Színház

Vezetett túra a pokolba

Alberti Zsófi, Khaled-Abdo Szaida: Védőháló

Kritika

A Dante Közösségi Alkotótér egy független alkotóművészekből álló színházi társulat és civil szervezet.

A különféle művészeti ágak képviselőinek teret adó, II. kerületi bázis színházi kínálata az igényes szórakoztatástól a kisebb-nagyobb emberi közösségek árnyékos és dohosabb szegleteit megszellőztető előadásokig terjed. Utóbbiak közé tartozik ez a „társadalmi célú szomorújáték”, amely az öngyilkosság témáját ajánlja fel közös gondolkodásra. Az est egy színházi előadásból és egy moderált beszélgetésből áll.

A Védőháló az alkotócsapat első saját produkciója. Ahogy Alberti Zsófi, az előadás ötletgazdája, társszerzője és rendezője kérdésünkre elmondta: „Ebbe bele kell tanulni. Jelenleg részt veszek az Art is Business mentorprogramjában. (…) Ezt a produkciót a saját pénzünkből hoztuk létre, mivel nagyon akartuk. Amikor mérlegre tettük Endrődy Krisztiánnal (az előadás főszereplője és Alberti Zsófi férje – T. Á.), hogy lecseréljük az autónkat vagy belevágjunk ebbe, úgy döntöttünk, most az előadás a fontosabb.” Sikerült megszerezniük Az Alapítvány az Öngyilkosság Ellen szakmai támogatását: a produkció promotálásán túl Bérdi Márk klinikai szakpszichológus konzultációval és az előadást követő beszélgetésen való részvétellel segíti a projektet. Közösségi finanszírozási programjuknak köszönhetően valamennyi magántámogatást is sikerült becsatornázniuk a vállalásba, de olyanra is volt már példa, hogy valaki az előadást látva ajánlott fel számukra anyagi támogatást. Az alkotótársak is „nagyon nagyvonalúak” voltak. „Szinte mindenki áron alul, van, aki pro bono vállalta a feladatát, mert velünk együtt hittek az ügy fontosságában” – árulta el Alberti Zsófi. Most a továbbjátszás feltételeit próbálják megteremteni. Alberti szerint az előadás „könnyen utaz­tatható, és elvileg 60–80 nézővel ki lehet hozni nullára az estéket”.

A játszóhely története jól példázza a lehetőségek és társadalmi igények változékonyságát: az épület helyén korábban templom állt, később tébolyda, végül pincecsárda. A Dante név annyiban is találó, hogy a pincetér egyfajta alászállás. A Védőháló egy lefelé induló, vezetett körtúra.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyos valóságot arról, hogy nem, a nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésen.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.