ZSINÓRPADLÁS – kritika

Ki a hülye?

Fajankó

  • Sándor Panka
  • 2022. október 5.

Kritika

A színpadon két forgatható szobabelső, a kettő között szintén mozgatható, jellegzetes zöld falusi kerítés. Az elemek mobilizálásával a történet összes helyszíne megjeleníthető. Kovács Dániel Ambrus nem csak rendezte a darabot, ő tervezte a látványt is, s az nem csak az ötletes térkonstrukciók miatt működött. A kopottas szobabelsők úgy teremtenek sivár atmoszférát, hogy közben furcsa nosztalgiát is érzünk irántuk.

A drámát Nancy Oliver Plasztik szerelem (Lars and the Real Girl) című filmje inspirálta, amelyet Németh Nikolett magyar környezetbe ültetett át, a hangsúlyokat a komikumról a mélyebb rétegekre helyezve. Egy meg nem nevezett kisközségben járunk, az első jelenetben megismerjük Jankót (Vilmányi Benett), aki a Duna-parton ülve egy biciklivel beszélget. A monológ megalapozza az előadás groteszk hangulatát, megtudjuk belőle, hogy Jankó nemrég elhunyt apját véletlenül hamvasztották el a koporsós temetés helyett. Jankó bátyja, Bandi (Chován Gábor) tizenhat év után tér vissza a családi házba feleségével, Verával (Csábi Anna). A tizenhat év alatt egyszer sem beszéltek Jankóval, aki mindig kicsit más volt, mint a többi gyerek. Kisegítő iskolába kellett küldeni, és az apjuk rendszeresen kegyetlenkedett vele, ő ragasztotta rá a Fajankó nevet is. Érezzük a feszültséget a két testvér között, képtelenek kapcsolódni egymáshoz. A nézőkhöz hasonlóan Vera is sejti, hogy valami komoly trauma, sötét titok rejtőzhet a testvérek furcsa viszonya mögött. Ő az, aki állandó kérdezősködésével próbálja felfedni a múltat, és felháborodik, amikor férje ezt már a sokadik próbálkozásra is elutasítja. Szép motívum, ahogy a karácsonyi égőket próbálja kibogozni, sikertelenül, miközben a kusza családi viszonyokról faggatózik.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.