Tévésorozat

Halál a tengeralattjárón

A nyomozás

Kritika

Tobias Lindholm rendhagyó krimije minden, ami az épp aranykorát élő true crime és skandináv noir nem. A nézők nem bírják megunni a gyilkosok tragikus gyerekkorát, aberrált szexuális szokásait és sötét karizmáját, a dilettáns pszichologizálást és persze a véres részleteket.

Márpedig Kim Wall svéd szabadúszó újságíró meggyilkolása bőven szolgáltat ilyen összetevőket. A nő 2017 augusztusában szállt be egy koppenhágai vállalkozó/autodidakta mérnök saját építésű tengeralattjárójába, de sosem ért partot. A hajó előbb titokzatos körülmények között elsüllyedt, de a férfi épségben előkerült belőle; az egyetlen kérdés az volt, hová tűnt az újságíró. Ennek magyarázatára újabb és újabb – vadabbnál vadabb – történetekkel állt elő az ismert és sokak által istenített vállalkozó. Evidens volt, hogy hazudik, és ő ölte meg Wallt, de a dán igazságszolgáltatási rendszer sajátosságai miatt szinte lehetetlen volt rábizonyítani a gyilkosságot. Végül a nő feldarabolt testrészei előkerültek a tengerből, és a férfit sikerült meggyanúsítani, majd életfogytiglani börtönbüntetésre ítélni. Mindezt annak idején a média idegőrlő fokozatossággal és szadista részletességgel ismertette; így az ügyről szinte mindenhol értesültek. Lindholm ezért nem is pepecsel ennek elismétlésével. Inkább arra koncentrál, ami a bűnügyi dokumentumfilmekben és a krimikben a feszültség hajhászása okán háttérbe szorul: a nyomozás és a vádemelés nehézségeivel, az igazságszolgáltatás útvesztőivel és a bénító gyásszal.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.