Színház

Vezetett túra a pokolba

Alberti Zsófi, Khaled-Abdo Szaida: Védőháló

Kritika

A Dante Közösségi Alkotótér egy független alkotóművészekből álló színházi társulat és civil szervezet.

A különféle művészeti ágak képviselőinek teret adó, II. kerületi bázis színházi kínálata az igényes szórakoztatástól a kisebb-nagyobb emberi közösségek árnyékos és dohosabb szegleteit megszellőztető előadásokig terjed. Utóbbiak közé tartozik ez a „társadalmi célú szomorújáték”, amely az öngyilkosság témáját ajánlja fel közös gondolkodásra. Az est egy színházi előadásból és egy moderált beszélgetésből áll.

A Védőháló az alkotócsapat első saját produkciója. Ahogy Alberti Zsófi, az előadás ötletgazdája, társszerzője és rendezője kérdésünkre elmondta: „Ebbe bele kell tanulni. Jelenleg részt veszek az Art is Business mentorprogramjában. (…) Ezt a produkciót a saját pénzünkből hoztuk létre, mivel nagyon akartuk. Amikor mérlegre tettük Endrődy Krisztiánnal (az előadás főszereplője és Alberti Zsófi férje – T. Á.), hogy lecseréljük az autónkat vagy belevágjunk ebbe, úgy döntöttünk, most az előadás a fontosabb.” Sikerült megszerezniük Az Alapítvány az Öngyilkosság Ellen szakmai támogatását: a produkció promotálásán túl Bérdi Márk klinikai szakpszichológus konzultációval és az előadást követő beszélgetésen való részvétellel segíti a projektet. Közösségi finanszírozási programjuknak köszönhetően valamennyi magántámogatást is sikerült becsatornázniuk a vállalásba, de olyanra is volt már példa, hogy valaki az előadást látva ajánlott fel számukra anyagi támogatást. Az alkotótársak is „nagyon nagyvonalúak” voltak. „Szinte mindenki áron alul, van, aki pro bono vállalta a feladatát, mert velünk együtt hittek az ügy fontosságában” – árulta el Alberti Zsófi. Most a továbbjátszás feltételeit próbálják megteremteni. Alberti szerint az előadás „könnyen utaz­tatható, és elvileg 60–80 nézővel ki lehet hozni nullára az estéket”.

A játszóhely története jól példázza a lehetőségek és társadalmi igények változékonyságát: az épület helyén korábban templom állt, később tébolyda, végül pincecsárda. A Dante név annyiban is találó, hogy a pincetér egyfajta alászállás. A Védőháló egy lefelé induló, vezetett körtúra.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Magyar Péter szupersztár

Napok alatt tökéletesen összeállt a Tisza Párt által koordinált zarándokút, Magyar Péter speciális országjárás keretében gyalogol el Budapestről Nagyváradra. De miért nem a sajtószabadsággal foglalkozik? Elmondta.

Prokrusztész-ágy

A francia-algériai rendező filmjének eredeti címe (L’air de la mer rend libre – a tengeri levegő szabaddá tesz) a középkori német jobbágyok ambícióinak szabad fordítása (Stadtluft macht frei – a városi levegő szabaddá tesz).

Felelős nélkül

  • - turcsányi -

Van az a némileg ásatag, s nem kicsit ostoba vicc, amely szerint az a mennyország, ahol angol a rendőr, olasz a szakács, francia a szerető, német a szerelő, svájci a szervező. A pokol meg az, ahol… és itt máshogy rendezik egymáshoz a fenti szerepeket és nemzetiségeket. Nos, ez a – színigaz történetet dramatizáló – négyrészes brit sorozat még ennyi viccelődést sem enged a nézőinek.

Mozgó falak

  • Molnár T. Eszter

Négy férfi üldöz egy nőt. Ha a hátak eltúlzott görbülete, az előrenyújtott kezek vonaglása nem lenne elég, a fejükre húzott piros papírcsákó félreérthetetlenül jelzi: ez őrület. Kétszer megkerülik a színpad közepén álló mobil falat, majd ahogy harmadszor is végigfutnak előtte, a nő megtorpan.

Mahler-liturgia

„Én valóban fejjel megyek a falnak, de legalább jókora lyukat ütök rajta” – mondta egy ízben Gustav Mahler, legalábbis a feminista brácsaművész, Natalie Bauer-Lechner emlékiratai szerint. Ez a konok, mániákus attitűd az egyik legnagyszabásúbb művében, a Feltámadás-szimfóniában is tetten érhető.