Tánc

Ember, állat, gép

SzólóDuó Fesztivál 2022

  • Vida Virág
  • 2022. február 2.

Kritika

Huszonhárom évvel ezelőtt rendezték meg az első SzólóDuó Fesztivált Budapesten, de akkor még csak hazai alkotók jelentkezhettek rá. A fesztivál 2005-ben megnyitotta platformját a külföldiek előtt is. Az idei fellépőket öt jelölőkörben – magyar, német, lengyel, holland és egy nemzetközi videós válogatókörben – választották ki. Az online fesztivál gáláját élőben követhettük.

A fesztivált a magyar kortárs tánc világának jól ismert alkotópárosa, Pálosi István és Fenyves Márk, az Orkesztika Alapítvány alapító-vezetői indították el, de Fenyves 2018-ban bekövetkezett halála óta Pálosi viszi – immár második alkalommal az online térben.

A SzólóDuó mindig egyfajta naprakész keresztmetszetét adja a független kortárs alkotókat foglalkoztató témáknak, identitáskeresésük és önértelmezésük megfogalmazásának. Az idei gála alapján két markáns vonulat látszik kirajzolódni: a mesterséges intelligencia (AI) témaköre és a társadalmi nemek kérdésköre. A nemek közötti határok sokszor elmosódnak, a legtöbb etűdben uniszex jelmezek vagy éppen tudatosan kevert női-férfi identitás jelennek meg. A tavalyi győztes és egyben Fenyves Márk-díjas produkció, Marcin Motyl Device című munkája, a gála első „fellépője” letisztult, rettentő precízen megtervezett, minden képi elemében (fény, előadói tér, jelmez) tökéletesre csiszolt szóló, egy kiemelkedően szuggesztív táncos előadásában. A szinte táncfilmként értelmezhető táncmű az AI-jelenséget feldolgozó modern sci-fik világát idézi, ahol emberszabású robotok elkezdenek emberi tulajdonságokat, érzelmeket mutatni. Montyl szólójában azonban a gép egyelőre gép marad. Erre a szólóra rímel a múlt év másik győztes (2021-ben két díjat adtak ki) duója is, az olasz Cristian Cucco és Alice Beatrice Carrino munkája, a Delicious Overdose, mely mű könnyen értelmezhető az ember és a mesterséges intelligencia küzdelmének is, ahogyan egymásnak feszülve tereket hódítanak el és vissza egymástól. Itt végül a gép győzedelmeskedik, s kíméletlenül viszi magával a magatehetetlen nőt (az emberiséget) a biztos halálba.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.