Interjú

„Ez naiv feltételezés”

Vlagyimir Gelman orosz politológus arról, hogy felbomolhat-e Oroszország

Külpol

Minek kéne történnie, és milyen országgá kéne válnia Oroszországnak ahhoz, hogy ne jelentsen többé fenyegetést sem a szűkebb, sem a tágabb környezete számára? Segítene-e a demokratizálódásában, ha önálló államocskákra esne szét, mint annak idején a Szovjetunió? A Gazeta Wyborcza remek interjúját közöljük.

Wiktoria Bieliaszyn: A Duma elnöke, Vjacseszlav Vologyin egy ízben azt találta mondani, hogy „ha van Putyin, van Oroszország. Putyin nélkül nincs Oroszország”. Elnézve a hadseregben és a kormányzatban eluralkodó káoszt, és az Oroszországi Föderáció lehetséges szétesésének prognózisait, érvényes-e még ez a mondás?

Vlagyimir Gelman: Ezt a szlogent úgy fogalmaznám át, hogy amíg van Putyin, van Vologyin, Putyin nélkül nincs Vologyin sem. De komolyra fordítva a szót, azt az elképzelést, hogy Oroszország léte egyetlen konkrét emberen múlik, rendkívül naivnak tartom. Egy ilyen állítás még az autoriter rendszerekben sem állja meg a helyét. El tudjuk-e képzelni, hogy Kína megszűnne létezni Hszi Csin-ping után?

WB: Oroszország széthullásának motívuma mégis évek óta jelen van, és nyugati szakértők most összefüggésbe hozzák Putyinnal.

VG: Oroszország szétesése vágyálom. A nyugati megfigyelők arra spekulálnak, hogy az Oroszországi Föderáció darabokra hullása megszünteti az állandó orosz fenyegetést, mert a helyén keletkező államocskák, függetlenül attól, hogy milyen berendezkedésűek lennének, nem tudnának olyan félelmet ébreszteni és annyi kárt okozni az egész világnak, mint most Moszkva. A baj ezzel az, hogy manapság sok szakértő és nem szakértő a kívánságait meg az elemzéseit reális végkimenetelnek hiszi.

WB: És miért ne lehetnének reálisak?

VG: Oroszország minden látszat ellenére kulturális értelemben viszonylag egységes, egynemű ország. Elég erős belső gazdasági kötelékek tartják össze, nem látunk semmiféle olyan gazdasági nacionalizmust, amilyen a késői Szovjetunióban a balti országokban volt például jellemző, uralkodó. És Oroszország lakóit durva etnikai különbségek sem osztják meg. A társadalom több mint 80 százaléka etnikai értelemben orosz, szláv. Néhány tagköztársaságban, főleg Oroszország ázsiai részein ezek az arányok némileg másként festenek, de tekintetbe véve az ország hatalmas méreteit és a lakosságszámot, ennek nincs különösebb jelentősége. És mindenekelőtt nem hallunk olyan erőteljes hangokat, és nem látunk olyan törekvéseket, amelyek arra utalnának, hogy a regionális elitek vagy akár egyes személyek függetlenséget követelnének. A Szovjetunió bukásakor, amikor az ilyen mozgalmak – főként a balti köztársaságokban, de Moldáviában, Grúziában és Örményországban is nagyon erősek voltak, mindez egészen másképp festett.

WB: Éppen így képzelnénk el: hogy tudniillik Oroszország önálló köztársaságokra bomlik.

VG: Csakhogy Oroszország nagyobb része nem köztársaságokból áll, hanem az etnikailag homogén Oroszország közigazgatási egységeiből. Egyetlen okát sem látom annak, hogy a pszkovi vagy a novgorodi terület önálló állammá váljon. Szerte a világon sok embernek ragadt meg az emlékezetében a Szovjet­unió felbomlása és az általa keltett remények, és ezeket az elképzeléseket rávetíti a mai Oroszországra.

A cikk további része csak előfizetőink számára elérhető.
Ha szeretné elolvasni, legyen ön is a Magyar Narancs előfizetője, vagy ha már előfizetett, jelentkezzen be!

Neked ajánljuk

Hurrá, itt a gyár!

Hollywood nincs jó bőrben. A Covid-járvány alatt a streamingszolgáltatók behozhatatlan előnyre tettek szert, egy rakás mozi zárt be, s az azóta is döglődő mozizási kedvet még lejjebb verte a jegyek és a popcorn egekbe szálló ára.

Profán papnők

Liane (Malou Khebizi), a fiatal influenszer vár. Kicsit úgy, mint Vladimir és Estragon: valamire, ami talán sosem jön el. A dél-franciaországi Fréjus-ben él munka nélküli anyjával és kiskamasz húgával, de másutt szeretne lenni és más szeretne lenni. A kiút talán egy reality show-ban rejlik: beküldött casting videója felkelti a producerek érdeklődését. Fiatal, éhes és ambiciózus, pont olyasvalaki, akit ez a médiagépezet keres. De a kezdeti biztatás után az ügy­nökség hallgat: Liane pedig úgy érzi, örökre Fréjus-ben ragad.

Viszonyítási pontok

Ez a színház ebben a formában a jövő évadtól nem létezik. Vidovszky György utolsó rendezése még betekintést enged színházigazgatói pályázatának azon fejezetébe, amelyben arról ír, hogyan és milyen módszerrel képzelte el ő és az alkotógárdája azt, hogy egy ifjúsági színház közösségi fórumként (is) működhet.

Kliséből játék

A produkció alkotói minimum két olyan elemmel is élnek, amelyek bármelyikére nagy valószínűséggel mondaná egy tapasztalt rendező, hogy „csak azt ne”. Az egyik ilyen a „színház a színházban”, ami könnyen a belterjesség érzetét kelti (ráadásul, túl sokszor láttuk már ezt a veszélyesen kézenfekvő megoldást), a másik pedig az úgynevezett „meztelenül rohangálás”, amit gyakran társítunk az amatőr előadásokhoz.