A Kreml megvárná a nyomozás végét a lezuhant azeri utasszállító ügyében

  • narancs.hu
  • 2024. december 26.

Külpol

Az előzetes vizsgálatok szerint orosz légvédelmi rakéta okozhatta a tragédiát.

Egyes légügyi szakértők szerint orosz légvédelmi rakéta találhatta el az Azerbaijan Airlines utasszállító gépét, amely 67 emberrel a fedélzetén zuhant le Kazahsztánban szerdán – írja a BBC nyomán a hvg.hu.

Dmitrij Peszkov, a Kreml szóvivője erre reagálva csütörtökön azt mondta: „Helytelen lenne bármilyen hipotézist felvetni a vizsgálat következtetései előtt. Mi természetesen nem fogjuk ezt tenni, és senkinek sem szabadna ezt tennie. Meg kell várnunk, amíg a nyomozás befejeződik”. 

Csütörtök délután aztán az azerbajdzsáni állami AnewZ csatorna azt közölte, hogy

az előzetes vizsgálat szerint a gépet az orosz Pancir-Sz védelmi rendszer föld-levegő rakétájának repeszei találták el.

A kazahsztáni hatóságok ezt egyelőre nem erősítették meg.

Az Embraer 190-es repülőgép szerda reggel szállt fel az azerbajdzsáni fővárosból, Bakuból. A csecsenföldi Groznijba kellett volna megérkeznie, de a légitársaság közlése szerint a köd miatt elterelték a gépet. Mielőtt a gép a kazahsztáni Aktau városának közelében lezuhant, a Kaszpi-tengeren át Kazahsztán nyugati részére irányították át. Egy túlélő utas állítása szerint a pilóta kétszer is megpróbált leszállni a sűrű ködben Groznij felett, majd „valami felrobbant.”   

A fedélzeten tartózkodó 67 ember közül huszonkilencen maradtak életben, a lezuhant gép törzsén repeszbecsapódásra utaló nyomokat találtak. Röviddel a baleset után az orosz állami televízió arról számolt be, hogy a gép egy madárrajjal ütközhetett. A hivatalos nyomozást a kazah hatóságok végzik, az azeri hatóságok pedig büntetőeljárásban vizsgálódnak.

Justin Crump, a Sibylline kockázati tanácsadócég szakértője a BBC-nek azt mondta, hogy a gépen található sérülések arra utalnak, hogy a Groznijban aktív orosz légvédelem okozhatta a balesetet. „A repeszek mintázata alapján nagyon úgy néz ki, hogy egy légvédelmi rakéta robbant fel a repülőgép hátsó felénél és bal oldalán” – fogalmazott.  

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.