Kiknek mutatnak ajtót a nagy techcégek?

A vállalhatatlanok

  • Szedlák Ádám
  • 2021.02.03 21:00

Külpol

A politikai szereplőket a pénzügyi platformok eddig kesztyűs kézzel kezelték, de a helyzet változni látszik, a Capitolium ostroma után az Amazon és a Shopify is lépett. A szélsőséges politikai aktorok mellett azonban bárkinek megnehezíthetik az életét a nagy internetes szolgáltatók. Aki ma platformokra költözteti az üzletét, azonmód kiszolgáltatottá is válik nekik.

A Capitolium január 6-i ostroma után két nappal szivárgott ki: az Amazon értesítette a Parler nevű, az amerikai szélsőjobboldaliak körében népszerű közösségi applikációt, hogy felbontja a közöttük fennálló szerződést. Az indok a felhasználási feltételek megsértése volt: az Amazon arra figyelt fel vagy arról kapott jelentést, hogy a Parleren erőszakra bujtogatnak. Tekintve, hogy a Capitoliumot elfoglaló csoportok részben a Parleren szervezkedtek, ez az információ nem lehetett nagy meglepetés. Sőt, korábban is lehetett annyi felbujtó szöveg a szélsőséges közösségi appban, hogy annak alapján fel lehetett volna szólítani a felhasználási feltételek betartására. A cérna ekkor fogyott el, az Amazon három napot hagyott a Parlernek adatmentésre.

Skálázódunk, skálázódunk?

Felmerülhet a kérdés, hogy az Amazonnak, amely internetes boltként él a köztudatban, egyáltalán mi köze egy közösségi apphoz? A kereskedelmi cég a kétezres évek elején nagy átalakuláson ment át. Például rájöttek, hogy a saját céljaikra kiépített szerverkapacitást, amelyet a karácsonyi kereskedelmi rohamok kiszolgálására kellett méretezni, az év többi részében bérbe is adhatják. Az Amazon így mára a tíz legnagyobb felhőszolgáltató egyike lett. És mint ilyen, kézenfekvő technológiai partner bármelyik, skálázódó infrastruktúrát igénylő startup vállalkozásnak. A skálázódás fontos kulcsszó, azt jelenti, hogy a technológiát használó cégek könnyen vagy nehezen tudják-e kezelni a növekvő érdeklődést.

Az a megoldás skálázódik jól, amelyik nagy energia- és pénzbefektetés nélkül ki tud szolgálni kétszer, ötször vagy akár tízszer annyi ügyfelet. A rossz skálázódást pedig úgy kell elképzelni, hogy egy boltban egy ideig lehet új pénztárosokat beültetni a kassza mögé, de ha elfogynak a gépek, akkor új kasszákat kell építeni. Ez drágább és lassabb megoldás, mint egy új ember behívása. A startupoknak rendkívül fontos, hogy ne érjék meglepetések növekedés közben. Egy beért cégnek pedig megérheti, hogy nem kell informatikusok hadát foglalkoztatni, csak hogy üzemben tartsák a cég szervereit. A felhő mellett erős érvek szólnak, még úgy is, hogy ez valójában a mások számítógépeit jelenti.

Ez egy remek cikk a nyomtatott Magyar Narancsból, amely online is elérhető.
Ha szeretné elolvasni, kérjük, fizessen elő lapunk digitális kiadására, vagy ha már előfizető, lépjen be!
A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap. Nézzen be hozzánk minden nap: hírszolgáltatásunk ingyenesen hozzáférhető. Támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Neked ajánljuk