Rádió

Terápia és cenzúra

A háborúról a gyerekeknek

Kritika

A világ éppen legfontosabb – és egyben legborzalmasabb – eseményei most tőlünk alig néhány száz kilométerre zajlanak. Áttételesen pedig sokkal közelebb is: a határon, a pályaudvarokon, a befogadó családok konyhájában. Az ukrajnai háború mindenhol jelen van: a hírekben, beszélgetésekben, vitákban.

Mint szorongató rémkép, lidércnyomás, ki hogyan éli meg. Ennek megfelelően a gyerekek is észreveszik. Kézenfekvő, hogy valamit kezdenünk kell az ő percepciójukkal is, de hogy mit és hogyan, az bonyolult kérdés. A gyerekeket érintő összetett kérdések kivesézésében évtizedes tapasztalattal (a műsor azonos címen 1992 óta fut minden hétköznap) rendelkező Vendég a háznál tett is egy kísérletet nemrégiben a probléma feltárására. Maradjunk annyiban, hogy felemás eredménnyel.

Az alcíme szerint Gyerekekről felnőtteknek szóló produkció a rendszerváltás utáni magyar közszolgálati rádiózás egyik emblematikus terméke, többször írtunk már mi is egy-egy adásukról. A készítők sok olyan témát érintettek már, amelyek megmutatták, hogy az utóbbi évtizedekben miért volt jó ezen a tájon gyereknek lenni, és talán még több olyat, amiből az derült ki, hogy mégsem volt jó. A tradicionálisan visszafogott, már-már rideg hangütés ma is hasonlóképpen borzolhatja a szülők (pláne a nagyszülők) idegszálait, mint a műsor fénykorában – ami, nem tudjuk pontosan, mikor is volt, de nem mostanában, az biztos.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."