ZSINÓRPADLÁS – kritika

Ki a hülye?

Fajankó

  • Sándor Panka
  • 2022. október 5.

Kritika

A színpadon két forgatható szobabelső, a kettő között szintén mozgatható, jellegzetes zöld falusi kerítés. Az elemek mobilizálásával a történet összes helyszíne megjeleníthető. Kovács Dániel Ambrus nem csak rendezte a darabot, ő tervezte a látványt is, s az nem csak az ötletes térkonstrukciók miatt működött. A kopottas szobabelsők úgy teremtenek sivár atmoszférát, hogy közben furcsa nosztalgiát is érzünk irántuk.

A drámát Nancy Oliver Plasztik szerelem (Lars and the Real Girl) című filmje inspirálta, amelyet Németh Nikolett magyar környezetbe ültetett át, a hangsúlyokat a komikumról a mélyebb rétegekre helyezve. Egy meg nem nevezett kisközségben járunk, az első jelenetben megismerjük Jankót (Vilmányi Benett), aki a Duna-parton ülve egy biciklivel beszélget. A monológ megalapozza az előadás groteszk hangulatát, megtudjuk belőle, hogy Jankó nemrég elhunyt apját véletlenül hamvasztották el a koporsós temetés helyett. Jankó bátyja, Bandi (Chován Gábor) tizenhat év után tér vissza a családi házba feleségével, Verával (Csábi Anna). A tizenhat év alatt egyszer sem beszéltek Jankóval, aki mindig kicsit más volt, mint a többi gyerek. Kisegítő iskolába kellett küldeni, és az apjuk rendszeresen kegyetlenkedett vele, ő ragasztotta rá a Fajankó nevet is. Érezzük a feszültséget a két testvér között, képtelenek kapcsolódni egymáshoz. A nézőkhöz hasonlóan Vera is sejti, hogy valami komoly trauma, sötét titok rejtőzhet a testvérek furcsa viszonya mögött. Ő az, aki állandó kérdezősködésével próbálja felfedni a múltat, és felháborodik, amikor férje ezt már a sokadik próbálkozásra is elutasítja. Szép motívum, ahogy a karácsonyi égőket próbálja kibogozni, sikertelenül, miközben a kusza családi viszonyokról faggatózik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Megjött Barba papa

A Kőszegi Várszínház méretes színpada, több száz fős nézőtere és a Rózsavölgyi Szalon intim kávéház-színháza között igen nagy a különbség. Mégis működni látszik az a modell, hogy a kőszegi nagyszínpadon nyáron bemutatott darabokat ősztől a pesti szalonban játsszák. 

Gyógyító morajlás

Noha a szerző hosszú évek óta publikál, a kötet harminckét, három ciklusba rendezett verse közül mindössze három – a Vénasszonyok nyara után, a Hidegűző és A madár mindig én voltam – jelent meg korábban. Maguk a szövegek egységes világot alkotnak. 

Elmondható

  • Pálos György

A dán szerzőnek ez a tizedik regénye, ám az első, amely magyarul is olvasható. Thorup írásainak fókuszában főként nők állnak, ez a műve is ezt a hagyományt követi. A történet 1942-ben, Dánia német megszállása után két évvel indul.

Gyulladáspont

Első ránézésre egy tipikus presztízskrimi jegyeit mutatja Dennis Lehane minisorozata: ellentétes temperamentumú nyomozópáros, sötétszürke tónusok, az Ügy, a magánélet és a lassacskán feltáruló múltbeli traumák kényelmetlen összefonódásai.

Mármint

A hullamosói szakma aránylag ritkán szerepel fiatalemberek vágyálmai közt. Először el is hányja magát Szofiane, a tanulmányait hanyagoló, ezért az idegenrendészet látókörébe kerülvén egy muszlim temetkezési cégnél munkát vállalni kénytelen arab aranyifjú.