Börtönreform Kaliforniában - Amiből Lázár és Pintér is tanulhatna

  • Sárosi Péter (TASZ)
  • 2011. október 13.

Külpol

2009 februárjában e lap hasábjain óva intettem Lázár János és Répássy Róbert képviselő urakat attól, hogy a kaliforniai példa állítólagos sikerére hivatkozva benyújtsák a magyar parlament elé "három csapás" törvényjavaslatukat (Három csapás - becsapás, Magyar Narancs, 2009. február 26.). A viszszaeső bűnelkövetőkre kötelezően kiszabandó hosszú börtönbüntetés Kaliforniában sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, ugyanakkor hozzájárult ahhoz, hogy az amúgy is túlzsúfolt börtönrendszer még zsúfoltabbá és még költségesebbé váljon - így az eredetileg 85 ezer fő befogadására tervezett börtönökben ma több mint 170 ezer fogvatartottat tartanak nyilván, és az állam ma többet költ börtönökre, mint oktatásra! A figyelmeztetések süket fülekre találtak, 2010-ben a Fidesz-kormány jó szokásához híven társadalmi egyeztetés nélkül, a szakmai érveket lesöpörve elfogadta a három csapás törvényt, amelynek eredményeiről, hatásairól természetesen azóta sem történt átfogó vizsgálat.

2009 februárjában e lap hasábjain óva intettem Lázár János és Répássy Róbert képviselő urakat attól, hogy a kaliforniai példa állítólagos sikerére hivatkozva benyújtsák a magyar parlament elé "három csapás" törvényjavaslatukat (Három csapás - becsapás, Magyar Narancs, 2009. február 26.). A viszszaeső bűnelkövetőkre kötelezően kiszabandó hosszú börtönbüntetés Kaliforniában sem váltotta be a hozzá fűzött reményeket, ugyanakkor hozzájárult ahhoz, hogy az amúgy is túlzsúfolt börtönrendszer még zsúfoltabbá és még költségesebbé váljon - így az eredetileg 85 ezer fő befogadására tervezett börtönökben ma több mint 170 ezer fogvatartottat tartanak nyilván, és az állam ma többet költ börtönökre, mint oktatásra! A figyelmeztetések süket fülekre találtak, 2010-ben a Fidesz-kormány jó szokásához híven társadalmi egyeztetés nélkül, a szakmai érveket lesöpörve elfogadta a három csapás törvényt, amelynek eredményeiről, hatásairól természetesen azóta sem történt átfogó vizsgálat.

Kíváncsi vagyok, hogy a törvényjavaslatot benyújtó képviselők, esetleg a belügyi és igazságügyi tárca szakértői vajon figyelemmel kísérik-e a kaliforniai börtönrendszer reformjára tett jelenlegi kísérleteket. Ezekből ugyanis nagyon sokat tanulhatnának. A börtönreformtól eddig minden kormányzó visszariadt, félve a börtönipari lobbitól, amely az egyik legerősebb érdekérvényesítő csoport az USA-ban - hiszen az adófizetők pénzéből alaposan felhizlalta magát. 1980-ban az állam még csak a költségvetés 4 százalékát költötte börtönökre, ma már tízet. A kaliforniai legfelsőbb bíróság precedensértékű ítélete azonban arra kötelezte az államot, hogy a túlzsúfolt börtönökben uralkodó jogsértő állapotok miatt két éven belül 34 ezerrel csökkentse a fogvatartottak számát.

Az ítélet nyomán még Jerry Brown kormányzó is kénytelen volt meghallgatni végre azokat az érveket, amelyeket a kriminológusok már évtizedek óta szajkóznak: a magas visszaesési rátát (kb. 70 százalék) nem lehet hosszú szabadságvesztés büntetésekkel visszaszorítani, ellenben az

enyhébb, de következetesen

alkalmazott alternatív szankciók, illetve a szabaduló elítéltek reintegrációját, rehabilitációját szolgáló programokba fektetett pénz hoszszú távon eredményes lehet. Háromból kettő, a kaliforniai börtönökből feltételesen szabadlábra helyezett elítélt visszakerül a börtönbe - a legtöbbször valamilyen csekély kihágás miatt (pozitív drogteszt, elmulasztott találkozó a pártfogó felügyelővel stb.). A szabaduló elítéltek számára a beilleszkedés rendkívül nehéz - sokan közülük drogfüggőként vagy egyéb súlyos fizikai, lelki sérülésekkel kerülnek szabadlábra, a munka világában pedig nagyon kis eséllyel próbálhatnak szerencsét.

A valóban eredményes bűnmegelőzéshez nincs szükség az adófizetők számára rendkívül költséges, az elítélt és családja számára katasztrofális hatásokkal járó újra-bebörtönzéséhez. A Texas és Hawaii államokban folytatott vizsgálatok szerint sokkal hatékonyabb, ha az elítéltet nem feltételesen helyezik szabadlábra, hanem próbára bocsátják - és a kihágásokért nem küldik vissza automatikusan a börtönbe, hanem alternatív szankciókat alkalmaznak, így például drogterápiás programra küldik, házi őrizet alá veszik (akár GPS nyomkövetők alkalmazásával), vagy pár napra fogdába zárják ("flash incarceration"). A kutatók szerint nem a büntetés súlyossága, hanem annak következetes alkalmazása és valószínűsége az, ami valódi bűnmegelőző hatással jár.

Az októberben a kormányzó által jóváhagyott reform jegyében átszervezik a kaliforniai börtönrendszert is: a szabadságvesztésüket töltő vagy feltételesen szabadlábra helyezett nem erőszakos, nem szexuális és nem súlyos (non) bűncselekmény miatt elítélteket a lakóhelyüktől távol lévő állami börtönök helyett megyei büntetetés-végrehajtási intézmények (jails) ellenőrzése alá helyezik. A reform mintegy 30 ezer embert érint. Az átszervezés nem éppen kockázatmentes: a siker kulcsa az, hogy vajon mennyire tudják felkészíteni a helyi hatóságokat arra, hogy ilyen nagy többletterheket vegyenek a vállukra. Jelentős befektetésekre lesz szükség a rehabilitációs programok fejlesztésére és a helyi jogalkalmazók továbbképzésére - akik közül sokat éppúgy visszaéléssel és brutalitással vádolnak, mint az állami hatóságokat. Amennyiben az állam jelentős fejlesztés és szemléletváltás nélkül tolja át a felelősséget a megyei seriffekre, a reform nem járhat sikerrel. A kudarcot pedig a börtönlobbi saját önigazolására használhatja fel.

A kaliforniai kormányzó döntése mégis történelmi fordulópontot jelez az USA büntetőpolitikájában, amelyet az 1980-as évek óta a "tough on crime" megközelítés dominál. A börtönbüntetések bűnmegelőző szerepét abszolutizáló szemlélet helyett most végre nagyobb figyelmet kaphatnak az alternatívák, és nem valószínű, hogy ezt a folyamatot hosszú távon meg lehetne akasztani. Matthew Cate, a Kaliforniai Büntetés-végrehajtási és Rehabilitációs Intézet (CDCR) vezetője a New York Timesban kijelentette, hogy az államnak nem nagyon van más lehetősége, mint a börtönnépesség drasztikus csökkentése. Szomorú, hogy Magyarország kormánya éppen akkor állítja rá a szigorú büntetőpolitika kényszerpályájára az országot, amikor már a példaképe, az Egyesült Államok is igyekszik elszabadulni róla.

Figyelmébe ajánljuk

Vérző papírhold

  • - ts -

A rendszeresen visszatérő témák veszélyesek: mindig felül kell ütni a tárgyban megfogalmazott utolsó állítást. Az ilyesmi pedig egy filmzsánerbe szorítva a lehetőségek folyamatos korlátozását hozza magával.

Szűznemzés

Jobb pillanatban nem is érkezhetett volna Guillermo del Toro új Frankenstein-adaptációja. Egy istent játszó ifjú titán gondolkodó, tanítható húsgépet alkot – mesterséges intelligenciát, ha úgy tetszik.

Bárhol, kivéve nálunk

Hajléktalan botladozik végig a városon: kukákban turkál; ott vizel, ahol nem szabad (mert a mai, modern városokban szabad még valahol, pláne ingyen?); már azzal is borzolja a kedélyeket, hogy egyáltalán van.

Brahms mint gravitáció

A kamarazenélés közben a játékosok igazán közel kerülnek egymáshoz zeneileg és emberileg is. Az alkalmazkodás, kezdeményezés és követés alapvető emberi kapcsolatokat modellez. Az idei Kamara.hu Fesztivál fókuszában Pablo Casals alakja állt.

Scooter inda Művhaus

„H-P.-t, Ferrist és Ricket, a három technoistent két sarkadi vállalkozó szellemű vállalkozó, Rácz István és Drimba Péter mikrobusszal és személyautóval hozza Sarkadra május 25-én. Ezen persze most mindenki elhűl, mert a hármuk alkotta Scooter együttes mégiscsak az európai toplista élvonalát jelenti. Hogy kerülnének éppen Magyarországra, ezen belül Sarkadra!?” – írta a Békés Megyei Népújság 1995-ben arról a buliról, amelyet legendaként emlegetnek az alig kilencezer fős határ menti kisvárosban.

Who the Fuck Is SpongyaBob?

Bizonyára nem véletlen, hogy az utóbbi években sorra születnek a legfiatalabb felnőtteket, a Z generációt a maga összetettségében megmutató színházi előadások. Elgondolkodtató, hogy ezeket rendre az eggyel idősebb nemzedék (szintén nagyon fiatal) alkotói hozzák létre.

A Mi Hazánk és a birodalom

A Fidesz főleg az orosz kapcsolat gazdasági előnyeit hangsúlyozza, Toroczkai László szélsőjobboldali pártja viszont az ideo­lógia terjesztésében vállal nagy szerepet. A párt­elnök nemrég Szocsiban találkozott Dmitrij Medvegyevvel, de egyébként is régóta jól érzi magát oroszok közt.