A Blinken OSA Archívum tiltakozik a Memorial ellehetetlenítése miatt

  • narancs.hu
  • 2021. december 9.

Külpol

Oroszországban az állam átírná a múltat, ennek a Szovjetunióban meghurcoltak emlékét őrző szervezet az egyik áldozata.

Tiltakozik az oroszországi Memorial Társaság ellehetetlenítése ellen a Vera és Donald Blinken Nyílt Társadalom Archívum.

A lapunkhoz eljuttatott közlemény felidézi, november 25-én tárgyalta az orosz legfelsőbb bíróság a Memorial Társaság ügyét. A Szovjetunió politikai meghurcoltjai, köztük különösen a Gulag-áldozatok emlékét ápoló levéltár és múzeum, illetve az oroszországi emberi jogi jogsértéseket a mai napig követő és azok ellen tiltakozó jogvédő szervezet ellen koholt vádakkal indultak eljárások – írja a Blinken OSA Archívum.

Az orosz főügyészség szerint az International Memorial megsértette az állampolgárok tájékozódáshoz való jogát azzal, hogy visszamenőleg nem tüntette fel kiadványain, hogy a hatályos törvény szerint külföldi forrásokban részesülő „külföldi ügynökszervezetnek” minősül. A moszkvai ügyészség szerint pedig a Human Rights Center Memorial terrorcselekményeket mentegetett azzal, hogy közzétette az Oroszországban jelenleg politikai okból fogvatartottak listáját.

Az eljárások célja az OSA archívum szerint is egyértelműen a Memorial tevékenységének ellehetetlenítése.

A Blinken OSA Archívum tette közzé magyar nyelven is a Veszélyeztetett levéltári anyagok biztonságos elhelyezésére vonatkozó irányelveket. Ennek preambuluma szerint a levéltári anyagok pótolhatatlan szerepet töltenek be abban, hogy biztosítani lehessen „az áldozatok és a társadalom egészének az igazsághoz, igazságszolgáltatáshoz, jóvátételhez és az ahhoz való jogát, hogy az adott bűntett ne fordulhasson elő többször. [...] Az ilyen levéltári/irattári anyagok gyakorta vannak kitéve a megsemmisítés vagy megmásítás veszélyének számos okból kifolyólag, többek között tudatos, avagy akaratlan tettek, hanyagság, vagy nem megfelelő körülmények között történő tárolás miatt”.

Többek közt a Wilson Centerhez, a Sakharov Centerhez és a Brémai Egyetem Kelet-Európai Kutatóintézetéhez, a Human Rights Watch-hoz, az Amnesty Internationalhöz és a Transparency Internationalhöz, illetve a német, a cseh és az amerikai külügyminiszterhez csatlakozva „a leghatározottabban tiltakozunk a Memorial Társaság ellehetetlenítése, és így a múlt bűneinek tagadására irányuló történelmi revizionizmus ellen” – olvasható az archívum közleményében.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért!

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők! De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.