"Biztonságot kell teremtenünk" (Ronald Mollinger, Hollandia budapesti nagykövete)

  • Zalán Eszter
  • 2007. június 28.

Külpol

Abu-Dzabiban, Bejrútban és Teheránban szolgált, majd Afganisztánban képviselte a királyság érdekeit. Nagy szerepe volt abban, hogy Hollandia végül Baghlan tartományban vállalta a NATO helyi újjáépítő csoportjának (PRT) irányítását - ezt tavaly ősszel Magyarország vette át. 2003 és 2005 között ő volt a terrorelhárításért felelős nagykövet is. Két éve él Magyarországon. Úgy véli, a terror ellen a nemzetközi fejlesztés a gyógyír.
Abu-Dzabiban, Bejrútban és Teheránban szolgált, majd Afganisztánban képviselte a királyság érdekeit. Nagy szerepe volt abban, hogy Hollandia végül Baghlan tartományban vállalta a NATO helyi újjáépítő csoportjának (PRT) irányítását - ezt tavaly ősszel Magyarország vette át. 2003 és 2005 között ő volt a terrorelhárításért felelős nagykövet is. Két éve él Magyarországon. Úgy véli, a terror ellen a nemzetközi fejlesztés a gyógyír.

Magyar Narancs: Mi különbözteti meg a hagyományos terrorista szervezetektől azokat, amelyek globális dzsihádot hirdettek?

Ronald Mollinger: A hagyományos szervezetek elsősorban nemzeti célokra koncentráltak. A németországi Vörös Hadsereg Frakció (RAF) például nagyon német szervezet volt, kifejezetten német célokkal: meg akarták változtatni a német társadalmat. Ugyanez érvényes Olaszországban, Görögországban, Kolumbiában. A dzsihádnak nemzetközi céljai vannak és nemzetközi színtéren működik, Észak-Afrikától az Egyesült Államokon és Spanyolországon keresztül Afganisztánig, Irakig, Szaúd-Arábiáig. A másik fontos aspektus, hogy ezek a csoportok megpróbálják bevonni tevékenységükbe a gyenge kormányzatokat, illetve az úgynevezett lator államok kormányait is. (A lator állam kifejezést olyan országokra szokás alkalmazni, melyek veszélyt jelentenek a világbékére. A lator országot autoriter rezsim vezeti, amely semmibe veszi az emberi jogokat, erőszakos cselekményeket támogat külföldön, és esetenként tömegpusztító fegyverek megszerzésén ügyködik - a szerk.) Erre kitűnő példa Afganisztán. De szeptember 11. ébresztő volt a világ felelősségteljes részének: nem szabad megengednünk, hogy lator államok alakuljanak ki és működjenek. A megoldás az lehet, hogy fejlesztést, stabilitást viszünk ezekbe a térségekbe - nemcsak szóban, hanem valóságosan is. Afganisztánban részben katonai hadműveletek folynak, de ezzel egy időben lehetővé kell tenni a fejlesztési projektek kivitelezését. Ha stabil a jövőjük, nem alakulnak ki lator államok. Ez hatalmas felelősség. És épp a fejlesztés lassú tempója miatt kell majd sokáig maradnunk ezekben az országokban.

MN: De megoldható-e a lator államok feltartóztatása? A terroristák korábban Szudánban húzták meg magukat, majd Afganisztánban, most talán Szomáliában vagy Pakisztánban. Képes-e a nyugati világ ennyi lator állam fejlesztését magára vállalni?

RM: Nincs más választásunk. A következő gócpontok Afrikában lesznek: Szudán, Szomália, azaz Afrika szarva. Már jártunk ott korábban, de visszamegyünk, ha kell. Nem menekülhetünk el a felelősségünk elől.

MN: A terrorellenes tevékenységnek tehát egy-egy államra kell összpontosítania?

RM: A terrorellenes tevékenység az ENSZ által lefektetett szabályok szerint folyik, ennek a "közvetlen fenyegetettség" a kulcsfogalma. A kereteket persze adhatja az EU vagy a NATO. A terroristákkal mindenhol fel kell venni a harcot, de az igazán veszélyes helyzet ott alakulhat ki, ahol a háttérben egy felelőtlen állam áll, amely nem ura saját területének sem. E két elem találkozása a veszélyes.

MN: A hagyományos terrorszervezetekkel, mint az IRA vagy az ETA, lehetett tárgyalni, bevonni őket valamiféle politikai folyamatba. De vajon lehet-e esélye bármilyen politikai folyamatnak a nemzetközi "dzsihadisták" esetében?

RM: Nem. Hisz nincs behatárolható politikai céljuk. Ha mondjuk az izraeli-palesztin konfliktus megoldását követelnék, könnyebb lenne a helyzet, hiszen ott van politikai folyamat. De minden országban, minden pillanatban mást mondanak, minden csoport mást követel. Az ideológiájuk vallási, és azon belül is különböző - az egyes terrorcsoportoknak más és más a vallási hátterük. A vahhabiták például fanatikusabbak, mint más szunniták, a síiták mindkettőtől különböznek, sokkal szigorúbb hierarchia szerint élnek. A legveszélyesebbek azok, akik úgy érzik, övék a teljes és egyetlen igazság, amiért feláldozni is képesek magukat.

MN: Mi hajtja az öngyilkos merénylőket?

RM: A toborzás folyamata a terrorelhárítás egyik legérzékenyebb pontja. A fejletlenség, a munkanélküliség, az egyenlőtlenség frusztrációt szül. Ha valaki kirekesztődik a gazdasági felemelkedés lehetőségéből, ha nincs semmilyen hozzáférése a politikai folyamatokhoz, a valláshoz menekül. Egyes országokban ez szinte életforma lett. Nem állítom, hogy a mi parlamentáris demokráciánk lenne az egyetlen megoldás, de az biztos, hogy a gazdasági és a politikai fejlődés, a részvétel lehetősége segítene.

MN: Ön Szaúd-Arábiát és Iránt is jól ismeri. Mi a tapasztalata, ők hogyan szállnak szembe a terroristákkal?

RM: 2001. szeptember 11. a szaúdi kormánynak is kemény csapást jelentett, fel kellett ébredniük. Ezután a szaúdiak hamar megváltoztatták a szélsőségesekkel szembeni politikájukat. Azelőtt csak legyintettek: "hadd harcoljanak a fiúk Afganisztánban, éljék ki ott a felesleges energiájukat". De ennek a politikának vége. A szaúdiak nagyon hatékonyak a terrorellenes harcban, főleg mióta hajlandók együttműködni más államokkal. Hiszen együtt kell megoldásokat találnunk. Irán szerepe Afganisztánban nagyon pozitív volt. És ha Afganisztán kérdésében együtt lehetett működni a teheráni rezsimmel, ez talán lehetséges Irakban is. A nyugat és Irán érdekei Afganisztán és valószínűleg Irak esetében is párhuzamosak. Nagyon örülök, hogy az egyiptomi Irak-konferencián az Egyesült Államok és Irán is részt vett.

MN: Afganisztánban az elmúlt években a harcok a terrorelhárításra koncentrálnak. Mennyiben változott a talibán az elmúlt években?

RM: Az al-Káida arra ösztökéli a talibánt, hogy a terrort használja fegyverként. Éppen ezért fontos, hogy a katonai hadműveleteink támogassák a fejlesztési projektjeinket. Meg kell mutatnunk az embereknek, mit tegyenek, ha ki akarnak jutni abból a kutyaszorítóból, hogy az al-Káida pénzéből éljenek. Meg kell értetnünk velük, hogy az oktatás, az egészségügy, a biztonság sokkal értékesebb a családjuk jövője szempontjából, mint az a könynyű pénz, amit egy őrült szaúdi terrorista ad a fiuk életéért. Muszáj fejlesztenünk Afganisztánt, különben visszacsúszik a lator állam státusába.

MN: Hogyan szerepel Magyarország ebben a közös feladatban, Afganisztánban?

RM: Katonai szempontból Magyarország nagyon jól teljesít, remek parancsnokokkal dolgoznak. A civil projektek, úgy tűnik, lassan beindulnak. Számítottunk arra, hogy a tartományi újjáépítő csoport (PRT) civil része komótosan indul majd el, hiszen ez az első alkalom, hogy Magyarország ilyen hadműveletben vesz részt katonákkal, diplomatákkal, segélyszervezetekkel. A magyar kormány megértette, hogy a feladat lényege a fejlesztés. Azt pedig nem lehet elvégezni két év alatt: ezért örülök annak, hogy Magyarország úgy döntött, marad. Hollandia egyébként segítséget nyújt magyar szakemberek, diplomaták, politikusok kiképzésében a nemzetközi fejlesztés és békemissziók témában. Szeretnénk megértetni a magyar minisztériumokkal, hogy használják a nem kormányzati szervezeteket (NGO-kat, azaz civil szervezeteket - a szerk.), nem kell egyedül csinálniuk mindent. Amikor először jártam Afganisztánban, az NGO-k nem repestek az örömtől a katonai részvétel miatt, sem a PRT gondolatától. Távol akartak maradni a fegyverektől és a katonáktól. Aztán rájöttek, hogy a PRT és a hadsereg miattuk és nem ellenük van ott. A hadseregek által biztosított relatív biztonság nélkül ők sem végezhetnék a munkájukat. A PRT persze a kabuli központi kormányzatot, illetve a helyi hatalmat is támogatja, például rendőrök kiképzésével. Biztonságot kell teremtenünk, hogy az államszervezet működni tudjon, és ehhez kell a PRT-k jelenléte.

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el. Ezek a rendelkezések nem a szó klasszikus értelmében „cigánytörvények”, hatásukban, működésükben, következményeikben mégis azok.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.