Könyv

Szegvár, retúr

Grecsó Krisztián: Apám üzent

Kritika

Még előző kötetében, a Lányos apában írta Grecsó Krisztián, hogy két évtizede az édes­apjáról szeretne írni. „Gyakoroltam, készültem, megbocsátottam, fejlődtem, aztán felejtettem, kidobtam mindent, gyűlöltem, visszaestem.”

Nem mintha nem írt volna róla korábban, hiszen az apa sziluettje a tizennégy éve publikált Mellettem elférsz lapjain is felbukkant, ugyanezen a néven, Ignácként, és annak a kötetnek a belső tábláján is családfát láttunk. Az Apám üzent azonban személyesebb, részletesebb, vaskosabb, csaknem hatszáz oldal.

Nincs itt olyan motívum, amely ne lenne ismerős. Renitens férfiak és béketűrő asszonyok, őseikkel viaskodó fiúk és a végtelen Alföld kopár síkján kukoricát törő nemzedékek hömpölygő történeteit olvassuk a nosztalgia és az emlékezés szűrőjén keresztül, és kár lenne tagadni, hogy magával ragadnak. Mindaz az életrajzi anyag, ami az előző regényekben olykor szilánkokra törött, hogy építőanyag legyen, most csaknem sértetlenül jelenik meg, az „átemlékezett” (átírt, eltorzított) részletek leleplezésével. A középpontban Ignác, aki megbízhatatlan alkoholista, magyarosan, vidékiesen makacs és nehéz alak. Mégis nagyobb az életnél, hiszen „feltámadásai, legendás túlélései” is bekerülhetnek a krónikákba, nagyobb annál a miliőnél, ahová született, hiszen „elutasít minden ceremóniát, amit az ősei, szülei fontosnak találtak”, de sosem lesz olyan nagy, mint amilyen akarna lenni. Ignác ragyogó versmondó, saját jelentőségét ki nem töltő színészkezdemény, létre nem jött művész, aki a katonaság másfél éve alatt megjárja a hadbíróságot meg a futkosót, és felnőve lusta tehetségből mániákus szenvedélybeteg lesz. „A mesélés maga az egyetlen, ami valóságos” – olvassuk, s így a generációkon átívelő családregény szálai annak a kezében egyesülnek, aki a történetet írja. Ő lenne Erik, akiről már a regényben kiderül, hogy nem ez a valódi neve. Az elbeszélő immár leplezetlenül maga Grecsó Krisztián, aki éppenséggel május 18-án, Erik névnapján született Szegváron.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.