Koncert

Padló a hajón

Crime + the City Solution

  • m. l. t.
  • 2022. július 6.

Kritika

A júniusban indult turné eddigi koncertjeiből az szűrődött le, hogy lényegében a Crime + the City Solution valamennyi korszakát fel­öleli, de főleg a berlini éveire fókuszál a zenekar.

Az akkor készült lemezek (Shine, 1988; The Bride Ship, 1989; Paradise Discotheque, 1990) inkább emelkedettek, látomásosak voltak, messze kevésbé zúztak, mint amikor Nick Cave társaival állt össze Simon Bonney, miután Sydney-ből Londonba csalta Mick Harvey. 1990-ben koncertalbumuk is megjelent ebből az időszakból (The Adversary – Live), de meglehetősen fékezett habzású elragadtatásról tanúskodott az is. Nem véletlen, hogy a Crime + the City Solution rangját és emlékét főleg az a szám fényezte évtizedeken át, amelyet a Berlin fölött az ég című Wenders-filmben láthattunk: a Six Bells Chime (Rowland S. Howard és Mick Harvey, vagyis a fél Birthday Party társaságában).

Aztán Bonney felkerekedett és Amerikába települt, de az utóbbi években Thaiföldön és Új-Guineában is éldegélt. A közelmúltban pedig feleségével, a hegedűs Bronwyn Adamsszel újra Berlinbe költözött, ahol összehozták a Crime… immár ötödik formációját. Júniusban ezzel vágtak neki a világnak, s jutottak el Budapestre, harmincnégy évvel a Lyukban adott koncertjük után. Mint kiderült, az elévülhetetlen Six Bells Chime is helyet kapott a repertoárban, ahogy a 2013-as, kiváló American Twilight egyik-másik darabja is, úgyhogy én meglehetősen izgatottan vártam erre az alkalomra. Hiszen egy időben, mint Wendersnek, nekem is a Crime… volt az egyik kedvencem, meg hát maradt azóta is.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."