Tánc

Ember, állat, gép

SzólóDuó Fesztivál 2022

  • Vida Virág
  • 2022. február 2.

Kritika

Huszonhárom évvel ezelőtt rendezték meg az első SzólóDuó Fesztivált Budapesten, de akkor még csak hazai alkotók jelentkezhettek rá. A fesztivál 2005-ben megnyitotta platformját a külföldiek előtt is. Az idei fellépőket öt jelölőkörben – magyar, német, lengyel, holland és egy nemzetközi videós válogatókörben – választották ki. Az online fesztivál gáláját élőben követhettük.

A fesztivált a magyar kortárs tánc világának jól ismert alkotópárosa, Pálosi István és Fenyves Márk, az Orkesztika Alapítvány alapító-vezetői indították el, de Fenyves 2018-ban bekövetkezett halála óta Pálosi viszi – immár második alkalommal az online térben.

A SzólóDuó mindig egyfajta naprakész keresztmetszetét adja a független kortárs alkotókat foglalkoztató témáknak, identitáskeresésük és önértelmezésük megfogalmazásának. Az idei gála alapján két markáns vonulat látszik kirajzolódni: a mesterséges intelligencia (AI) témaköre és a társadalmi nemek kérdésköre. A nemek közötti határok sokszor elmosódnak, a legtöbb etűdben uniszex jelmezek vagy éppen tudatosan kevert női-férfi identitás jelennek meg. A tavalyi győztes és egyben Fenyves Márk-díjas produkció, Marcin Motyl Device című munkája, a gála első „fellépője” letisztult, rettentő precízen megtervezett, minden képi elemében (fény, előadói tér, jelmez) tökéletesre csiszolt szóló, egy kiemelkedően szuggesztív táncos előadásában. A szinte táncfilmként értelmezhető táncmű az AI-jelenséget feldolgozó modern sci-fik világát idézi, ahol emberszabású robotok elkezdenek emberi tulajdonságokat, érzelmeket mutatni. Montyl szólójában azonban a gép egyelőre gép marad. Erre a szólóra rímel a múlt év másik győztes (2021-ben két díjat adtak ki) duója is, az olasz Cristian Cucco és Alice Beatrice Carrino munkája, a Delicious Overdose, mely mű könnyen értelmezhető az ember és a mesterséges intelligencia küzdelmének is, ahogyan egymásnak feszülve tereket hódítanak el és vissza egymástól. Itt végül a gép győzedelmeskedik, s kíméletlenül viszi magával a magatehetetlen nőt (az emberiséget) a biztos halálba.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.

„Ez az identitásom része”

Megfeszített erővel vett részt az emberkereskedelem elleni küzdelemben, védett házakat vezetett, kimenekítésekben működött közre. A saját egészsége érdekében hátrébb lépett, de továbbra is dolgozik.

Vaskézzel

Az okozott kár értéke a nyomozás során még a tízszerese volt a vádiratban szereplő 6 millió forintnak. Az előkészítő ülés lehetőséget teremtett volna arra, hogy a szennyest ne teregessék ki, aztán minden másként alakult.