Tévésorozat

Mezítlábas Pegasus

Cserben hagyva

Kritika

A Netflixen futó Faudával nemzetközi sikert arató szerzőpáros, Avi Issacharoff és Lior Raz Cserben hagyva (Hit & Run) című új sorozatával tért vissza, amíg mindenki a palesztin–izraeli konfliktust boncolgató akciósorozat negyedik évadára vár. Nem kalandoztak messze a Fauda több helyszínnel zsonglőrködő, feszült cselekménybonyolításától, de a téteket láthatóan megemelték – és ennek sajnos a hitelesség és a hihetőség látta kárát.

Segev Azulai (a sorozat előrehaladtával egyre búskomorabbá váló Lior Raz) egyszerű idegenvezető Tel-Avivban, aki boldog házasságban él egy csodaszép amerikai táncosnővel, Danielle Wexlerrel (Kaelen Ohm). Együtt nevelik a férfi előző házasságából született kislányát, hatalmas kertjükben tyúkokat tartanak, és a férfi odaadóan támogatja szerelme művészi karrierjét. Amikor Danielle-t egy meghallgatás New Yorkba szólítja, aggódva engedi el. Rossz előérzete beigazolódik – a nőt még útban a reptér felé halálra gázolják, amikor elszalad egy kávéért. Az eset nem látszik többnek egy hagyományos cserbenhagyásos gázolásnál, de Segevet nem hagyja nyugodni az ügy. Úgy dönt, New Yorkba utazik, hogy felderítse felesége múltját és végezzen a gyilkosaival. Ennél a pontnál már sejhetjük, hogy Segev nem csupán egy mindennapi idegenvezető. A férfi mélyre temetett katonai és zsoldos múltja épp kapóra jön, amikor a Moszad és a CIA válogatott legényeit kell véresre verni, ebben pedig segítségére van régi bajtársa, Ron (Gal Toren) és egykori szerelme, az újságíróként dolgozó Naomi Hicks (Sanaa Lathan).

Raz szinte ott folytatja, ahol Doron Kavillio alakmásaként a Faudában abbahagyta: Segev is már ránézésre (ex)katonának néz ki, akinek valahogyan nem áll jól a boldogság és a megállapodottság. A hitvesi idill kezdeti képei csak az érzelmi motivációt szolgáltatják a megtört, bosszúszomjas férfinak, és ellenpontozzák a gyorsan eszkalálódó sötét erőszakot. A figura hitelességéhez ezúttal is hozzájárul az izraeli színész saját katonai tapasztalata: Raz az izraeli hadsereg Duvdevan alakulatában szolgált, amely többnyelvű tagjai révén beépüléssel és terrorelhárítással is foglalkozik Izrael palesztinok lakta területein. Nyers és sallangmentes játéka tartja egyben a cselekményt és tartja fenn a néző érdeklődését azután is, hogy a sorozat egyre vadabb és valószerűtlenebb fordulatokat vesz. A Netflix gyakran túlnyújtott sorozatainak visszatérő stratégiája, hogy a középső etapot eseménytelen töltelékepizódokkal duzzasztják fel – nos, a Cserben hagyva ennek épp az ellenkezőjét teszi. Issacharoff és Raz inkább egyre hajmeresztőbb, de nehezebben átélhető kalandokba hajszolja traumatizált hőseit, akik ráadásul a racionalitással is hadilábon állnak. Segev gond nélkül gyilkolja végig az útját New Yorkon, miközben labilis és függő barátja segíti. A jéghideg profiként felvezetett CIA- és Moszad-ügynökök sorozatban hoznak nevetséges érzelmi döntéseket (az oknyomozó újság­íróként dolgozó Naomi szerkesztőinek szakmai döntéseit itt nem firtatnánk). Ahogy a Fauda világa, úgy ez a közeg is a férfiak játszótere: a főbb női szereplők csupán Segev körül keringenek vagy őt várják haza aggódva (persze azért ők is akcióba lendülnek, és meghozzák saját érthetetlen döntéseiket).

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.