Film

Végtére is a gyerek az első

Arnaud Larrieu, Jean-Marie Larrieu: Jim története

  • 2025. április 15.

Kritika

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?

Jimnek már fogantatása se volt tisztességes: házasságtörés, még csak nem is szerelemből, és ha már úgy maradt, anyuci egy apucit is keres a születendő gyerekhez, egy jóindulatú balekot, aki hajlandó elvágni a köldökzsinórt. Elmúltak a viharos, kicsapongó ifjúság évei, közelít a hervadás, ilyenkor már meg kell becsülni a biztonságot. A regény és a filmadaptáció valódi főszereplője, narrátora, a kissé lassú, de tiszta észjárású mackó is biztonságot keres – a regény írója (Pierric Bailly) és voltaképpeni hőse (Aymeric Bailly) nevének hasonlósága személyes érintettséget sejtet – ő még börtönben is ült (betörés, haverokkal, brahiból), nem nagyon válogathat sem munka, sem nő tekintetében –, viszont élete értelmet nyer a saját gyerekeként szeretett kiskrapekkal. Szerény, de harmonikus vidéki életet élnek, az anyagiak szűkösek, de lehet kirándulni és az erdőben indiánosat játszani, a papa mindig kapható is rá. Míg be nem állít a családját egy balesetben elvesztő vér szerinti apa, akit vigasztalni kell gyászában. Először csak látogat, aztán beköltözik, aztán a puszta jelenléte, a hallgatag gyászoló maszkja mögül el-eleresztett epés megjegyzések mint a sav szétmarják az idillt. Bár úgy indul az intim kapcsolat nélküli együttélés, hogy a gyerekkel minden marad a régiben, finoman megkezdődik Aymeric elidegenítése Jimtől. Előbb csak keresztapává fokozzák le, majd el is költözik, de hétvégeken még láthatja azt, akit a világon a legjobban szeret, azután a hármas Kanadában próbál szerencsét, a beígért látogatás éppen nem alkalmas, a telefonhívások ritkulnak, végül „a telefonszám nem kapcsolható”.

Érthetők a nő indítékai, hogy megtagadja azt az embert, aki, amikor neki szüksége volt rá, melléállt? Hogyne. Végtére is a gyerek az első, és miért kéne egy lúzerhez kötnie a sorsát, amikor rendelkezésre áll egy sokkal biztosabb egzisztenciát teremteni képes férfi? Érthetők a vér szerinti apa indítékai? Hogyne. Végtére is a gyerek az első, egyetlen megmaradt gyermeke, és miért kéne őt a francia vidéken eltemetni, amikor Kanadában, Montreal világvárosában korlátlan lehetőségek várják? Majd tesznek az igazi szülők róla, hogy elfelejtse, de legalábbis megutálja első gondozóját, azt a mamlaszt. A „mamlasz” indítékai is érthetők, hogy nem keresi többé a kapcsolatot a hozzá korábban mindenekfelett ragaszkodó, élete kereteinek változását nehezen tudomásul vevő Jimmel, végtére is a gyerek az első, és miért kéne megzavarni a nyilván nehezen megszerzett lelki egyensúlyt, feltépni sebeket azzal, hogy egyszer csak felbukkan egy ismerős arc, akivel egy kamasz már nem tud mit kezdeni. Különben is: hol keresse egy kétmilliós városban? Mikor meg évek múlva hazalátogat egykori élettársa és közli, hogy a már kamasz Jim önpusztító magatartására az volt a gyógyír, hogy mindent – a telefonhívások, a látogatás, a kommunikáció elmaradását – Aymericre kentek (végtére is a gyerek az első, aki ettől megnyugodott), az ártatlanul besározott férfi szótlanul, bár feldúlva hagyja ott a nőt (ahelyett, hogy beverné a pofáját), és tudomásul veszi, hogy soha többé.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.