Lemez

Távcsöves bolygóhallgató

Juhász Gábor Trió: Planets

Kritika

Pontos, világos fogalmazással, nyugodt, erőteljes ritmussal és dallammal indul az első szám zenei folyama Juhász Gábor új albumán.

A gitárossal lépked nagybőgős barátja, Kovács Zoltán. Juhász kompozícióinak – nevezhetjük ezeket daloknak is – olyan jól követhető, sőt magától értetődő, „beszédes” struktúrája van, hogy sokan tartják őt a műfaj kiemelkedő elbeszélőjének. Nála alap, ami sokaknak elvont, nehezen megfogható követelmény, hogy a témának és az improvizációnak is története legyen, ne csak eleje-közepe-vége. A Planets című albumon a történet arról szól, hogy Kopernikusz állítólag tanított Tartuban, a gitáros észt édesanyjának szülővárosában. Ahol játszottak egyszer Kovács Zoltánnal duóban, de a dallam Juhász legelső nagy sikerű szerzeményének (Mother River) indítását is megidézi.

A duó kvintetté bővül a következő számtól kezdve és éteri magasságokba emelkedik, ez ugyanis koncept­lemez: a bolygókról szóló darabok előadásához a Juhász Trió állandó dobosa, Jeszenszky György mellé Karosi Júlia éneke és Lakatos Tony szaxofonja társul. A másik bevezető szám, Galilei könnyei címmel nem csak a pandémia alatt a csillagokat távcsővel figyelgető zeneszerző élményeire épül. Juhász képtelen nem tudomást venni a tavaly február óta zajló háborúról, amelynek kitörése után nem sokkal vették fel a lemezt. „Tükörkép is ez a szám, egy bölcs ember szomorúsága az emberi butaság miatt” – mondta Galilei könnyeiről a szerző, és talán éppen azzal sugall valamit, hogy nem engedi szabadon a gyönyörű dallam lassú tempóját. Nincs hova rohanni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.