Lemez

Távcsöves bolygóhallgató

Juhász Gábor Trió: Planets

Kritika

Pontos, világos fogalmazással, nyugodt, erőteljes ritmussal és dallammal indul az első szám zenei folyama Juhász Gábor új albumán.

A gitárossal lépked nagybőgős barátja, Kovács Zoltán. Juhász kompozícióinak – nevezhetjük ezeket daloknak is – olyan jól követhető, sőt magától értetődő, „beszédes” struktúrája van, hogy sokan tartják őt a műfaj kiemelkedő elbeszélőjének. Nála alap, ami sokaknak elvont, nehezen megfogható követelmény, hogy a témának és az improvizációnak is története legyen, ne csak eleje-közepe-vége. A Planets című albumon a történet arról szól, hogy Kopernikusz állítólag tanított Tartuban, a gitáros észt édesanyjának szülővárosában. Ahol játszottak egyszer Kovács Zoltánnal duóban, de a dallam Juhász legelső nagy sikerű szerzeményének (Mother River) indítását is megidézi.

A duó kvintetté bővül a következő számtól kezdve és éteri magasságokba emelkedik, ez ugyanis koncept­lemez: a bolygókról szóló darabok előadásához a Juhász Trió állandó dobosa, Jeszenszky György mellé Karosi Júlia éneke és Lakatos Tony szaxofonja társul. A másik bevezető szám, Galilei könnyei címmel nem csak a pandémia alatt a csillagokat távcsővel figyelgető zeneszerző élményeire épül. Juhász képtelen nem tudomást venni a tavaly február óta zajló háborúról, amelynek kitörése után nem sokkal vették fel a lemezt. „Tükörkép is ez a szám, egy bölcs ember szomorúsága az emberi butaság miatt” – mondta Galilei könnyeiről a szerző, és talán éppen azzal sugall valamit, hogy nem engedi szabadon a gyönyörű dallam lassú tempóját. Nincs hova rohanni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."