Tévésorozat

Mezítlábas Pegasus

Cserben hagyva

Kritika

A Netflixen futó Faudával nemzetközi sikert arató szerzőpáros, Avi Issacharoff és Lior Raz Cserben hagyva (Hit & Run) című új sorozatával tért vissza, amíg mindenki a palesztin–izraeli konfliktust boncolgató akciósorozat negyedik évadára vár. Nem kalandoztak messze a Fauda több helyszínnel zsonglőrködő, feszült cselekménybonyolításától, de a téteket láthatóan megemelték – és ennek sajnos a hitelesség és a hihetőség látta kárát.

Segev Azulai (a sorozat előrehaladtával egyre búskomorabbá váló Lior Raz) egyszerű idegenvezető Tel-Avivban, aki boldog házasságban él egy csodaszép amerikai táncosnővel, Danielle Wexlerrel (Kaelen Ohm). Együtt nevelik a férfi előző házasságából született kislányát, hatalmas kertjükben tyúkokat tartanak, és a férfi odaadóan támogatja szerelme művészi karrierjét. Amikor Danielle-t egy meghallgatás New Yorkba szólítja, aggódva engedi el. Rossz előérzete beigazolódik – a nőt még útban a reptér felé halálra gázolják, amikor elszalad egy kávéért. Az eset nem látszik többnek egy hagyományos cserbenhagyásos gázolásnál, de Segevet nem hagyja nyugodni az ügy. Úgy dönt, New Yorkba utazik, hogy felderítse felesége múltját és végezzen a gyilkosaival. Ennél a pontnál már sejhetjük, hogy Segev nem csupán egy mindennapi idegenvezető. A férfi mélyre temetett katonai és zsoldos múltja épp kapóra jön, amikor a Moszad és a CIA válogatott legényeit kell véresre verni, ebben pedig segítségére van régi bajtársa, Ron (Gal Toren) és egykori szerelme, az újságíróként dolgozó Naomi Hicks (Sanaa Lathan).

Raz szinte ott folytatja, ahol Doron Kavillio alakmásaként a Faudában abbahagyta: Segev is már ránézésre (ex)katonának néz ki, akinek valahogyan nem áll jól a boldogság és a megállapodottság. A hitvesi idill kezdeti képei csak az érzelmi motivációt szolgáltatják a megtört, bosszúszomjas férfinak, és ellenpontozzák a gyorsan eszkalálódó sötét erőszakot. A figura hitelességéhez ezúttal is hozzájárul az izraeli színész saját katonai tapasztalata: Raz az izraeli hadsereg Duvdevan alakulatában szolgált, amely többnyelvű tagjai révén beépüléssel és terrorelhárítással is foglalkozik Izrael palesztinok lakta területein. Nyers és sallangmentes játéka tartja egyben a cselekményt és tartja fenn a néző érdeklődését azután is, hogy a sorozat egyre vadabb és valószerűtlenebb fordulatokat vesz. A Netflix gyakran túlnyújtott sorozatainak visszatérő stratégiája, hogy a középső etapot eseménytelen töltelékepizódokkal duzzasztják fel – nos, a Cserben hagyva ennek épp az ellenkezőjét teszi. Issacharoff és Raz inkább egyre hajmeresztőbb, de nehezebben átélhető kalandokba hajszolja traumatizált hőseit, akik ráadásul a racionalitással is hadilábon állnak. Segev gond nélkül gyilkolja végig az útját New Yorkon, miközben labilis és függő barátja segíti. A jéghideg profiként felvezetett CIA- és Moszad-ügynökök sorozatban hoznak nevetséges érzelmi döntéseket (az oknyomozó újság­íróként dolgozó Naomi szerkesztőinek szakmai döntéseit itt nem firtatnánk). Ahogy a Fauda világa, úgy ez a közeg is a férfiak játszótere: a főbb női szereplők csupán Segev körül keringenek vagy őt várják haza aggódva (persze azért ők is akcióba lendülnek, és meghozzák saját érthetetlen döntéseiket).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Nemcsak költségvetési biztost, hanem ÁSZ-vizsgálatot és büntetést is kapott Orosháza

Nincs elég baja Békés megye egykor virágzó ipari centrumának, Orosházának, amhova nemrégiben költségvetési biztost neveztek ki. Állami számvevőszéki vizsgálat is folyik az önkormányzatnál, a korábbi fideszes vezetés miatt súlyos visszafizetési kötelezettségek terhelik, ráadásul kormánypárti településekkel ellentétben egyelőre nem kap pótlólagos forrásokat a működésére.

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.