Az ENSZ tényfeltárói szerint is nőket erőszakolt a Hamász az október 7-i támadás során

  • narancs.hu
  • 2024. március 5.

Külpol

Szakértők szerint a most még túszként fogvatartott emberek is szexuális erőszaknak lehetnek kitéve.

Az ENSZ vizsgálóbizottsága szerint észszerű, okkal feltételezhető, hogy a Hamász terrorszervezet nemi erőszakot és csoportos nemi erőszakot követett el az október 7-ei izraeli terrortámadás során

írja a BBC. A kifejezetten erre a vizsgálatra alakult ENSZ-csoport kilenc szakértője utazott januárban Izraelbe, ahol információkat gyűjtöttek, és azokat próbálták megerősíteni. Látogatásuk során 33 találkozón vettek részt, 5000 fotót és 50 videót elemeztek.

Jelentésük szerint arról is vannak meggyőző információk, hogy szexuális erőszakot, köztük nemi erőszakot, szexuális kínzást, kegyetlen, embertelen és megalázó bánásmódot alkalmaztak a túszokkal szemben. Közlésük szerint az erőszakok több helyszínen történtek, köztük: a Nova zenei fesztivál helyszínén és környékén, a 232-es úton és Re'im kibucban.

Az ENSZ szerint a most még túszként fogvatartott emberek jó okkal feltételezhetően továbbra is szexuális erőszaknak vannak kitéve.

Voltak azonban olyan állítások, amelyeket az ENSZ-csoport vagy nem tudott alátámasztani, vagy nem bizonyultak igaznak. Ilyen történet volt az, hogy egy terhes nő méhét felvágták, és kiszedték belőle a magzatot, amit megkéseltek. A csoport következetes, csonkításra utaló mintákat sem vélt felfedezni a beszámolókban.

A nemi erőszakról szóló hírek az október 7-i támadás óta folyamatosak a Hamásszal kapcsolatban, legutóbb Izrael számolt be bizonyítékokkal brutális erőszakról.

A Hamász mindeközben tagadja, hogy fegyveresei nőket erőszakoltak volna meg. Az izraeli külügyminiszter szóvivője a jelentés által arra szólította fel az ENSZ Biztonsági Tanácsát, hogy nyilvánítsák terrorszervezetnek a Hamászt és hozzanak nemzetközi szankciókat ellenük.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.