Emberhúsból készült csevapról, kegyetlen kínzásokról beszélt a szerb elnök

  • narancs.hu
  • 2021. május 16.

Külpol

Vučić egy tévéinterjúban sokkolta a nézőket, amikor a fociultra-maffiózó Veljko Belivuk bandájának rémtetteiről számolt be.

Gyomorforgató előadást tartott Szerbia elnöke: Aleksandar Vučić péntek esti televíziós szereplése alkalmával részleteket osztott meg Partizan fociklub ultráiból bűnszervezetet formáló Veljko Belivuk és csapata által elkövetett bűncselekményekről. Egyáltalán nem törődve azzal, hogy részleteket oszt meg a még vizsgálat alatt álló ügyről és hogy traumatizálja a közvéleményt, részletesen elmesélte, hogyan darálták le a holttesteket a bűnözők és összesen tizenhét alkalommal mondta ki a műsor során, hogy csevapot készítettek a húsukból, írja a nova.rs. beszámolóját idézve a Szabad Magyar Szó.

 

Baljkeverő Velja és a vérszomjas Sírásók

Veljko Belivuk – vagy ahogy becenevén is ismerik, „Bajkeverő Velja” a Partizan egyik keményebb szurkolói csoportjából,  a Sírásókból alakított ki kisebb magánhadsereget. A csapat szurkolással kevésbé, drog- és fegyverkereskedelemmel, bérgyilkosságokkal annál szívesebben foglalkozott a szerb rendőrség szerint. Számos gyilkosságot montenegrói klánvezér Radoj Zvicer megrendelésére követtek el –a Telex összefoglalója alapján valójában  a montenegrói szerb maffia, a kavači klán belgrádi leágazásának számítottak. A Sírásók Veljko vezetésével attól sem riadtak vissza, hogy merényletet készítsenek elő a szervezett bűnözésnek nyilvános hadat üzenő szerb elnök ellen.

Mint a Szabad Magyar Szó felidézi, Vučić az ügyész munkájába avatkozott, mivel a tévéinterjúban részleteket osztott meg az ügyről, és maga hozott ítéletet élő műsorban; azonban még egy lépéssel tovább is ment.

Annyira részletekbe menően illusztrálta, hogyan zajlott az áldozatok kivégzése, majd azok testrészeinek ledarálása, hogy egy idő után még a műsorvezetőnő is rákérdezett, miért csinálja ezt.

 Vučić - miután felhívta Zvicer figyelmét, hogy gyilkolja meg őt is - mert míg ő él, nem lesz nyugta és nem fogja megengedni, hogy még több emberből csevapot készíttessen, a következőket válaszolta:

“Miért csinálom? Azért mert harcos vagyok és mert szeretem a hazámat. Azért, mert nem tudom elviselni, hogy valakiből csevapot készítsenek. Nekem nem gond, hogy bármit is kockára tegyek. Találtak valakit rajtam kívül, aki ezt elmondaná?”, tette fel a kérdést a szerb államfő a Prva Televízióban.

Ezt követően sokáig Zvicerhez beszélt, elmondta, hogy van egyetlen egy ember, akit nem zavar, ha csevapot csinálnak belőle.

“Nincs ezzel bajom. Mert jobb, ha belőlem darálthúst csinálnak, mint hogy hagyjam ezeknek a “dögöknek”, hogy irányítsák Szerbiát. Mit akarnak? Hogy hagyjam, hogy még valakit ledaráljanak?”, tette fel a kérdést még egyszer az elnök, majd újra Zvicernek üzent, többek között azt, hogy bárhol rejtőzik a világban, meg fogja találni.

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.