Rádió

Terápia és cenzúra

A háborúról a gyerekeknek

Kritika

A világ éppen legfontosabb – és egyben legborzalmasabb – eseményei most tőlünk alig néhány száz kilométerre zajlanak. Áttételesen pedig sokkal közelebb is: a határon, a pályaudvarokon, a befogadó családok konyhájában. Az ukrajnai háború mindenhol jelen van: a hírekben, beszélgetésekben, vitákban.

Mint szorongató rémkép, lidércnyomás, ki hogyan éli meg. Ennek megfelelően a gyerekek is észreveszik. Kézenfekvő, hogy valamit kezdenünk kell az ő percepciójukkal is, de hogy mit és hogyan, az bonyolult kérdés. A gyerekeket érintő összetett kérdések kivesézésében évtizedes tapasztalattal (a műsor azonos címen 1992 óta fut minden hétköznap) rendelkező Vendég a háznál tett is egy kísérletet nemrégiben a probléma feltárására. Maradjunk annyiban, hogy felemás eredménnyel.

Az alcíme szerint Gyerekekről felnőtteknek szóló produkció a rendszerváltás utáni magyar közszolgálati rádiózás egyik emblematikus terméke, többször írtunk már mi is egy-egy adásukról. A készítők sok olyan témát érintettek már, amelyek megmutatták, hogy az utóbbi évtizedekben miért volt jó ezen a tájon gyereknek lenni, és talán még több olyat, amiből az derült ki, hogy mégsem volt jó. A tradicionálisan visszafogott, már-már rideg hangütés ma is hasonlóképpen borzolhatja a szülők (pláne a nagyszülők) idegszálait, mint a műsor fénykorában – ami, nem tudjuk pontosan, mikor is volt, de nem mostanában, az biztos.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.

Trump, a nagy béketeremtő?

Bár a gázai háborút sikerült leállítani, a Trump-féle „peace deal” valójában ott sem egy békemegállapodás, legfeljebb egy keretterv. Ukrajna esetében viszont Trump még a béketerv precíz kiszabásáig sem jutott el.

Vadászok, kergetők, árulók

Nyíltan támogatja a Magyar Önvédelmi Mozgalom a Mi Hazánk céljait – kérdés, hogy a Fideszt is kiszolgálják-e. Az utóbbi időben sokan léptek be a szervezetbe. Egyes tagok úgy vélik, hogy a mozgalomra túl nagy hatást gyakorolnak a pártok.