Film

Végtére is a gyerek az első

Arnaud Larrieu, Jean-Marie Larrieu: Jim története

  • 2025. április 15.

Kritika

Lehet-e hazugságra építeni értelmes életet, főleg másokét, a családtagjainkét, a gyerekünkét? Persze kizárólag az ő érdekükben! Van-e olyan érdek, ami fontosabb, mint az igazság?

Jimnek már fogantatása se volt tisztességes: házasságtörés, még csak nem is szerelemből, és ha már úgy maradt, anyuci egy apucit is keres a születendő gyerekhez, egy jóindulatú balekot, aki hajlandó elvágni a köldökzsinórt. Elmúltak a viharos, kicsapongó ifjúság évei, közelít a hervadás, ilyenkor már meg kell becsülni a biztonságot. A regény és a filmadaptáció valódi főszereplője, narrátora, a kissé lassú, de tiszta észjárású mackó is biztonságot keres – a regény írója (Pierric Bailly) és voltaképpeni hőse (Aymeric Bailly) nevének hasonlósága személyes érintettséget sejtet – ő még börtönben is ült (betörés, haverokkal, brahiból), nem nagyon válogathat sem munka, sem nő tekintetében –, viszont élete értelmet nyer a saját gyerekeként szeretett kiskrapekkal. Szerény, de harmonikus vidéki életet élnek, az anyagiak szűkösek, de lehet kirándulni és az erdőben indiánosat játszani, a papa mindig kapható is rá. Míg be nem állít a családját egy balesetben elvesztő vér szerinti apa, akit vigasztalni kell gyászában. Először csak látogat, aztán beköltözik, aztán a puszta jelenléte, a hallgatag gyászoló maszkja mögül el-eleresztett epés megjegyzések mint a sav szétmarják az idillt. Bár úgy indul az intim kapcsolat nélküli együttélés, hogy a gyerekkel minden marad a régiben, finoman megkezdődik Aymeric elidegenítése Jimtől. Előbb csak keresztapává fokozzák le, majd el is költözik, de hétvégeken még láthatja azt, akit a világon a legjobban szeret, azután a hármas Kanadában próbál szerencsét, a beígért látogatás éppen nem alkalmas, a telefonhívások ritkulnak, végül „a telefonszám nem kapcsolható”.

Érthetők a nő indítékai, hogy megtagadja azt az embert, aki, amikor neki szüksége volt rá, melléállt? Hogyne. Végtére is a gyerek az első, és miért kéne egy lúzerhez kötnie a sorsát, amikor rendelkezésre áll egy sokkal biztosabb egzisztenciát teremteni képes férfi? Érthetők a vér szerinti apa indítékai? Hogyne. Végtére is a gyerek az első, egyetlen megmaradt gyermeke, és miért kéne őt a francia vidéken eltemetni, amikor Kanadában, Montreal világvárosában korlátlan lehetőségek várják? Majd tesznek az igazi szülők róla, hogy elfelejtse, de legalábbis megutálja első gondozóját, azt a mamlaszt. A „mamlasz” indítékai is érthetők, hogy nem keresi többé a kapcsolatot a hozzá korábban mindenekfelett ragaszkodó, élete kereteinek változását nehezen tudomásul vevő Jimmel, végtére is a gyerek az első, és miért kéne megzavarni a nyilván nehezen megszerzett lelki egyensúlyt, feltépni sebeket azzal, hogy egyszer csak felbukkan egy ismerős arc, akivel egy kamasz már nem tud mit kezdeni. Különben is: hol keresse egy kétmilliós városban? Mikor meg évek múlva hazalátogat egykori élettársa és közli, hogy a már kamasz Jim önpusztító magatartására az volt a gyógyír, hogy mindent – a telefonhívások, a látogatás, a kommunikáció elmaradását – Aymericre kentek (végtére is a gyerek az első, aki ettől megnyugodott), az ártatlanul besározott férfi szótlanul, bár feldúlva hagyja ott a nőt (ahelyett, hogy beverné a pofáját), és tudomásul veszi, hogy soha többé.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Klasszissal jobban

  • - minek -

Az utóbbi évtizedek egyik legnagyszerűbb poptörténeti fejleménye volt a Saint Etienne 1990-es létrejötte, no meg három és fél évtizedes, nagyjából töretlen, egyenletesen magas színvonalú pályafutása – mindez azonban most lezárulni tűnik.

Közös térben, külön utakon

A gesztusfestészetet helyezi fókuszba a hajdani Corvin Áruház épületében működő Apollo Gallery legújabb kiállítása, amely három figyelemre méltó kortárs absztrakt művész világát hozza össze.

Anyu vigyázó tekintete

Kamasz lánynak lenni sosem könnyű, de talán még nehezebb egy Himalájában fekvő bentlakásos iskolában a 90-es években. Mira (Preeti Panigrahi) eminens tanuló: egyenszoknyája mindig megfelelő hosszúságú (szigo­rúan térd alá ér), jegyei példásak, gondolatait tanulmányai és sikeresnek ígérkező jövője töltik ki.

Éden délen

  • - turcsányi -

Egy évvel a The Highwaymen együttes megalakítása után, 1986-ban kijött egy tévéfilm – nyilván népszerűsítendő az úgynevezett outlaw country muzsika valaha élt négy legnépszerűbb alakjával összerántott truppot.

Hol nem volt

Tökéletesen passzol a két éve Szemle Plusz néven újragondolt Városmajori Színházi Szemle programjához a nagyváradiak Csárdáskirálynője. Már csak azért is, mert tavaly a Színházi Kritikusok Céhének tagjaitól ez a produkció kapta meg a legjobb szórakoztató előadásnak járó szakmai elismerést. Novák Eszter rendezése mégsem működött ezen a vihar utáni, esős nyárestén.