Könyv

Nincs orruk

Melania G. Mazzucco: Az építésznő

Kritika

Egy regény úgy is lehet kiszámíthatatlan, ha minden szereplője valóságos személy. Az építésznő egyik, 17. századi történetszálában szakadatlanul festenek, írnak, építenek szent meg­győződéssel. A másik, 19. századi szálnak a köztársaság szabadságháborúja, az öldöklés a fő eseménye. 

A helyszín és a díszlet jórészt ugyanaz. Látjuk az épülést és a pusztulást, a stukkóval díszített, nagy műgonddal felhúzott falak kétszáz évvel később szimpla fedezékként szolgálnak. Az alkotás ugyanúgy gyötrelemmel jár, mint a rombolás. Nyilvánvaló, hogy még Rómában sincs szükség annyi új képre, szoborra, palotára, vásári komédiára, amennyi megszületik, de azért a munka nem áll meg, jöhet járvány, árvíz. A kifinomult szépérzék nemigen teszi jobbá a tehetős embere­ket, és a legtöbb művész karrierista vagy irigy kutya. Az örök városban Galileit elvi alapon szekálják, miközben van olyan pápa is, akit érdekel a bolygók állása. A nagyúr kocsija az esőben a szűk utcán szembemegy a temetési menettel, fellöki a koporsóvivőket, kiesik a halott, de a hintó a tekintélyelv miatt nem hátrálhat. A nagy ember fullajtárja később segítséget ajánl, hazafuvarozza a temetésről a nőket, és a figyelmességet illik elfogadni. Bigott férfivilág. Nő nemigen lehet építész, ha nem templomot tervez, jobb, ha más neve alatt dolgozik. Egyedül nem mehet el megnézni egy-egy új épület avatását sem, mert férfi kísérő nélkül nem mozdulhat ki. Közben megdöbbentő tüneményként, belibeg Rómába Krisztina svéd királynő, aki katolizált, a szabadságot keresi, és nem érti, hogy a legtöbb, a társaságába került nővel miért nem lehet értelmesen elbeszélgetni. Mintha nem látná, hogy az egyetlen szabadság, ami a nőknek megadatik – legalábbis az arisztokratáknak, és francia földön – a szabadosság. Róma rettenetes bolygó, amelyet nem lehet elhagyni, csak megismerni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.