Színház

Vezetett túra a pokolba

Alberti Zsófi, Khaled-Abdo Szaida: Védőháló

Kritika

A Dante Közösségi Alkotótér egy független alkotóművészekből álló színházi társulat és civil szervezet.

A különféle művészeti ágak képviselőinek teret adó, II. kerületi bázis színházi kínálata az igényes szórakoztatástól a kisebb-nagyobb emberi közösségek árnyékos és dohosabb szegleteit megszellőztető előadásokig terjed. Utóbbiak közé tartozik ez a „társadalmi célú szomorújáték”, amely az öngyilkosság témáját ajánlja fel közös gondolkodásra. Az est egy színházi előadásból és egy moderált beszélgetésből áll.

A Védőháló az alkotócsapat első saját produkciója. Ahogy Alberti Zsófi, az előadás ötletgazdája, társszerzője és rendezője kérdésünkre elmondta: „Ebbe bele kell tanulni. Jelenleg részt veszek az Art is Business mentorprogramjában. (…) Ezt a produkciót a saját pénzünkből hoztuk létre, mivel nagyon akartuk. Amikor mérlegre tettük Endrődy Krisztiánnal (az előadás főszereplője és Alberti Zsófi férje – T. Á.), hogy lecseréljük az autónkat vagy belevágjunk ebbe, úgy döntöttünk, most az előadás a fontosabb.” Sikerült megszerezniük Az Alapítvány az Öngyilkosság Ellen szakmai támogatását: a produkció promotálásán túl Bérdi Márk klinikai szakpszichológus konzultációval és az előadást követő beszélgetésen való részvétellel segíti a projektet. Közösségi finanszírozási programjuknak köszönhetően valamennyi magántámogatást is sikerült becsatornázniuk a vállalásba, de olyanra is volt már példa, hogy valaki az előadást látva ajánlott fel számukra anyagi támogatást. Az alkotótársak is „nagyon nagyvonalúak” voltak. „Szinte mindenki áron alul, van, aki pro bono vállalta a feladatát, mert velünk együtt hittek az ügy fontosságában” – árulta el Alberti Zsófi. Most a továbbjátszás feltételeit próbálják megteremteni. Alberti szerint az előadás „könnyen utaz­tatható, és elvileg 60–80 nézővel ki lehet hozni nullára az estéket”.

A játszóhely története jól példázza a lehetőségek és társadalmi igények változékonyságát: az épület helyén korábban templom állt, később tébolyda, végül pincecsárda. A Dante név annyiban is találó, hogy a pincetér egyfajta alászállás. A Védőháló egy lefelé induló, vezetett körtúra.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A kutya mellett

A filmművészetben a Baran című, egyszerre realista és költői remekmű (Madzsid Madzsidi) jóvoltából csodálkozhatott rá a világ először az iráni afgán menekültek sorsára.

Iszony

Kegyetlen, utálatos film Veronika Franz és Severin Fiala legújabb munkája (ők a felelősek a 2014-es, hasonlóan bársonyos Jó éjt, anyu! című horrorért).

Elvis gyémánt félkrajcárja

  • - turcsányi -

Van a Hülye Járások Minisztériumának egy vígjátéki alosztálya, ott írták elő, hogy ha valaki el akarja kerülni a helyzetkomikumok – művészileg nyilván szerfelett alantas – eszköztárának használatát, hősét úgy kell járatnia (lehetőleg a medence partján), hogy a mozgása végig magán hordozza a szerepét.

Saját magány

A Comédie-Française évszázadok óta egyre bővülő, immár többezresre duzzadt repertoárjából most a klasszicista szerző modern köntösbe bújt, Guy Cassiers rendezésében újragondolt változatát hozták el Budapestre – pár hónappal a premier után.

Az én bilincsei

A Losoncról származó Koós Gábor (1986) a Képzőművészeti Egyetem grafikaszakán végzett, és még tanulmányai idején monumentális, több mint két méter magas munkáival lett ismert.

Kihaltunk volna

Ez az átfogó nőtörténeti mű nem Hatsepszut, az egyiptomi fáraónő, vagy Endehuanna, a sumér költőnő, és még csak nem is a vadászó férfi, gyűjtögető nő meséjével kezdődik, hanem egy mára kihalt, hüvelykujjnyi, rovarevő, tojásrakó, pocokszerű lénytől indulunk el, amely még a dinoszauruszok lába mellett osonva vadászott.