Színház

Micimackóék felnőttek

HöKöm Project: MICI – Még egy kör a Pagonyban

Kritika

Ládaasztal a fő díszletelem a Három Holló pincehelyiségének apró színpadán, olyan, amilyenek mellett a fesztiválokon szoktunk iszogatni. Körülötte jégkockához hasonló, hol egységes kékben, hol különböző színekben pompázó ülések. Gyerekként nem egészen így képzeltük a Százholdas Pagonyt.

A darab ugyan­is Milne klasszikusának (nagyon) újragondolt változata. A szinkronszakmából is ismert Egressy G. Tamásnak az ismert figurák felhasználásával készült átiratában Micimackó és társai súlyos titkokat rejtenek. Senki sem evidensen ilyen vagy olyan; a Pagony pedig egyszerre menedék, börtön, lyuk, és az elképzelt jövőképek tágas tánctere.

A fantázianevekből, a személyiségjegyekből és a ruházatukból kitalálható, de nem annyira evidens szereplők, alias Veres Mici, Pigniczky Mór (Pigi), Csíki Kitty, Raab Kata (Rabbi) és Fehér Fülöp (Füli) összegyűlnek a Pagony nevű kocsmában beszélgetni, vitatkozni, emlékeket idézni, főleg a mindig emberi, mindig segítőkész és eredendően jó Micivel kapcsolatban. A magát drogdílerkedésből fenntartó Rabbinál Mici a lenyelt cucc miatt „szorul be” delíriumos állapotába. Füli farokelvesztése is egészen más kontextusban merül fel, és Kitty sem ugrik rá Tigrisként a címszereplőre ismerkedés gyanánt. Beront ugyan Mici lakásába, csak éppen részegen, alvóhelyet keresve. A mai életünkre, a mai fiatalságra és a fiatal felnőttekre átírt szituációk életszerűek, még akkor is, ha így sorozatban, jelenetről jelenetre adagolva kicsit tömény ez az egész. Külön ízt ad a történetnek, hogy a magyar változatokban rendre férfiként megjelenített figurákat itt nők játsszák, Nyuszit, Micimackót és Tigrist is.

Egressy lendületesen, frappáns nyelvi humorral megírt kortárs szövegét Gulyás Ádám Endre második rendezése inkább alátámasztja, mint ellenpontozza. Ettől a humorosra sikerült első felvonás a színészek jó összjátéka és a dialógusok szerethetősége mellett is kicsit statikussá válik az állóképekben elmondott szövegek miatt. Mintha a rendezés attól tartana, hogy a szereplők mozgatása, a sok fizikai interakció elvenné a figyelmet a párbeszédek ritmikájáról. A statikusságot a jelen és az elmesélt közötti, a színdramaturgiát sem nélkülöző fényváltások, valamint Kuna Bence misztikus zenei világa töri meg.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is. Munkássága középpontjában a normák, a hatalmi technológiák, a queer identitás, valamint a magánélet és az intimitás politikájának kérdései állnak.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Megbillenve

Eddig csak a fideszes médiagépezet és a kormányzati, állami propaganda folytatott lélektani hadviselést (is) Magyar Péter ellen, ám jó ideje működik ez már visszafele is – úgy tűnik, nem is hatástalanul.

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.

Dőlve halnak

Lóhalálában terjesztették be és fogadták el egy salátatörvénybe csomagolva a védett erdők könnyebb letarolását lehetővé tevő módosításokat a kormánypárti képviselők. Az erdőkért aggódó szakemberek is csak találgatnak, kinek sürgős a várható erdőirtás.