Bretter Zoltán

Digidemokrácia

Fülkeforradalom Romániában

Külpol

Az elmúlt években sokszor tettem fel magamnak azt a kérdést, hogy vajon hol marad a „román Orbán Viktor”? Az elnökválasztás november 24-én tartott első fordulójának másnapján Romániában mindenki azt kérdezte, hogy honnan bukkant föl Orbán Viktor románsággal súlyosbított változata?

Az interneten sokan kerestek rá a „Vasgárda”, „szuverenitás”, „szabadkőműves”, „antiszemita” szavakra. A román pártrendszer november 25-én hangos robajjal összeomlott, a jelenlegi kormánykoalíció két nagy pártjának, a szociáldemokratának hirdetett PSD, valamint a liberálisnak hirdetett PNL vezetői lemondtak. Egy megnyerő külsejű, halk szavú, ezoterikus tudást sejtető, semmitmondó, nevetséges üzeneteket határozottan artikuláló ember, Călin Georgescu söpörte el a Ceau­șescu utáni, rendszerváltásnak nevezett korszakot, amely egy ellopott forradalommal kezdődött, de úgy tűnhetett, az európai Romániában ér véget. Ám hirtelen feltört mindaz, amit a román politikai elit az elmúlt 35 évben több-kevesebb sikerrel fedő alatt tartott – majd mindez összekeveredett a 21. század szótagokkal és nosztalgiamorzsalékokkal szennyezett, és történelmi tudását jórészt elveszített közegével. A média kilószám szórja a hamut a fejére, a közvélemény-kutatók pedig nem győznek bocsánatot kérni azért, hogy mindezt nem látták előre, nem vették észre.

De mit kellett volna észrevenniük?

Georgescu személye

Először is azt, hogy mi folyik a közösségi médiában, és hogy a nulla kampányköltséget bevalló jelölt sokmilliós nézettséggel rendelkezik. De azt is regisztrálniuk kellett volna, hogy mi lappang a román társadalom mélyén. Ez a két megfigyelés talán elég lett volna annak a logikus következtetésnek a levonásához, hogy a milliós nézettség könnyedén szavazatok millióiban materializálódhat.

A közösségi médiából megállás nélkül áradt Călin Georgescu, a férfierőtől duzzadó Putyin mintájára létrehozott erős vezér képe. A nickneve C5G – a román humor páratlan. Az egyik posztban a fess, sportos férfiú gyönyörű téli tájban fagyos tóba veti bele magát; közben csöndesen, nagy pelyhekben hull a hó, éteri zene szól és a habokból kiemelkedő úr az Úrról szónokol. Máskor keleti harci sportokat űz fekete övvel, az pedig már román hab az orosz tortán, ahogy a kötőféket elengedve fehér lovon, egyszerű népviseleti ingben a román jövő végtelen szabadságába vágtat. Egykor Corneliu Zelea Codreanu, a Vasgárda, azaz a Szent Mihály Arkangyal Légiójának a vezére tette ezt; és ez a román társadalom egy része számára még TikTok nélkül is meggyőzőnek bizonyult. A legionárius misztikát a századfordulón a törzsökös románságot kutató tudós történész, Nicolae Iorga igazolja, akinek az AI által létrehozott alakja 150 év elteltével fog kezet Georgescuval. Utóbbinak azonban illendő lett volna tudnia, hogy a híres, a románság ősképét létrehozó professzort éppen a legionáriusok gyilkolták meg brutális módon. Annál rosszabb a tényeknek, mondotta volt Hegel, s ezt Georgescu úr nyugodtan a saját mottójaként kezelheti.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Soha nem volt nagyobb szükség önre! A sajtó az olvasókért szabad, és fennmaradásunk előfizetőink nélkül nem lehetséges. Legyen előfizetőnk, tegyen egy próbát velünk és támogassa a demokratikus és liberális Magyarország ügyét!

Neked ajánljuk

A képekbe dermedt vágy

Az Aspekt című feminista folyóirat társ­alapítója, Anna Daučíková (1950) meghatározó alakja a szlovák és a cseh feminista és queer művészetnek és a kilencvenes évektől a nemzetközi szcénának is.

Emberarcú

Volt egy történelmi pillanat ’56 után, amikor úgy tűnt: a szögesdrótot ha átszakítani nem lehet ugyan, azért átbújni alatta még sikerülhet.

Fától fáig

  • - turcsányi -

A Broke olyan, mint egy countrysláger a nehéz életű rodeócowboyról, aki elvész valahol Montanában a méteres hó alatt, s arra ébred, hogy épp lefagyóban a lába.

Kis nagy érzelmek

Egyszerű és szentimentális, de mindkettőt büszkén vállalja Baltasar Kormákur filmje. Talán az Előző életek volt utoljára ilyen: a fordulatok és a hősök döntései néha elég vadak, de sosem annyira, hogy megtörjék az azonosulás varázsát, az érzelmek őszintesége pedig mélységes hitelességet kölcsönöz a filmnek.

Nincs bocsánat

Az előadás Balássy Fanni azonos című kötetéből készült. A prózatöredékekből összeálló, műfajilag nehezen besorolható könyv a 2020-as években felnőtté váló fiatalok életkezdési pánikhelyzetéről ad meglehetősen borús képet.

Az individuum luxusa

  • Balogh Magdolna

Igazi szenzációnak ígérkezett ez a láger­napló, hiszen a mű 1978-ban csak erősen megcsonkítva jelenhetett meg a szerző magán­kiadásában, többszöri kiadói elutasítás és a publikálás jogáért folytatott 12 évnyi küzdelem után. 

Nem pontosan ugyanaz a szem

Ötvenhét turistabusz áll a parkolóban. A sofőrök dohányoznak, beszélgetnek, múlatják az időt, míg várnak az utasaikra. Akik nagyjából másfél óra alatt végeznek; előbb Auschwitz 1-et járják körbe, aztán jön Birkenau, oda át kell vinni őket, mert az cirka 3 kilométerrel távolabb van, ott aztán újabb egy-másfél órát eltöltenek majd.