Füstbe mehet a példamutatónak szánt német marihuánalegalizáció

Külpol

Példamutató intézkedésnek indult a fű "kifehérítése" Németországban, végül az átgondoltnak tűnő tervek körül mindent elrontottak Olaf Scholzék. A jelenlegi helyzetben egyetlen szereplő maradt érintetlen: az eredetileg felszámolni kívánt feketepiac.

Tavaly márciusban egész Európa izgalommal fogadta a hírt, hogy a német parlament támogatta a kannabisz legalizációját. Április 1-je óta a 18 éven felüli személyek maximálisan 25 gramm kannabiszt birtokolhatnak, de csak saját fogyasztásra. Egy-egy lakásban legfeljebb három tő kendert termeszthetnek, ugyancsak kizárólag saját fogyasztásra, és legfeljebb 50 gramm mennyiségben. A kifejezetten progresszív javaslatot azzal támasztotta alá a reformokat kezdeményező Karl Lauterbach szövetségi egészségügyi miniszter, hogy az elmúlt tíz évben megduplázódott a 18 és 25 év közötti fogyasztók száma az eddigi törvények ellenére is, úgyhogy inkább a használókat óvnák meg, illetve az értelemszerűen az ilyen helyzetben szárnyaló feketepiaccal vennék fel a harcot. A törvény megalkotását nemcsak a németországi statisztikák támasztották alá, hanem a társadalmi valóság is: bár tartományonként és városonként eltérő, összességében a marihuánafogyasztást nemcsak a társadalom nem gondolja említésre méltó dolognak, de Berlinben a rendőrség már tényleg csak akkor csapta hozzá a büntetési tételekhez, ha amúgy is csinált valami mást a fogyasztó, és nagyon meg akarták büntetni. Innen nézve még felesleges munkát is megspórolnak egy olyan társadalomban, ahol a hétköznapi élet része a füvezés korosztálytól függetlenül.

 
Karl Lauterbach sajtótájékoztatón magyarázza a javaslatot
Fotó: MTI/EPA/Clemens Bilan
 

Nagy akarás

Bár az ellenzékbe szorult CDU/CSU kifejezetten ellenezte az ötletet a kormánykoalíciót azzal támadva, hogy feleslegesen erőlteti a zavaros legalizációs tervezetet, valójában épp az tartott három évig, hogy körültekintően akartak eljárni – azon túl persze, hogy Németország első számú problémája nem ez. Derültséget keltett az egész projektet köztudottan ellenző Olaf Scholz  kancellár nyilatkozata is: ő maga azt állította, soha életében nem próbálta a füvet, és igazából másoknak sem javasolná. Scholz valószínűleg inkább a koalíció egyben tartása miatt ment bele az egészbe, viszont akkor már végig is vitte, mindeközben a kormány különféle szakmai fórumokon is megvitatta a tervezetet. Többek közt ennek köszönhető, hogy elálltak attól: a gyógyszertáraknak és a kifejezetten erre létrehozott boltoknak szervezték volna ki az árusítást, ugyanis ettől az Európai Unióban valószínűleg megnőtt volna az export. Bár Magyarországról egészen furcsa ilyen látni, de a tervezetet még EU-s normakontrollra is elküldték, és ott derült ki, hogy kvázi ütközik az uniós joggal.

Németország számára ott volt egy negatív előkép is a szomszédból, ugyanis nem akarták elkövetni Hollandia hibáit. Bár ott már az 1970-es években dekriminalizálták a fűfogyasztást, jó ideje pedig kifejezetten erre a célra létrehozott coffee shopokban lehet szívni, a rosszul megtervezett döntés nemcsak Amszterdam turizmusának átalakulását eredményezte, hanem kicsit csapdahelyzetbe is lavírozta a hollandokat. A termesztés ugyanis nem engedélyezett, ez pedig végeredményben mégiscsak a feketepiac életben tartását szolgálja, ráadásul úgy, hogy coffee shopokban már hirtelen “kifehéredik” az üzlet legvége.

A német kormány számára az is fontos volt, hogy szakítson a szokásos liberális érveléssel a bevételekkel kapcsolatban: nem akartak rá nagy adót kivetni annak érdekében, hogy versenyképes legyen a feketepiaci árakkal. Szó volt amolyan “nemzeti gandzsaboltokról” is, amelyek államilag licenszelt termelőktől árulhatták volna a füvet. A kormány ötleteiből aztán gyakorlatilag semmi nem lett.

Nyögés

Az áprilisi legalizáció ugyanis már annyira át lett alakítva, hogy közelebb áll egy sima dekriminalizációhoz: tarthatunk magunknál, de az nincs igazán tisztázva, hogy ha nem otthon termesztjük, akkor mégis honnan van. Áthidaló megoldásként találták ki a nonprofit termesztő klubokat: ezeknek maximum 500 tagja lehet, akik termeszthetnek, továbbá eladhatnak napi 25 grammot, de az is kikötés volt, hogy a növény hatóanyag-tartalma ne haladja meg a tíz százalékot. A törvény még visszamenőlegesen is megbocsátó lett, hiszen azok, akiket korábban elítéltek 25 gramm alatti mennyiség birtoklásáért vagy termesztéséért, kérvényezhetik büntetésük visszamenőleges törlését. Természetesen leállították a már folyamatban lévő ügyeket is.

 
A német parlamenti felsőház tagjai szavaznak a törvényjavalatról tavaly márciusban
Fotó: MTI/EPA/Filip Singer
 

A németországi fűlegalizációra tehát volt társadalmi igény, volt hozzá eltökélt kormány, volt mögötte előkészítés, csak az ezzel járó siker maradt el: a szociáldmokrata-zöld-liberális koalíció ugyanis időközben különféle okok miatt nemcsak válságba került, de novemberben fel is bomlott. Talán az ennél égetőbb problémák miatt is tulajdonképpen a legalizáció után azonnal elkezdõdött az a fajta töketlenkedés, ami minden, csak nem az a bizonyos német precizitás. A termesztő klubok például nagyon jó ötletnek tűntek, de a hatóságok forró krumpliként dobálták egymásnak az engedélyezésüket, amit csak tovább nehezített, hogy tartományi jogkörökről lévén szó, nagyban múlt az aktuális tartomány vezetőin. A boltokból ezért semmi sem lett azóta sem, de a termesztői klubokból is csak nagyon kevés tudott ténylegesen létrejönni. És ez nem kifejezetten a túlzottan konzervatív helyi vezetőkön múlik: Clara Herrmann, Berlin Friedrichshain-Kreuzberg kerületének polgármestere a Politicónak például azt nyilatkozta, még a jogi eszközeik sincsenek meg arra, hogy meghatározzák az engedélyek kiadásához szükséges feltételeket, törvényi rendeletet viszont senki nem akart hozni. Emiatt lett a jól átgondoltnak tűnő törvényből félmegoldás: még a legalizáció mellett érvelő jogászok szerint is teljes félreértés volt, hogy

tulajdonképpen a második lépést tették meg az első előtt azzal: nem az árusítás körülményeit tisztázták, hanem a fogyasztásét.

Április után pár hónap alatt sikerült eljutni oda, hogy mintha az állam valójában a legális fű ellen küzdene: többek közt betiltották a klubok ernyőszervezetbe való tömörülését, így az eleve nagyon nehéz adminisztráció körüli ügyeket sem tudják egységesen intézni. Így természetesen az sem reális, hogy árban versenyezzenek a feketepiaccal, ami főleg marokkói és spanyolországi forrásokból tudja olcsón szerezni a saját portékáját.

A megszokott illegalitás

“Egyelőre semmire nem volt kihatással a legalizáció. Klubok nem nagyon vannak, ami meg van, az tényleg a nagyfogyasztóknak éri meg. A feketepiac és az orvosi marihuána pörög továbbra is, illetve páran nekiálltak termelni, mert a német időjárási körülmények közt szabadtéren is meglepően jó eredményeket lehet elérni” – mondta a Narancs.hu-nak egy saját bevallása szerint válogatott ügyfélkörrel dolgozó díler.

Érdekesség, hogy bár valójában nem ez volt a cél, az orvosi marihuána kiváltja a nem is nagyon létező legális árusítást: jelenleg akár online is fel lehet iratni receptre, amit online gyógyszetárakban is ki lehet váltani, hogy aztán postán kapjuk meg. Erről a lehetőségről németországi megszólalóink egyaránt pozitív tapasztalatokról számoltak be. “Ahogy az Amerikában lezajlott »igazi« legalizáció előtt, úgy itt is felírják nagyjából bárkinek, aki kéri” – vázolta a helyzetet egy Németországban élő magyar forrásunk.

Van tehát egy teljesen félbehagyott fűlegalizációs projekt, ami tulajdonképpen megnehezítette a fűhöz jutást annál, mintha a szokásos illegális forrásoktól vásárolná az ember, és van egy felbomlott kormány, ami miatt hosszú idő után februárban előrehozott választást kell tartani Németországban. A marihuána helyzete már csak azért is kiszámíthatatlan, mert az teljesen kizárt, hogy a jelenlegi kormánykoalíció maradna, viszont a közvélemény-kutatások szerint a legerősebbnek mért CDU/CSU komoly koalíciókényszerbe fog kerülni azért, hogy a szélsőjobboldali AfD-t továbbra is karanténban tudja tartani. Ugyanakkor a jobbközép párt nyíltan vissza szeretné vonni az egészet. A november közepén a Bundestagban lezajlott vitában viszont kiderült, rajtuk kívül mindegyik potenciális koalíciós paratnerük támogatná a legalizációt. Egyedül az AfD ellenezte még a jelenlegi parlamenti pártok közül, tehát ebben velük kéne szövetségre lépni. A februári választáson valószínűleg bekerül még a Bundestagba egyszemélyes projektként működő szélsőjobbos Bündnis Sahra Wagenknecht, vagyis Sahra Wagenknecht Szövetség (BSW) is, de a – magát érdekes módon baloldali konzervatívként aposztrofáló – párt ebben mintha véleménnyel sem rendelkezne. Sokatmondó, hogy a formációt vezető Sahra Wagenknecht tulajdonképpen minden kérdésre válaszol az interneten, de a marihuána szabályozásának kérdését cikkünk írása idején egy kérdezz-felelek oldalon egyáltalán nem kommentálta az erre irányuló szavazói érdeklődésre sem.

Hacsak nem történik valami csoda, a német marihuánalegalizáció elbukása hosszú időre vissza fogja vetni az ilyen irányú kísérleteket, és marad az eddigi középutasság: egyelőre ugyanis Európában gyakorlatilag csak Magyarországon nincs lehetőség a füvezésre, nálunk még a rákbetegeknek sem írthat fel az orvos ilyesmit. Bár tulajdonképpen Európában – és itthon is – egyre többen füveznek és mindenki tud is erről, a szabályozás miatt a jelek szerint a jövőben is a feketepiacra bízzák a probléma kezelését – majd arra hivatkozva, hogy még a németeknél sem sikerült megoldani.

(Címlapképünk illusztráció)

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Tej

Némi hajnali bevezetés után egy erősen szimbolikus képpel indul a film. Tejet mér egy asszonykéz egyre idősebb gyerekei csupraiba. A kezek egyre nagyobbak, és egyre feljebb tartják a változatlan méretű csuprokat. Aztán szótlanul reggelizik a család. Nyolc gyerek, húsztól egyévesig.

Dal a korbácsolásról

„Elégedetlen vagy a családoddal? (…) Rendelj NUKLEÁRIS CSALÁDOT az EMU-ról! Hagyományos értékek! Az apa férfi, az anya nő! Háromtól húsz gyerme­kig bővíthető, szja-mentesség, vidéki csok! Bővített csomagunkban: nagymama a vármegyében! Emelt díjas ajánlatunk: főállású anya és informatikus apa – hűséges társ, szenvedélye a család!”

Sötét és szenvedélyes séta

Volt már korábban egy emlékezetes sétálószínházi előadása az Anyaszínháznak az RS9-ben: a Budapest fölött az ég. Ott az indokolta a mozgást, hogy a történet a város különböző pontjain játszódik. Itt a vár hét titkot rejtő terme kínálja magát a vándorláshoz. Az RS9 helyszínei, a boltozatos pincehelyiségek, az odavezető meredek lépcső, ez a föld alatti világ hangulatában nagyon is illik a darabhoz.

Egymásra rajzolt képek

A kiállított „anyag első pillantásra annyira egységes, hogy akár egy művész alkotásának is tűnhet” – állítja Erhardt Miklós a kiállítást megnyitó szövegében. Ezt csak megerősíti a képcímkék hiánya; Széll Ádám (1995) és Ciprian Mureșan (1977) művei valóban rezonálnak egymásra.

Komfortos magány

  • Pálos György

A szerző az első regényével szinte az ismeretlenségből robbant be 2000-ben az irodalmi közéletbe, majd 2016-ban újra kiadták a művét. Számos kritika ekkor már sikerregényként emlegette, egyes kritikusok az évszázad regényének kiáltották ki, noha sem a szüzséje, sem az írásmódja nem predesztinálták a művet a sikerre.

Majd én!

A jelenleg legtámogatottabb politikai párt, a Tisza előválasztásának első fordulóján kívül a Fidesz-kongresszus időpontja, illetve a kormánypárti jelöltek létezése körüli múlt heti ún. kommunikációs zavar keltett mérsékelt érdeklődést a honi közéletben.

„Legalább két generáció kell”

2023. október 7-i elrablása, majd másfél évvel későbbi kiszabadulása után Eli Sarabi Túsz című könyvében írta le az átélt megpróbáltatásokat. Most bátyja kíséretében a világot járja, hogy elmondja, mi segítette át a fogság napjain, milyen tapasztalatokat szerzett a fogva tartóiról, és hogyan hozott döntést arról, hogy nem szenvedéstörténet lesz mindez, hanem mentális küzdelem az életért.

A 11 cigánytörvény

A magyar jogalkotás az elmúlt évtizedekben különös képet rajzolt a társadalomról. A törvények, amelyekről azt hittük, hogy semlegesek, valójában arcvonalakat húztak. A szabad iskolaválasztás, a befagyasztott családi pótlék, a közmunka, a csok, a tankötelezettség csökkentése – papíron mind általános szabály, a gyakorlatban azonban osztályt és rasszt különít el.

„Hadd legyen már véleményem!”

Háromgyermekes anya, legidősebb lánya középsúlyos értelmi fogyatékos. Rendőr férjét, aki másodállásban is dolgozik, alig látja. Az állam magára hagyta őket – ahogyan a sorstársait is. Felszólalt Magyar Péter országjárása során, s a pártelnök segítséget ígért.

A választókban bízva

Párttámogatás nélkül, főleg a saját korábbi teljesítményükre alapozva indulnak újra a budapesti ellenzéki országgyűlési képviselők az egyéni választókerületükben. Vannak állítólag rejtélyes üzenetszerűségek, biztató mérések és határozott támogatási ígéretek is.