Európai Bíróság: jogellenes a menedékkérők őrizetben tartása Röszkénél
tranzitzona_top_story_lead.jpg

Európai Bíróság: jogellenes a menedékkérők őrizetben tartása Röszkénél

  • narancs.hu
  • 2020. május 14.

Külpol

A magyar államnak azonnal szabadon kell engednie a tranzitzónába bezárt embereket az uniós bíróság döntése értelmében.

A kiutasítási határozat hatálya alatt álló menedékkérőknek vagy harmadik országbeli állampolgároknak a röszkei tranzitzónában történt elhelyezését „őrizetnek” kell minősíteni. Ha a bírósági felülvizsgálat kimondja, hogy valakit érvényes ok nélkül vették őrizetbe, az eljáró bíróságnak el kell rendelnie a haladéktalan szabadon bocsátásukat – döntött az EU Bírósága, erről a hvg.hu számol be.

A bíróság konkrét esetről is döntött, amikor kimondta, a magyar állam jogellenesen tart őrizetben két iráni, illetve két afgán menedékkérőt a röszkei tranzitzónában. Ők négyen Szerbián keresztül érkeztek Magyarországra, és 2018 végén, illetve 2019 elején menedékkérelmet adtak be a magyar hatóságokhoz. A hatóságok a határ mentén lévő tranzitzónát jelölték ki nekik szálláshelyként, és a tranzitzónát azóta sem hagyták el.

A magyar állam arra kérte Szerbiát, fogadja vissza a menedékkérőket, a szerb hatóságok azonban elutasították a kérést. A magyar hatóság ezután elrendelte a menedékkérők kitoloncolását Iránba, illetve Afganisztánba. A menedékkérők azonban emiatt már pert indítottak a magyar állammal szemben, mert szerintünk Magyarországnak érdemben kellett volna foglalkoznia a menedékkérelmükkel.

Az uniós bíróság vizsgálata viszont arra a következtetésre jutott, hogy az elszigetelt helyzetben lévő menedékkérők mozgásszabadsága olyan szinten korlátozott, hogy az a gyakorlatban őrizetnek minősül.

Mivel az őrizetről szóló jogi szabályozást nem tartották be a magyar hatóságok, az őrizet jogellenes.

A menedékkérők jogi képviseletét a Magyar Helsinki Bizottság látta el.

Figyelmébe ajánljuk

A saját határain túl

Justin Vernon egyszemélyes vállalkozásaként indult a Bon Iver, miután a zenész 2006-ban három hónapot töltött teljesen egyedül egy faházban, a világtól elzárva, egy nyugat-wisconsini faluban.

Az űr az úr

Az 1969-ben indult Hawkwind mindig a mainstream csatornák radarja alatt maradt, pedig hatása évtizedek óta megkérdőjelezhetetlen.

Pincebogarak lázadása

  • - turcsányi -

Jussi Adler-Olsen immár tíz kötetnél járó Q-ügyosztályi ciklusa a skandináv krimik népmesei vonulatába tartozik. Nem a skandináv krimik feltétlen sajátja az ilyesmi, minden szak­ágnak, műfajnak és alműfajnak van népmesei tagozata, amelyben az alsó kutyák egy csoportozata tengernyi szívás után a végére csak odasóz egy nagyot a hatalomnak, az efeletti boldogságtól remélvén boldogtalansága jobbra fordulását – hiába.

Luxusszivacsok

A Molnár Ani Galéria 2024-ben megnyitott új kiállítótere elsősorban hazai, fiatal, női alkotókra fókuszál, Benczúr viszont már a kilencvenes évek közepétől jelen van a művészeti szcénában, sőt már 1997-ben szerepelt a 2. Manifestán, illetve 1999-ben (más művészekkel) együtt a Velencei Biennálé magyar pavilonjában.

Égen, földön, vízen

Mesék a mesében: mitikus hősök, mágikus világ, megszemélyesített természet, a szó szoros értelmében varázslatos nyelv. A világ végén, tajtékos vizeken és ég alatt, regei időben mozognak a hősök, egy falu lakói.

Visszaszámlálás

A Ne csak nézd! című pályázatot a Free­szfe, az Örkény Színház, a Trafó és a Jurányi közösen hirdették meg abból a célból, hogy független alkotóknak adjanak lehetőséget új előadások létrehozására, a Freeszfére járó hallgatóknak pedig a megmutatkozásra. Tematikus megkötés nem volt, csak annyiban, hogy a társulatoknak társadalmilag fontos témákat kellett feldolgozniuk. A nyertesek közül a KV Társulat pályamunkáját az Örkény Színház fogadta be.

Mészáros Lőrinc egy történet

A Mészáros Lőrinc című történetnek az lenne a funkciója, hogy bizonyítsa, létezik frissen, ön­erejéből felemelkedett nemzeti tőkésosztály vagy legalább réteg, de ha még az sem, pár markáns nemzeti nagytőkés. Valamint bizonyítani, hogy Orbán Viktor nem foglalkozik pénzügyekkel.

„Mint a pókháló”

Diplomáját – az SZFE szétverése miatt – az Emergency Exit program keretein belül Ludwigsburgban kapta meg. Legutóbbi rendezése, a Katona József Színházban nemrég bemutatott 2031 a kultúra helyzetével és a hatalmi visszaélések természetével foglalkozik. Ehhez kapcsolódva toxikus maszkulinitásról, a #metoo hatásairól és az empátiadeficites helyzetekről beszélgettünk vele.

Nem a pénz számít

Mérföldkőhöz érkezett az Európai Unió az orosz energiahordozókhoz fűződő viszonya tekintetében: május elején az Európai Bizottság bejelentette, hogy legkésőbb 2027 végéig minden uniós tagállamnak le kell válnia az orosz olajról, földgázról és nukleáris fűtőanyagról. Ha ez megvalósul, az energiaellátás megszűnik politikai fegyverként működni az oroszok kezében. A kérdés az, hogy Magyar­ország és Szlovákia hajlandó lesz-e ebben együttműködni – az elmúlt években tanúsított magatartásuk ugyanis ennek éppen az ellenkezőjét sugallja.