Fico kizárná az „ellenséges” sajtót a kormányülésekről

  • narancs.hu
  • 2023. november 15.

Külpol

A Smer és a vele kormányzó SNS már jó ideje rendszeresen nem válaszol egyes médiumok újságíróinak kérdéseire.

Amíg nem születik döntés, nemkívánatos vendégek lesznek a kormányhivatalban – jelentette be Robert Fico szlovák miniszterelnök, aki felülvizsgáltatja néhány sajtóorgánum belépési jogát a pozsonyi kormányhivatal épületébe. Az amúgy a kitiltásban érintett Napunk cikkéből kiderül, az intézkedés a Markíza televíziót, a Denník N-t (ez a Napunk), a Sme-t, valamint az Aktualityt érinti. Fico nyíltan ellenségesnek nevezte ezeket a médiumokat, amiért szerinte gyűlöletet terjesztenek pártja, a Smer ellen – idézi a 24.hu.

A Napunk azt írja, hétfőn még bejutottak a szóban forgó médiumok újságírói a szlovák kormányülésre, azóta pedig nem volt alkalom, amiért odamentek volna, így nem tudni, már hatályos-e a médiumok kizárása.

A lap  megjegyzi, hasonló intézkedés korábban a Smer vezette kormányok idején nem volt életben, az újságírók  – a magyar gyakorlattal ellentétben – mindig szabadon beléphettek a kormányhivatal épületébe, ahol a kormányülések előtt és után rendszeresen kérdezhették a kormány tagjait.

Az Új Szó Fico bejelentése után idézte a Riporterek Határok Nélkül közleményét. A nemzetközi szervezet azt írja, aggódnak a szlovákiai sajtóra nehezedő politikai nyomás miatt. Helytelenítik Ficónak az említett szerkesztőségek elleni támadását és arra hívják fel a figyelmet, hogy

a Smer és a vele kormányzó SNS is rendszeresen nem válaszol ezen médiumok újságíróinak kérdésére.

Arra is emlékeztetnek, hogy Fico még a választási kampány során bojkottálta a Markíza televíziót, nem ment el a politikai vitaműsoraikba. Az SNS pedig nem ad interjúlehetőséget a kérdéses sajtóorgánumok többségének.

Facebookon bírálta Fico tervét a szlovák államfő, Zuzana Čaputová is. „A sajtó munkájának része, hogy bírálják a politikusokat” – fogalmaz közösségi oldalán a köztársasági elnök. Majd arról ír, ugyan a politikusoknak kellemetlen lehet a sajtóból érkező bírálat, de a demokrácia számára a szabad média lére elengedhetetlen. Čaputová ezen túl elutasítja, hogy a társadalmi szereplőket valaki a „barátságos” és „ellenséges” kategóriákba sorolja, mivel szerinte az ország már így is eléggé megosztott

Robert Fico  korábban maga mondta, hogy ugyanúgy gondolkodik a háborúról, a bevándorlásról és a „gender-ügyről”, mint a magyar kormány – emlékeztet a 444.hu.

 

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.