Koncert

Papuccsal taposni

Liturgy

Kritika

Miközben a stadionokba és a fesztiválok nagyszínpadára alkalmas metálzene haldoklik, vagy talán meg is halt kicsit, a stílus legextrémebb verziói kisebb klubokba szorulva élnek és virulnak.

A black metal ki tudja, hányadik hullámánál különösen nagy a mozgolódás: az ortodox, kanadai Akitsa éppúgy jobbnál jobb lemezeket ad ki, mint az 1990-es években főleg templomgyújtogatásról, nácikról és gyilkosságokról szóló stílust posztrockos elszállásokkal keverő Deafheaven, vagy a Liturgy, amely a blindblindblind szervezőcsapat jóvoltából látogatott Budapestre.

A Covid és egyéb bajok miatt már harmadik éve halasztgatott koncert annak a Haela Hunt-Hendrixnek volt az első magyar­országi fellépése, aki a szervezés kezdetekor még valószínűleg Hunter Hunt-Hendrix néven élt, de 2020-ban közölte a világgal, hogy transz, és a továbbiakban nőként identifikálja magát. A Liturgy agya és lelke azonban csak külsőleg változott, mivel attól, hogy női ruhákban és nőies frizurával lép fel, a zene ugyanaz maradt. Tulajdonképpen a ruha és frizura sem tűnne a zenei közegek jelentős részében olyan furcsának 2023-ban, de ebben az esetben azért érdemes belegondolni, hogy Hunt-Hendrix olyan stílusban tevékenykedik transz nőként, amelynek legnevesebbé vált képviselői egy ilyen frontember létezésének még a gondolatától is lebőgnék magukról a corpsepaint­et. De valószínűleg hasonlóképp tenne Hunt-Hendrix nagyapja is, az az H. L. Hunt, aki olajmágnásként az 1950-es évektől kezdve támogatta lelkesen a fehér felsőbbrendűséget hirdető csoportokat. Ám e furcsa háttérből a koncerten csak annyit lehetett észrevenni, hogy egy nálam jóval szélesebb hátú frontember lépett a színpadra, aki rövidnadrágban, topban és Birkenstock papucsban olyan módszeresen bontotta le a koncerthelyszínt, amilyet eddig nem nagyon láttam.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.