Kiknek mutatnak ajtót a nagy techcégek?

A vállalhatatlanok

Külpol

A politikai szereplőket a pénzügyi platformok eddig kesztyűs kézzel kezelték, de a helyzet változni látszik, a Capitolium ostroma után az Amazon és a Shopify is lépett. A szélsőséges politikai aktorok mellett azonban bárkinek megnehezíthetik az életét a nagy internetes szolgáltatók. Aki ma platformokra költözteti az üzletét, azonmód kiszolgáltatottá is válik nekik.

A Capitolium január 6-i ostroma után két nappal szivárgott ki: az Amazon értesítette a Parler nevű, az amerikai szélsőjobboldaliak körében népszerű közösségi applikációt, hogy felbontja a közöttük fennálló szerződést. Az indok a felhasználási feltételek megsértése volt: az Amazon arra figyelt fel vagy arról kapott jelentést, hogy a Parleren erőszakra bujtogatnak. Tekintve, hogy a Capitoliumot elfoglaló csoportok részben a Parleren szervezkedtek, ez az információ nem lehetett nagy meglepetés. Sőt, korábban is lehetett annyi felbujtó szöveg a szélsőséges közösségi appban, hogy annak alapján fel lehetett volna szólítani a felhasználási feltételek betartására. A cérna ekkor fogyott el, az Amazon három napot hagyott a Parlernek adatmentésre.

Skálázódunk, skálázódunk?

Felmerülhet a kérdés, hogy az Amazonnak, amely internetes boltként él a köztudatban, egyáltalán mi köze egy közösségi apphoz? A kereskedelmi cég a kétezres évek elején nagy átalakuláson ment át. Például rájöttek, hogy a saját céljaikra kiépített szerverkapacitást, amelyet a karácsonyi kereskedelmi rohamok kiszolgálására kellett méretezni, az év többi részében bérbe is adhatják. Az Amazon így mára a tíz legnagyobb felhőszolgáltató egyike lett. És mint ilyen, kézenfekvő technológiai partner bármelyik, skálázódó infrastruktúrát igénylő startup vállalkozásnak. A skálázódás fontos kulcsszó, azt jelenti, hogy a technológiát használó cégek könnyen vagy nehezen tudják-e kezelni a növekvő érdeklődést.

Az a megoldás skálázódik jól, amelyik nagy energia- és pénzbefektetés nélkül ki tud szolgálni kétszer, ötször vagy akár tízszer annyi ügyfelet. A rossz skálázódást pedig úgy kell elképzelni, hogy egy boltban egy ideig lehet új pénztárosokat beültetni a kassza mögé, de ha elfogynak a gépek, akkor új kasszákat kell építeni. Ez drágább és lassabb megoldás, mint egy új ember behívása. A startupoknak rendkívül fontos, hogy ne érjék meglepetések növekedés közben. Egy beért cégnek pedig megérheti, hogy nem kell informatikusok hadát foglalkoztatni, csak hogy üzemben tartsák a cég szervereit. A felhő mellett erős érvek szólnak, még úgy is, hogy ez valójában a mások számítógépeit jelenti.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Figyelmébe ajánljuk

Fuss, és tévedj el Budapesten!

Budapestre jött a City Race Euro Tour, egy városi tájfutó rendezvénysorozat. Három napon át futhatunk Budapest különböző részein egy térképpel, amelyen a kukák is fel vannak tüntetve, de az utcanevek nem láthatóak. De mire is jó ez az egész?

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.