Opera

Tűz van Charlesban

Terence Blanchard: Fire Shut Up in My Bones

Kritika

A Grammy-díjas jazztrombitás-zeneszerző operájával nyitott újra, másfél év karantén után a New York-i Metropolitan Opera szeptemberben. Ő az első afroamerikai zeneszerző, akinek ez a dicsőség jutott. Blanchard többször is elmondta, hogy mások is megérdemelték volna ezt korábban, csak őket elutasították.

Ezt a művet nem a Met rendelte, St. Louisban mutatták be két éve, viszont Anthony Davis szintén afroamerikai témájú, Malcolm X-ről szóló darabját jövőre már ősbemutatónak tervezik.

A címében Jeremiás prófétát idéző – „…mintha égő tűz volna szívemben” –, háromfelvonásos opera szüzséje ugyancsak releváns és valóságos az afroamerikaiak számára: Charles M. Blow memoárjából írta a librettót a filmes Kasi Lemmons. Blow a The New York Times állandó publicistája, aki mélyről indulva jutott el idáig, önéletrajza a traumáiról szól – az idősebb fivérek zrikálása, a szülők válása, gyerekmolesztálás, rasszizmus és kegyetlen beavatás a diákegyletben. A főhős az első felvonás elején könnyeivel küzdve, kezében pisztollyal indul haza, a szülői házba, hogy legnagyobb traumája okozóján bosszút álljon, és az operának szinte ugyanígy is lesz vége, de addig a néző sok mindent átélhet a gyerek, az egyetemista, majd a felnőtt Charles szemszögéből.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után.