Kiállítás

Néz a pénz

Carlos Aires: Cry Me a River  

  • Erdei Krisztina
  • 2022. május 11.

Kritika

A spanyol származású képzőművész a személyes tapasztalatait előbb rögeszmékké duzzasztja, majd abszurd alkotások formájában tárja a közönség elé. Művei tetszetősek: fekete-fehér képek aranybetűs Queen-idézetekkel, táncoló rohamrendőrök barokk bálteremben, gondosan kivágott bankjegyeken feltűnő ismerős és ismeretlen arcok.

Könnyű kapcsolatba lépni felvetéseivel, mert szinte mindenkiben felidéződnek a slágerek, felismerjük a közszereplők, politikusok arcát. Tudjuk, hogy kik néznek vissza ránk, mégis zavarban vagyunk a tekintetek tüzében, hiszen kiüresedett ikonjaink különös kontextusban térnek vissza, és e szépen kidolgozott alkotások nem hagyják, hogy boldogan, a régi, megszokott fénytörésben lássuk őket. A Budapest FotóFesztivál keretei között megrendezett kiállítás egy tömegkulturális és történelmi ismereteinkre egyaránt építő, különböző technikákat ötvöző, nagyon izgalmas alkotót mutat be.

Carlos Aires a Granadában szerzett képzőművészeti diplomája után Hollandiában, Belgiumban és New Yorkban is tanult, és nemzetközi tapasztalatait könnyedén beépítette a munkáiba. Egy spanyol újság archívumából válogatott képek után egy pillanatra összekapcsolódik az arctalan hajléktalan története Erzsébet királynőével. Ilyen és ehhez hasonló antagonisztikus világokat nyit meg a kiállítás, ahol katasztrófa, ünnepség, erőszak, vágy, szenvedély, szenvedés, halál egymás mellett léteznek. De rögtön be is ugrik egy jól ismert sláger. Táncoljunk vagy merüljünk el a globális kapitalizmusnak köszönhető egyenlőtlenség problémáiban? I want to break free, olvassuk a brit királynő portréján, de honnan is szabaduljunk, mikor annyi kötelék béklyóz?! Egy másik képen Obamáék járják, majd egy fallal odébb két felismerhetetlen rohamrendőr táncol boldogan. Mozdulataikat kevéssé zavarják meg a Disaster című sorozat egyes darabjai, amelyek szinte a sarokba rejtve lapulnak a szemközti falon. Bár nehéz, érdemes lassítani egy percre: e játékos és tragikus térben nagyon felkavaró ez a nagyon precíz technikai megoldásokkal létrehozott látvány. A társadalomkritika, barokk és andalúz kultúra és giccs buja kavalkádja.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.