Opera

Tűz van Charlesban

Terence Blanchard: Fire Shut Up in My Bones

  • Zipernovszky Kornél
  • 2021.11.03 21:00

Kritika

A Grammy-díjas jazztrombitás-zeneszerző operájával nyitott újra, másfél év karantén után a New York-i Metropolitan Opera szeptemberben. Ő az első afroamerikai zeneszerző, akinek ez a dicsőség jutott. Blanchard többször is elmondta, hogy mások is megérdemelték volna ezt korábban, csak őket elutasították.

Ezt a művet nem a Met rendelte, St. Louisban mutatták be két éve, viszont Anthony Davis szintén afroamerikai témájú, Malcolm X-ről szóló darabját jövőre már ősbemutatónak tervezik.

A címében Jeremiás prófétát idéző – „…mintha égő tűz volna szívemben” –, háromfelvonásos opera szüzséje ugyancsak releváns és valóságos az afroamerikaiak számára: Charles M. Blow memoárjából írta a librettót a filmes Kasi Lemmons. Blow a The New York Times állandó publicistája, aki mélyről indulva jutott el idáig, önéletrajza a traumáiról szól – az idősebb fivérek zrikálása, a szülők válása, gyerekmolesztálás, rasszizmus és kegyetlen beavatás a diákegyletben. A főhős az első felvonás elején könnyeivel küzdve, kezében pisztollyal indul haza, a szülői házba, hogy legnagyobb traumája okozóján bosszút álljon, és az operának szinte ugyanígy is lesz vége, de addig a néző sok mindent átélhet a gyerek, az egyetemista, majd a felnőtt Charles szemszögéből.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap. Nézzen be hozzánk minden nap: hírszolgáltatásunk ingyenesen hozzáférhető. Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk