Az október 7-i terrorakció fő kitervelője volt a célpontja a hán júniszi támadásnak

  • narancs.hu
  • 2024. július 15.

Külpol

A támadásban legalább 91-en meghaltak, közel 300-an pedig megsérültek. A Hamász felfüggesztette az egyeztetéseket a tűzszünetről.

Izrael vasárnap bejelentette, hogy a szombati, Hán Júniszra mért légicsapásban meghalt Rafa Salama, a Hamász hán júniszi egységének vezetője – írja a CNN.

Telex beszámolója szerint Salama egy épületben bujkált a Hamász magasrangú vezetőjével, az október 7-i támadássorozat fő kitervelőjével, Mohammed Deiffel. Az izraeli támadás fő célpontja Deif volt, de azt továbbra sem lehet tudni, hogy ő meghalt-e a csapásban.

Amennyiben beigazolódik, hogy a palesztin militáns szervezet katonai szárnyát közel húsz éve irányító Deif is az áldozatok között van,

ő lenne a legmagasabb rangú Hamász-vezető, akit Izraelnek sikerült kiiktatnia háború kezdete óta.

Deif 1995 óta szerepel Izrael legkeresettebb személyek listáján, mivel részt vett számos terrortámadás tervezésében és végrehajtásában, köztük számos buszos merényletben az 1990-es években és a 2000-es évek elején.

A Hamász helyettes vezetője, Khalil al-Hayya az Al Jazeera TV-nek azt mondta, a csoport legfőbb katonai parancsnokát nem ölték meg, és Netanjahunak címezve azt mondta: „Deif most is hallgat téged, és kigúnyolja a hazugságaidat”. Egy másik Hamász-tisztviselő az AFP-nek szintán azt mondta, hogy Deif jól van, de az állítását nem támasztotta alá bizonyítékokkal.

A Hamász által ellenőrzött gázai gészségügyi minisztérium szerint

az izraeli csapás Hán Júnisz melletti zsúfolt sátortábort érte, ahol a lakóhelyüket elhagyni készülő civilek húzták meg magukat, a támadásban legalább 91-en meghaltak, közel 300-an pedig megsérültek.

Philippe Lazzarini, az ENSZ palesztin menekülteket segítő ügynökségének, az Unrwa-nak a vezetője elítélte Izrael szombati csapását HánJúniszban. Scott Anderson, az Unrwa gázai övezeti ügyekért felelős igazgatója azt mondta, a hán júniszi Nasszer kórházban tett látogatása során, ahová a sérültek közül sokakat szállítottak, "a háborúban látott legborzalmasabb jelenetek egyikének volt tanúja”.

A szombati támadás után alig egy nappal Izrael Gázavárost bombázta, a gázai egészségügyi minisztérium szerint a támadásban 31-en maghaltak, legalább 50-en pedig megsérültek.

Helyszíni beszámolók szerint további 14 ember halt meg vasárnap reggel egy, az ENSZ által működtetett iskola közelében, amelyet a Gáza középső részén fekvő Nuseiratban a lakóhelyüket elhagyni kényszerült emberek számára használtak menedékhelyként. A gázai egészségügyi minisztérium szerint a támadásban legalább 100-an megsérültek.

Egy magas rangú Hamász-tisztviselő az AFP-nek vasárnap azt mondta,

az izraeli „mészárlások”, valamint Izrael tárgyalásokon tanúsított magatártasa miatt felfüggesztették az egyeztetéseket a tűzszünetről.

A Reutersnek egyiptomi biztonsági források szintén megerősítették, hogy a tárgyalások elakadtak. Más Hamász-közeli források ugynakkor arról számoltak be, bár az elmúlt napok izraeli támadásai hatással lesznek a tárgyalásokra, a Hamász nem állt fel az asztaltól.

Iszmail Hánije, a Hamász politikai szárnyának Katarban tartózkodó főtitkára vasárnap azzal vádolta meg Netanjahut, hogy „förtelmes mészárlásokkal” próbálja megakadályozni a háború befejezését célzó megállapodást.

Az izraeli támadásokat Izraelben is vegyesen fogadták, több ezren vonultak az utcára, a tiltakozók szerint Netanjahu politikai okokból szabotálja a tűzszüneti megállapodás elérését. A tiltakozók között voltak a Gázában fogvatartott izraeli túszok hozzátartozói is.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.