluskritikai megközelítéseket is használja, hogy eljussunk az MS mesterhez köthető további művekhez, és az évszázados rejtély (adatolható, de természetesen vitatható) feloldásához, ahhoz a kérdéshez, hogy ki is volt valójában MS mester maga? (Az új attribúció a kiállításhoz kapcsolódó, több nemzetközi szerzőt is felvonultató katalógusban jóval bővebben is elolvasható – s bár ezek elsősorban a korszak kutatóinak „hasznosak”, azért az érdeklődő is találhat benne izgalmas adatokat.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jancsics Dávid korrupciókutató: Az Orbán család vagy a Matolcsy-klán működése új jelenség

Jancsics Dávid a Leukémia zenekar gitárosaként a hazai underground zenetörténethez is hozzátette a magáét, majd szociológusként az Egyesült Államokba ment, azóta a San Diego-i egyetem professzora. A magyarországi korrupcióról szóló doktori disszertációját átdolgozva idén magyarul is kiadták A korrupció szociológiája címmel. Erről beszélgettünk.

Újabb mérföldkő

  • Harci Andor

Mi lett volna, ha 1969-ben, az amougies-i fesztiválon Frank Zappa épp másfelé bolyong, s nem jelentkezik be fellépőnek a színpadon tartózkodó Pink Floyd tagjai mellé?

Vándormozi

  • - turcsányi -

John Maclean nem kapkodja el, az előző filmje, a Slow West (A nyugat útján) 2015-ben jött ki.