Könyv

Nincs orruk

Melania G. Mazzucco: Az építésznő

Kritika

Egy regény úgy is lehet kiszámíthatatlan, ha minden szereplője valóságos személy. Az építésznő egyik, 17. századi történetszálában szakadatlanul festenek, írnak, építenek szent meg­győződéssel. A másik, 19. századi szálnak a köztársaság szabadságháborúja, az öldöklés a fő eseménye. 

A helyszín és a díszlet jórészt ugyanaz. Látjuk az épülést és a pusztulást, a stukkóval díszített, nagy műgonddal felhúzott falak kétszáz évvel később szimpla fedezékként szolgálnak. Az alkotás ugyanúgy gyötrelemmel jár, mint a rombolás. Nyilvánvaló, hogy még Rómában sincs szükség annyi új képre, szoborra, palotára, vásári komédiára, amennyi megszületik, de azért a munka nem áll meg, jöhet járvány, árvíz. A kifinomult szépérzék nemigen teszi jobbá a tehetős embere­ket, és a legtöbb művész karrierista vagy irigy kutya. Az örök városban Galileit elvi alapon szekálják, miközben van olyan pápa is, akit érdekel a bolygók állása. A nagyúr kocsija az esőben a szűk utcán szembemegy a temetési menettel, fellöki a koporsóvivőket, kiesik a halott, de a hintó a tekintélyelv miatt nem hátrálhat. A nagy ember fullajtárja később segítséget ajánl, hazafuvarozza a temetésről a nőket, és a figyelmességet illik elfogadni. Bigott férfivilág. Nő nemigen lehet építész, ha nem templomot tervez, jobb, ha más neve alatt dolgozik. Egyedül nem mehet el megnézni egy-egy új épület avatását sem, mert férfi kísérő nélkül nem mozdulhat ki. Közben megdöbbentő tüneményként, belibeg Rómába Krisztina svéd királynő, aki katolizált, a szabadságot keresi, és nem érti, hogy a legtöbb, a társaságába került nővel miért nem lehet értelmesen elbeszélgetni. Mintha nem látná, hogy az egyetlen szabadság, ami a nőknek megadatik – legalábbis az arisztokratáknak, és francia földön – a szabadosság. Róma rettenetes bolygó, amelyet nem lehet elhagyni, csak megismerni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.