Koncert

Papuccsal taposni

Liturgy

Kritika

Miközben a stadionokba és a fesztiválok nagyszínpadára alkalmas metálzene haldoklik, vagy talán meg is halt kicsit, a stílus legextrémebb verziói kisebb klubokba szorulva élnek és virulnak.

A black metal ki tudja, hányadik hullámánál különösen nagy a mozgolódás: az ortodox, kanadai Akitsa éppúgy jobbnál jobb lemezeket ad ki, mint az 1990-es években főleg templomgyújtogatásról, nácikról és gyilkosságokról szóló stílust posztrockos elszállásokkal keverő Deafheaven, vagy a Liturgy, amely a blindblindblind szervezőcsapat jóvoltából látogatott Budapestre.

A Covid és egyéb bajok miatt már harmadik éve halasztgatott koncert annak a Haela Hunt-Hendrixnek volt az első magyar­országi fellépése, aki a szervezés kezdetekor még valószínűleg Hunter Hunt-Hendrix néven élt, de 2020-ban közölte a világgal, hogy transz, és a továbbiakban nőként identifikálja magát. A Liturgy agya és lelke azonban csak külsőleg változott, mivel attól, hogy női ruhákban és nőies frizurával lép fel, a zene ugyanaz maradt. Tulajdonképpen a ruha és frizura sem tűnne a zenei közegek jelentős részében olyan furcsának 2023-ban, de ebben az esetben azért érdemes belegondolni, hogy Hunt-Hendrix olyan stílusban tevékenykedik transz nőként, amelynek legnevesebbé vált képviselői egy ilyen frontember létezésének még a gondolatától is lebőgnék magukról a corpsepaint­et. De valószínűleg hasonlóképp tenne Hunt-Hendrix nagyapja is, az az H. L. Hunt, aki olajmágnásként az 1950-es évektől kezdve támogatta lelkesen a fehér felsőbbrendűséget hirdető csoportokat. Ám e furcsa háttérből a koncerten csak annyit lehetett észrevenni, hogy egy nálam jóval szélesebb hátú frontember lépett a színpadra, aki rövidnadrágban, topban és Birkenstock papucsban olyan módszeresen bontotta le a koncerthelyszínt, amilyet eddig nem nagyon láttam.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk

Mi, a színek

  • Kiss Annamária

Már az elején világos, hogy a színeknek jelentőségük lesz. A gárda egyik fele piros és fehér ruhát visel, vannak, akik talpig pirosban játszanak, mint az életre kelt Mefisztó (Szacsvay László) is (jelmez: Nagy Fruzsina). A hatalom kiszolgálói, a megalkuvók púderrózsaszínben virítanak.

Perpatvar mobile

A XXI. magyar tánc – e-moll hangneme ellenére életteli verbunkos – szinte csak szignálként szolgál a Fesztiválzenekar Brahms-koncertjén: természetesen arra várunk, hogy a hegedűre és csellóra írt Kettősverseny felcsendüljön, amelynek komponálását maga a szerző egy levelében „mulatságos ötletnek” nevezett. Nem véletlenül: ez egy hálátlan műfaj.

Huszonhét másodperc

  • Pálos György

A történet közismert: az indiai-brit származású, jelenleg az Egyesült Államokban élő Salman Rushdie-ra az 1988-ban megjelent Sátáni versek című regénye miatt Homeini ajatollah a megjelenést követő évben kimondta a fatvát, amely szerint minden muszlim joga és kötelessége végrehajtani rajta a halálos ítéletet.

Kampány

Amikor az idiotizmus a megszokottnál is erősebben tombolt egy aktuális kampányban, egy-egy mondat erejéig rendre kitértünk arra: a Fideszben vajon mit gondolhatnak odafönt a saját szavazóikról? Mire taksálják őket, akik döntenek arról, hogy milyen ún. narratívával etessék azt a tömeget, amelynek a jólétüket (tízemeletes jacht, orangerie meg fakazetta, lásd mint fent) köszönhetik. (Persze, pontosan tudjuk a választ: az urak számára annyit érnek a híveik, amennyijük van.)