Tánc

Ember, állat, gép

SzólóDuó Fesztivál 2022

  • Vida Virág
  • 2022. február 2.

Kritika

Huszonhárom évvel ezelőtt rendezték meg az első SzólóDuó Fesztivált Budapesten, de akkor még csak hazai alkotók jelentkezhettek rá. A fesztivál 2005-ben megnyitotta platformját a külföldiek előtt is. Az idei fellépőket öt jelölőkörben – magyar, német, lengyel, holland és egy nemzetközi videós válogatókörben – választották ki. Az online fesztivál gáláját élőben követhettük.

A fesztivált a magyar kortárs tánc világának jól ismert alkotópárosa, Pálosi István és Fenyves Márk, az Orkesztika Alapítvány alapító-vezetői indították el, de Fenyves 2018-ban bekövetkezett halála óta Pálosi viszi – immár második alkalommal az online térben.

A SzólóDuó mindig egyfajta naprakész keresztmetszetét adja a független kortárs alkotókat foglalkoztató témáknak, identitáskeresésük és önértelmezésük megfogalmazásának. Az idei gála alapján két markáns vonulat látszik kirajzolódni: a mesterséges intelligencia (AI) témaköre és a társadalmi nemek kérdésköre. A nemek közötti határok sokszor elmosódnak, a legtöbb etűdben uniszex jelmezek vagy éppen tudatosan kevert női-férfi identitás jelennek meg. A tavalyi győztes és egyben Fenyves Márk-díjas produkció, Marcin Motyl Device című munkája, a gála első „fellépője” letisztult, rettentő precízen megtervezett, minden képi elemében (fény, előadói tér, jelmez) tökéletesre csiszolt szóló, egy kiemelkedően szuggesztív táncos előadásában. A szinte táncfilmként értelmezhető táncmű az AI-jelenséget feldolgozó modern sci-fik világát idézi, ahol emberszabású robotok elkezdenek emberi tulajdonságokat, érzelmeket mutatni. Montyl szólójában azonban a gép egyelőre gép marad. Erre a szólóra rímel a múlt év másik győztes (2021-ben két díjat adtak ki) duója is, az olasz Cristian Cucco és Alice Beatrice Carrino munkája, a Delicious Overdose, mely mű könnyen értelmezhető az ember és a mesterséges intelligencia küzdelmének is, ahogyan egymásnak feszülve tereket hódítanak el és vissza egymástól. Itt végül a gép győzedelmeskedik, s kíméletlenül viszi magával a magatehetetlen nőt (az emberiséget) a biztos halálba.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.