Könyv

Thoreau a hajléktalanszállón

Győrffy Ákos: A távolodásban

Kritika

Győrffy Ákost kezdettől két dolog foglalkoztatja: a természet és saját maga. Mivel mindkettőt idegennek találja, újra és újra nekiveselkedik, hogy közelebb férkőzzön hozzájuk. A természet Győrffy szövegeiben nem szép. Nem a felüdülés, de még csak nem is a kivonulás terepe, hanem az ember számára érthetetlen, kifürkészhetetlen közeg, amely ugyanakkor egy erősebb, mélyebb, tisztább létezést valósít meg.

Félelmetes, ám vonzó erő működik benne. Ez az intenzív, egyszerű létezés a személy magabiztosságát is kikezdi: ebből fakad, hogy Győrffy műveiben az én nem saját különösségét, belső világának sokszínűségét vagy egyéni élettörténetét viszi színre, hanem megosztottságával, törékenységével szembesül. Mindez olyan táj- és énlírát eredményez, amelynek legközelebbi rokona a világirodalomban Rilke, a magyarban Oravecz Imre költészete, ám előbbinél puritánabb, komorabb, utóbbinál metafizikusabb, elvontabb szemléletű. Kockázatvállaló líra ez: könnyen átcsúszhat üres miszticizmusba, de közel vihet a mindennapi létezéstől távol eső, megrendítő tapasztalatokhoz is. Mindkettőre bőven találni példát az életműben.

Az új verseskönyv két meghatározó tényezője szintúgy a súlyos természet és a bizonytalan én. Sok év eltelt az előző lírakötet, a 2010-es Havazás Amiens-ben óta, időközben divattá vált a poszthumán, az antropocén és az ökoköltészet ‒– ami akár meg is ágyazhat A távolodásban népszerűségének –, Győrffynél mégis mintha másról, inkább sejtetésről, leírásról, tapogatózásról lenne szó. Bár a táj pusztulása vagy az állati létforma is előkerül a versekben, fontosabb az a törekvés, hogy a szövegek a természet intenzív megtapasztalására hangoljanak, megvilágítsanak valamit ebből az önérvényű, az embert mégis elbizonytalanító-felforgató létezésből. Még kevesebb a magyarázat és a kifejtés, mint Győrffynek a 2010-es években megjelent két prózaesszékötetében.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.

Alexandra, maradj velünk!

"Alexandra velünk marad. S velünk marad ez a gondolkodásmód, ez a tempó is. A mindenkin átgázoló gátlástalanság. Csak arra nincs garancia, hogy tényleg ilyen vicces lesz-e minden hasonló akciójuk, mint ez volt. Röhögés nélkül viszont nehéz lesz kihúzni akár csak egy évet is."