Film

Végtére is a gyerek az első

Arnaud Larrieu, Jean-Marie Larrieu: Jim története

  • 2025. április 15.

Kritika

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?

Jimnek már fogantatása se volt tisztességes: házasságtörés, még csak nem is szerelemből, és ha már úgy maradt, anyuci egy apucit is keres a születendő gyerekhez, egy jóindulatú balekot, aki hajlandó elvágni a köldökzsinórt. Elmúltak a viharos, kicsapongó ifjúság évei, közelít a hervadás, ilyenkor már meg kell becsülni a biztonságot. A regény és a filmadaptáció valódi főszereplője, narrátora, a kissé lassú, de tiszta észjárású mackó is biztonságot keres – a regény írója (Pierric Bailly) és voltaképpeni hőse (Aymeric Bailly) nevének hasonlósága személyes érintettséget sejtet – ő még börtönben is ült (betörés, haverokkal, brahiból), nem nagyon válogathat sem munka, sem nő tekintetében –, viszont élete értelmet nyer a saját gyerekeként szeretett kiskrapekkal. Szerény, de harmonikus vidéki életet élnek, az anyagiak szűkösek, de lehet kirándulni és az erdőben indiánosat játszani, a papa mindig kapható is rá. Míg be nem állít a családját egy balesetben elvesztő vér szerinti apa, akit vigasztalni kell gyászában. Először csak látogat, aztán beköltözik, aztán a puszta jelenléte, a hallgatag gyászoló maszkja mögül el-eleresztett epés megjegyzések mint a sav szétmarják az idillt. Bár úgy indul az intim kapcsolat nélküli együttélés, hogy a gyerekkel minden marad a régiben, finoman megkezdődik Aymeric elidegenítése Jimtől. Előbb csak keresztapává fokozzák le, majd el is költözik, de hétvégeken még láthatja azt, akit a világon a legjobban szeret, azután a hármas Kanadában próbál szerencsét, a beígért látogatás éppen nem alkalmas, a telefonhívások ritkulnak, végül „a telefonszám nem kapcsolható”.

Érthetők a nő indítékai, hogy megtagadja azt az embert, aki, amikor neki szüksége volt rá, melléállt? Hogyne. Végtére is a gyerek az első, és miért kéne egy lúzerhez kötnie a sorsát, amikor rendelkezésre áll egy sokkal biztosabb egzisztenciát teremteni képes férfi? Érthetők a vér szerinti apa indítékai? Hogyne. Végtére is a gyerek az első, egyetlen megmaradt gyermeke, és miért kéne őt a francia vidéken eltemetni, amikor Kanadában, Montreal világvárosában korlátlan lehetőségek várják? Majd tesznek az igazi szülők róla, hogy elfelejtse, de legalábbis megutálja első gondozóját, azt a mamlaszt. A „mamlasz” indítékai is érthetők, hogy nem keresi többé a kapcsolatot a hozzá korábban mindenekfelett ragaszkodó, élete kereteinek változását nehezen tudomásul vevő Jimmel, végtére is a gyerek az első, és miért kéne megzavarni a nyilván nehezen megszerzett lelki egyensúlyt, feltépni sebeket azzal, hogy egyszer csak felbukkan egy ismerős arc, akivel egy kamasz már nem tud mit kezdeni. Különben is: hol keresse egy kétmilliós városban? Mikor meg évek múlva hazalátogat egykori élettársa és közli, hogy a már kamasz Jim önpusztító magatartására az volt a gyógyír, hogy mindent – a telefonhívások, a látogatás, a kommunikáció elmaradását – Aymericre kentek (végtére is a gyerek az első, aki ettől megnyugodott), az ártatlanul besározott férfi szótlanul, bár feldúlva hagyja ott a nőt (ahelyett, hogy beverné a pofáját), és tudomásul veszi, hogy soha többé.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter-Orbán Viktor: 2:0

Állítólag kétszer annyian voltak az Andrássy úti Nemzeti Meneten, mint a Kossuth térre érkező Békemeneten, ám legalább ennyire fontos, hogy mit mondtak a vezérszónokok. Magyar Péter miszlikbe vágta Orbán Viktort egyebek mellett azzal, hogy saját szavait hozta fel ellene. Aztán megjött a Ryanair.

A béketárgyalás, ami meg sem történt

De megtörténhet még? Egyelőre elmarad a budapesti csúcs, és ez elsősorban azt mutatja, hogy Putyin és Trump nagyon nincsenek egy lapon. Az orosz diktátor hajthatatlan, az amerikai elnök viszont nem érti őt – és így újra és újra belesétál a csapdáiba.

Fél disznó

A film plakátján motoron ül egy felnőtt férfi és egy fiú. Mindketten hátranéznek. A fiú azt kutatja döbbenten, daccal, hogy mit hagytak maguk mögött, a férfi önelégülten mosolyog: „Na látod, te kis szaros lázadó, hova viszlek én?

Ketten a gombolyagok közt

Az Álmok az íróból lett filmrendező Dag Johan Haugerud trilógiájának utolsó darabja. Habár inkább az elsőnek érződik, hiszen itt az intimitás és a bimbózó szexualitás első lépé­seit viszi színre.

Dinnyék közt a gyökér

Ha van olyan, hogy kortárs operett, akkor A Répakirály mindenképpen az. Kovalik Balázs rendezése úgy nagyon mai, hogy közben komolyan veszi a klasszikus operett szabályait. Továbbírja és megőrzi, kedvesen ironizál vele, de nem neveti ki.

Az esendő ember felmutatása 5.6-os rekesszel, 28-as optikával

  • Simonyi Balázs
Az október közepén elhunyt Benkő Imre az autonóm fotóriport műfajában alkotott, a hétköznapiból metszett ki mintákat, és avatta az átlagost elemeltté. Méltóságot, figyelmet adott alanyainak, képeiről nyugalom, elfogadás és az ezredforduló évtizedeinek tömény lenyomata világlik.