Színház

Rap-szódia

Rómeó és Júlia

Kritika

Misztikus hangulat, a forgószínpadon egy kettéhasított vár, eleve ferde elemekkel, amelyek épp eldőlni készülnek. A látvány (díszlet: Horesnyi Balázs) rögtön megteremti az alapérzetet: minden szétesni látszik Veronában a két család viszálya miatt. Egy cseppnyi költőiség még így is kerül mindennek a tetejébe: égi jelenségként érkezik Júlia ágya, ahol újdonsült férjével, Rómeóval elhálhatják a nászéjszakát.

Béres Attila korrektül és jó színészi alakításokkal megvalósított koncepciójának jól érzékelhetően az a célja, hogy a gimnazisták számára is befogadhatóvá és fogyaszthatóvá tegye a darabot. És ez sikerül is. Minden a fiatalok ízlésvilágáról szól: Tihanyi Ildi a cselekmény eredeti korát és a mai divatot ötvöző jelmezei, a Parno Graszt popos népi dallamai is ezt a célt szolgálják, akárcsak Pogány Induló rapszövegei. Ezeket hol Rómeó hallgatja fülesén szenvedő, meg nem értett tiniként, hol pedig a csipkegalléros Mercutio rappeli el lazán bekokainozva, leszarva a világot. Igaz, a Bluetooth fülhallgatós Rómeó is párbajtőrrel vív a harcos jelenetekben, ami még inkább disszonáns érzetet kelt ebben a 21. századot és az eredeti dráma korát furán mixelő rendezésben.

Bár az adaptációk során sokszor találkozhattunk Mercutio ilyesforma ábrázolásával – ahogy nem szokatlan a féktelenül, mámorosan bulizó Capuletek és a kissé merev, dúvad Montague-k megjelenítése sem –, Béres Attila rendezésének néhány eredeti momentumához tartozik Mercutio halála. Amikor Júlia nagybátyja, Tybalt leszúrja őt, a haláltusája ugyanolyan féktelen és szürreális, életvidám és lázongó, mint amilyen az élete volt. Körberohan a színpadon, szétkeni a vért az arcán, mindenkit megölel, Rómeótól is hosszan elbúcsúzik, majd egyszer csak megáll, azt mondva: vége. És elterül. Viccesen szép, abszurd és lírai, így Mercutiót még nem láttunk meghalni. Rózsa Krisztián alakítása rendkívül meggyőző, ő a legerősebb a darabban.

Eredeti a légy zümmögését hozó hanghatás is. Frappáns kezdés, ahogyan a Tybalt vezette Capulet- és a Mercutio vezette Montague-csapat együtt próbálja lecsapni a bosszantó legyet, majd a kudarc után egymásnak esnek, és bumm, kész az utcaharc. Ez az effekt hallható aztán minden olyan jelenetben, ahol valami ármánykodás történik, bizonyítván, hogy nemcsak Dániában, hanem Veronában is mindig bűzlik valami.

A Miskolci Nemzeti Színház előadása egy új szereplőt is megjelentet a színen, Szőcs Artur csuklyás Exitusa narrátorként köti össze a jeleneteket, sőt alakja feltűnik a sorsfordító pillanatokban is. Azzal, hogy ily módon megjelenik a két lábon álló Sors, egyfajta fricskát ad a rendezés Shakespeare-nek is: nincs szó itt a Veronában uralkodó herceg mindenhatóságáról! Nem ő dönt, nem ő irányítja a két család életét, hanem a sorsokat fonogató és elszakító természetfeletti. (Művelt Sors ez: a Mészöly Dezső fordította darabot hangulatában és témájában odaillő József Attila-versrészletekkel egészíti ki.)

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.