Film

Ezek

Reisz Gábor: Magyarázat mindenre

  • 2023. október 4.

Kritika

Mikor kezdődött? Valamelyik kormányváltásnál? A rendszerváltáskor? ’56, esetleg ’44 vagy Trianon után? De hiszen már Ady is erről, a lelkek temetőjéről ír: a szomorú, sőt halálszagú magyar rónáról, amely lakhely, élettér, egyszersmind a dolgok állapota, ahogyvansága.

Megöröklött balhitek s kényszerképzetek (Radnóti) rontják meg életünket, a természetünkké lett gyanakvás, a meg nem oldott életproblémáink másokra vetítése, egyáltalán: a világ felosztása Miránk meg a Másokra. Reisz Gábor filmje ezekről a végtelenül mérgező dolgokról beszél könnyeden, ugyanakkor szemérmes fájdalommal.

Ábelnek (Adonyi-Walsh Gáspár) érettségire kéne készülnie, de képtelen a bemagolandó, ám számára érdektelen történelmi tételekre koncentrálni, talán éppen azért, mert otthon, nemzeti érzelmű („fideszes”), a kommunista rendszer által (nemesi) származása miatt egykor kisemmizett családjában örökké ez van műsoron: a múlt sérelmei és szenvedései. Egy katicabogár jobban érdekli őt, mint Julius Cae­sar, akinek életét és korát nem is tudja ismertetni az érettségin. Pláne, hogy tanára némi éllel érdeklődik, hogy ugyan már miért visel kokárdát zakóján. Júniusban. Jakab, a tanár (Rusznák András) demonstrációnak véli a március óta egyszerűen fenn felejtett jelvényt, mert neki meg olyan háttere van, ahol nemzeti színek ünnepeken kívüli használata kifejezetten fenyegetésként értelmeződik, ugyancsak a (zsidó) származás okán, amely, bár itt nem esik róla szó, közismert, milyen sérelmek és szenvedések ürügye lehetett – szintén a múltban. Ábel apjának (Znamenák István) rég­óta bögyében van a „liberális” tanár, s bár a jobbik fele tudja, hogy fiacskája nem a kokárda miatt bukta el a vizsgát, később, amikor már az eset kiszivárgott, és egy (Hatházi Rebeka játszotta) inkább ambiciózus, mint etikus újságírónő (aki a „kisebbségiként üldözött erdélyi magyar” szintén nagyon alkalmas sámlijáról próbál magasabb pozíciókat elérni – sikerül is neki) cikke nyomán hirtelen országos „ügy” lesz belőle, nem habozik beleállni abba, s a kínálkozó lehetőséget kihasználva megumbuldálni egy második esélyt a felkészületlen ifjúnak. Aki viszont, szerencsétlen magyarázkodásának és még szerencsétlenebb interjújának következményeit felmérve egyre tisztábban kezdi látni – főleg, hogy (elérhetetlen) szerelme a képébe is vágja –, hogy mennyire kihasználják.

Megannyi, egymástól szakadékokkal elválasztott sziget. Nemcsak a meghurcolt tanár és a sértődött szülő nem érti egymást, de a közösségi tereken, a munkában, a család(ok)ban is gátolt a kommunikáció, mindenki a saját, külön bejáratú realitásából kéri számon (nem is a Másikon, „ezeken”, csak a másikon, a legközelebb állón), hogy az miért nem az ő nótáját fújja. És mindent áthat a rossz közérzet. A lose-lose helyzet, a megoldhatatlanság tudata.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.