Netanjahu: addig harcolunk, ameddig szükséges

  • narancs.hu
  • 2021. május 16.

Külpol

Az izraeli miniszterelnök szerint nincs menekvés a Hamász vezetői számára, az eddig több mint 150 halálos áldozattal járó konfliktusért a palesztin szervezetet okolta.

Addig folytatjuk a csapásméréseket, ameddig szükséges – jelentette ki szombaton, Tel-Aviv-i főhadiszállásán Benjamin Netanjahu. Az izraeli miniszterelnök az MTI szerint figyelmeztette a Hamász dzsihadista palesztin szervezet vezetőit is, hogy "nem tudnak elbújni se a felszínen, se a föld alá. Senki sem védett." Egyúttal megköszönte Joe Biden amerikai elnök és több más külföldi vezető támogatását a konfliktusban.

Mint a BBC írja, Netanjahu a dzsihadista Hamászt okolta a konfliktus elfajulásáig, de azt is hangsúlyozta, hogy mindent megtesznek a polgári áldozatok számának csökkentéséért. Ehhez képest az összecsapások hetében legalább 158-an vesztették életüket a harcokban. Palesztin beszámolók szerint az izraeli légicsapásokban 140 ember vesztette életét, közöttük 41 gyerek, a Hamász által kilőtt barkácsrakéták pedig nyolc felnőttel és két gyerekkel végeztek az izraeli oldalon.

 Izraeli-palesztin konfliktus

 
Izraeli-palesztin konfliktus
 
Holon, 2021. május 11. Tűzoltók dolgoznak egy palesztin rakéta becsapódának helyszínén a Tel-Avivtól délre fekő? Holonban 2021. május 11-én. A Gázai övezetet uraló iszlamista Hamász szervezet több hullámban 130 rakétát zúdított Tel-Avivra és Izrael központi részére az esti órákban MTI/AP/Heidi Levine
Fotó: Heidi Levine
 

 

Tel-Aviv rakétákkal döntötte romba Gázaváros egyik legmagasabb lakótornyát, melyben az amerikai AP és az Al Jazeera hírügynökségek irodái is működtek. Utóbbi hírügynökség beszámolója szerint az izraeli hadsereg 10 percet adott az épület kiürítésére (a toronyházat vélhetőleg azért lőtték ki, mert sajtóértesülések szerint a Hamász egyik hírszerző részlege is ott működött).

Tel-Avivban egyébként rakétatámadás veszélye miatt szombaton többször megszólaltak a figyelmeztető szirénák. A Hamász napközben háromszor is rakétákat indított a nagyváros felé, majd pedig közölte, hogy vasárnapra virradóra újabb támadásokat hajt végre Tel-Aviv ellen. Rakétáik 90 százalékát ugyanakkor becsapódás előtt megsemmisíti az Vaskupola nevű izraeli légvédelmi rendszer.

 

 A rakétaháború hétfőn kezdődött Izrael és gázai szélsőséges iszlamista szervezetek között, miután Jeruzsálemben összecsapások zajlottak palesztinok és izraeli biztonságiak között az iszlám vallás Mekka és Medina után harmadik legszentebb helyén, az al-Aksza mecsetnél

 

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.