Lemez

Távcsöves bolygóhallgató

Juhász Gábor Trió: Planets

Kritika

Pontos, világos fogalmazással, nyugodt, erőteljes ritmussal és dallammal indul az első szám zenei folyama Juhász Gábor új albumán.

A gitárossal lépked nagybőgős barátja, Kovács Zoltán. Juhász kompozícióinak – nevezhetjük ezeket daloknak is – olyan jól követhető, sőt magától értetődő, „beszédes” struktúrája van, hogy sokan tartják őt a műfaj kiemelkedő elbeszélőjének. Nála alap, ami sokaknak elvont, nehezen megfogható követelmény, hogy a témának és az improvizációnak is története legyen, ne csak eleje-közepe-vége. A Planets című albumon a történet arról szól, hogy Kopernikusz állítólag tanított Tartuban, a gitáros észt édesanyjának szülővárosában. Ahol játszottak egyszer Kovács Zoltánnal duóban, de a dallam Juhász legelső nagy sikerű szerzeményének (Mother River) indítását is megidézi.

A duó kvintetté bővül a következő számtól kezdve és éteri magasságokba emelkedik, ez ugyanis koncept­lemez: a bolygókról szóló darabok előadásához a Juhász Trió állandó dobosa, Jeszenszky György mellé Karosi Júlia éneke és Lakatos Tony szaxofonja társul. A másik bevezető szám, Galilei könnyei címmel nem csak a pandémia alatt a csillagokat távcsővel figyelgető zeneszerző élményeire épül. Juhász képtelen nem tudomást venni a tavaly február óta zajló háborúról, amelynek kitörése után nem sokkal vették fel a lemezt. „Tükörkép is ez a szám, egy bölcs ember szomorúsága az emberi butaság miatt” – mondta Galilei könnyeiről a szerző, és talán éppen azzal sugall valamit, hogy nem engedi szabadon a gyönyörű dallam lassú tempóját. Nincs hova rohanni.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Mesterségvizsga

Egyesek szerint az olyan magasröptű dolgokhoz, mint az alkotás – legyen az dalszerzés, írás, vagy jelen esetben: színészet –, kell valami velünk született, romantikus adottság, amelyet jobb híján tehetségnek nevezünk.

Elmondom hát mindenkinek

  • - ts -

Podhradská Lea filmje magánközlemény. Valamikor régen elveszett a testvére. Huszonhét évvel az eltűnése után Podhradská Lea fogta a kameráját és felkerekedett, hogy majd ő megkeresi.

Nem oda, Verona!

  • - turcsányi -

Valahol a 19. század közepén, közelebbről 1854-ben járunk – évtizedekre tehát az államalapítástól –, Washington területén.

Nagyon fáj

  • Molnár T. Eszter

Amióta először eltáncolta egy kőkori vadász, ahogy a társát agyontaposta a sebzett mamut, a fájdalom a táncművészet egyik legfontosabb toposza.

Mindenki a helyére

Mit gondol Orbán Viktor és a Fidesz a nőkről? Hogyan kezeli őket? És mit gondol ugyanerről a magyar társadalom, és mit a nők maguk? Tényleg a nők pártja a Fidesz? Ezeket a kérdéseket próbálja megválaszolni a kötet többféle aspektuson keresztül. Felemás sikerrel.

„Én valami kevésbé szelídet kerestem”

  • Mink András

„A be nem illeszkedés vonzó távlatát nyújtották nekem” – olvasható Kenedi János szellemi ébredésének történetéről számot adó, Elhülyülésem története című 1977-es írásában, amelyet Kovács András nevezetes körkérdésére (Marx a negyedik évtizedben) írt válaszul.

Megint dubajozás

Alacsony belépési küszöb, mesés hozamok, könnyű meg­gazdagodás, örök élet: ezek közül az első kettőt biztosan ígérik a mesés dubaji ingatlanbefektetési ajánlatok. Pedig az előrejelzések szerint akár egy éven belül kipukkadhat az ingatlanlufi.

A beismerés semmis

Az ügyész kizárását kezdeményezte a védelem, a különböző tit­kos­­szolgálati szervek más-más leiratot készítettek ugyan­arról a hangfelvételről – bonyolódik a helyzet abban a büntetőperben, amelynek tárgya a Nyugat-Európába irányuló illegális kutyaexport.