Felszámolja a közmédiát az új lengyel kormány

  • Narancs.hu/MTI
  • 2023. december 27.

Külpol

A kulturális miniszter határozata a televíziót, a rádiót és a hírügynökséget is érinti.

A lengyel kulturális és örökségvédelmi miniszter a közmédia felszámolásáról döntött, ezt maga Bartlomiej Sienkiewicz jelentette be szerdán az X közösségi felületen.

„Lengyelország elnökének azon döntése kapcsán, hogy felfüggeszti a közmédia finanszírozását, úgy döntöttem, hogy a felszámolás állapotába helyezem a Lengyel Televízió (Telewizja Polska), a Lengyel Rádió (Polskie Radio) és a Lengyel Hírügynökség (PAP) korlátolt felelősségű társaságokat”

 – közölte Sienkiewicz.

A döntés előzménye: a nemrég hivatalba lépett új lengyel kormány miniszterelnöke, Donald Tusk a múlt héten, kedden azt mondta, az új lengyel költségvetésben egyelőre nem szerepel a közmédia működési támogatása, mert az állami sajtó a jelenlegi állapotában nem érdemli meg, hogy az adófizetők zsebéből finanszírozzák. Az új kormánytöbbség olyan javaslatot terjeszt elő, amely szavatolni fogja a médium pártatlanságát.

Erre a bejelentésre akkor Andrzej Duda elnök úgy reagált, hogy a közmédia helyzetén nem szabad így, az alkotmány megkerülésével változtatni. 

A lengyel köztévét nem csak az új lengyel kormány tartja elfogultnak, az Európai Biztonsági és Együttműködési Szervezet is így minősítette a választási kampány idején, mondván, a PiS-t egyértelműen segítette a köztévé, s egy műsorvezető is nyilatkozott arról, hogy érzése szerint durvább propaganda ment az adásaikban, mint a 70-es években.

December 20-án, szerdán leállt a köztévé működése, mert az új kormány parlamenti határozatra és a kereskedelmi társaságokról szóló törvényre hivatkozva felmentette a lengyel közmédia vezérigazgatóit, és újakat nevezett ki helyettük. Egyben új felügyelőbizottságokat is felállított. Az államfő és a PiS törvénysértőnek minősítette a személycserék lebonyolításának módját. A lengyel közmédiát felügyelő, 2016-ban létrehozott Nemzeti Médiatanács, amelyben többségben vannak a PiS által jelölt tagok, saját vezérigazgatót választott a köztelevízió élére.

A jelenlegi magyar kormánnyal szövetséges PiS vezető politikusai, köztük Jarosław Kaczyński, a párt vezetője és Mateusz Morawiecki korábbi miniszterelnök tiltakoztak, és a demokrácia sérelméről beszéltek.  

Aztán a parlament elfogadott egy törvényt, amely a közszolgálati televízió és rádió számára 3 milliárd zloty (263 milliárd forint) forrást irányzott elő. Ezt a jogszabályt azonban Andrzej Duda lengyel elnök nem írta alá, mondván, a közmédiát a mostani kormányerők úgy alakítják át, hogy közben „kirívóan megsértették az alkotmányt és a demokratikus jogállam alapelveit”.

Erre reagált most a kulturális és örökségvédelmi miniszter a televízió, a rádió és a hírügynökség felszámolásával.

(Címlapképünkön: Donald Tusk lengyel kormányfő sajtóértekezleten jelenti be, hogy Andrzej Duda elnök vétója után kormánya új költségvetési törvényjavaslatot készít. Fotó: MTI/PAP/Leszek Szymanski)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.