Ha hallgatnánk a finnekre, olyan iskolát csinálhatnánk, ahol minden gyerek boldog és jól érzi magát

  • Gera Márton
  • 2017. október 26.

Külpol

Jelentés a világ legjobb oktatási rendszeréről.

Ha van valami, amit szinte a világ összes pedagógusa irigyel, az a finnek oktatási rendszere. Évről évre kiderül, hogy az északi ország rendelkezik az egyik legjobb oktatási rendszerrel, miközben a különböző gazdasági és társadalmi mutatóik miatt sem kell szégyenkezniük. Amikor az oktatásban „finn csodáról” beszélünk, elsősorban arra az itthonról nehezen elképzelhető rendszerre gondolunk, amelyben a tanárokat megbecsülik, az iskola pedig arról szól, hogy csökkentse a gyerekek magukkal hozott társadalmi egyenlőtlenségeit, és közben olyan kompetenciákat tanítson meg nekik, amelyekkel boldogulnak az életben.

Tanárok = hősök

A FinnAgora szerdai konferenciáján azt derült ki, hogy a finn tanárok és oktatásért felelős szakemberek folyamatosan azon gondolkodnak, hogyan lehetne a jelenleginél is jobb iskolákat létrehozni, és mi az, amiről manapság szólnia kellene az oktatásnak, hogy a diákok tényleg felkészüljenek egy változó világra. Vagyis ők sincsenek megelégedve, és valószínűleg az örökös önreflexió, a hibák belátása vezet oda, hogy a finn oktatási rendszert etalonnak tartjuk.

Cita-Högnabba Lumikero

Cita-Högnabba Lumikero

Fotó: A szerző felvétele

A Tanulás újratöltve című konferenciát egyébként azért szervezték, hogy a magyar és a finn szakemberek tapasztalatokat tudjanak cserélni, és olyan módszereket mutassanak meg egymásnak, amelyeket hasznosítani tudnak a tanításban. Ez a gyakorlatban azt jelentette, hogy a Budapest Music Center (BMC) teljesen megtelt magyar tanárokkal, akik lelkesen jegyzeteltek, és láthatóan örömmel hallgatták, hogy van egy ország, ahol nincs megkötve a pedagógus keze. Jól összefoglalta a tanárok helyzetét Cita-Högnabba Lumikero, a FinnAgora igazgatója, aki azzal kezdte, hogy a teremben hősök ülnek, mert tudjuk, hogy ma egyáltalán nem könnyű tanárnak lenni.

Nem veszíthetnek el egyetlen embert sem

Amikor a finnek évtizedekkel ezelőtt nekikezdtek az oktatás megreformálásának, abból indultak ki, hogy egy olyan kis ország, mint amilyen az övék, egyetlen embert sem veszíthet el, mindenkinek meg kell adni a lehetőséget, hogy kiteljesedhessen. Ehhez pedig csak egy jól működő oktatási rendszeren keresztül vezet az út. Ugyanakkor évekkel később, 2001-ben, amikor megérkezett a PISA-felmérés eredménye, amely azt mutatta, hogy a finn oktatási rendszer a világ élvonalába került, még a helyi szakemberek is meglepődtek.

Pedig a felmérések őket igazolják: a friss kutatások azt mutatják, hogy Finnországban található a legtöbb humán erőforrás, ez a második legboldogabb és legegyenlőbb ország az Európai Unióban, és a finnek a könyvtárhasználatban, illetve a nyelvtudásban is élen járnak. Leena Pöntynen egykori tanár és iskolaigazgató szerint ennek többek között a finn „tanítási forradalom” az oka: itt ugyanis törekednek arra, hogy az egyenlőtlenségek minél kisebbek legyenek, ezért az oktatás teljesen ingyenes az óvodától az egyetemig. A vidéki, eldugott iskolában is ugyanolyan színvonalas oktatásban részesülhet a gyerekünk, mintha egy Helsinkiben működő suliba járna. Az oktatási szakértőként dolgozó Pöntynen arról is mesélt, hogy van egy friss projekt, amelynek HundrED a neve, és arról szól, hogy összeszedtek száz innovatív ötletet a világ minden tájáról, a céljuk pedig az, hogy ezeket eljuttassák az összes finn iskolába.

Leena Pöntynen

Leena Pöntynen

Fotó: A szerző felvétele

Nem is tudjuk, mit kellene tanítani

Leena Pöntynen szerint a finnek ma már büszkék arra, hogy az oktatási rendszerük az egyenlőtlenségek csökkentését helyezi előtérbe, de a kilencvenes években még ők sem voltak biztosak a helyes irányban. Ahogy ma is vannak kihívások: az oktatásra fordítandó költségvetési források náluk sem verdesik az eget, és hiába van egy remek rendszer, a felmérések szerint a finnek még mindig nem hisznek eléggé magukban. Ugyanakkor a szakemberek ahhoz továbbra is ragaszkodnak, hogy az oktatás a legfontosabb, és a tanároknak nagyon magasan képzett szakembereknek kell lenniük, akiket meg kell becsülni. Bár a finn tanárok fizetése nem kiemelkedően magas, az autonómiájuk akkora, hogy a pálya mégis vonzó tud lenni a legjobban teljesítő fiatalok számára.

Pöntynen azt mondja, jelenleg fogalmunk sincs, milyen világban fognak felnőni a gyerekeink, ezért a finn oktatásirányítás is dilemma előtt áll: működnek-e ma is azok a jó gyakorlatok, amelyeket eddig használtak? Szerinte például annyit tudunk, hogy a tanulóknak leginkább társas és kommunikációs készségekre lesz szükségük az életben, ehhez képest az iskolában biológiából, vagy éppen történelemből feleltetjük őket. Bár a finneknek sincsen adekvát válaszuk (a tantárgyak megszüntetését ugyanakkor már két éve előrevetítették) arra, hogyan tud egy tanár jól tanítani a változó világban, abban biztosak, hogy a pedagógusoknak folyamatosan ki kell lépniük a komfortzónájukból, és tágítaniuk kell a tanári szerepeket. Leena Pöntynen szerint ma egyszerre kell mentoroknak, coach-oknak lenniük, miközben nem szabad elfelejteniük a legfontosabbat: hagyjuk a gyerekeket önállóan gondolkozni, tanítsuk meg őket arra, hogy tudjanak és merjenek kérdezni.

Csináld máshogyan!

Pekka Peura tíz éve tanít matematikát és fizikát, és bevallja, hogy a finn oktatási rendszer sok szempontból rossz, bőven lehetne még hova fejlődnie. Ugyanakkor azt mondja, hogy ennek ellenére nincs az övékénél jobb oktatási rendszer a világon, mert a finn tanárok életébe nem szól bele az állam, ők döntik el, hogyan tanítanak Amikor azonban elkezdett tanítani, az első két évben folyamatosan rosszul érezte magát, állandóan gombóccal a torkában jött ki az osztályteremből, és úgy érezte, nem halad megfelelően a tananyaggal.

Pekka Peura

Pekka Peura

Fotó: A szerző felvétele

Aztán elkezdett változtatni: héthetes kurzusokat dolgozott ki, és bár több feladatot adott ki a diákoknak, mint addig, de ezeket nem másnapra, hanem a kurzus végére kellett csak megcsinálni. Volt azonban, aki már két hét után jelentkezett, hogy kész van. Peura ebből rájött, hogy ki az, akit jobban érdekel a tantárgy, és ezért több feladatot lehet neki adni. Marika Toivola elmélete alapján kidolgozta a saját tanítási-tanulási elméletét, amelyről könyvet is írt Flipped Learning címmel. A fordított tanulási modell lehetővé teszi a diákok számára, hogy a saját tempójukban haladjanak, így erősödik az autonómia érzése, a tanulók pedig motiváltabbak lesznek.

Pekka Peura szerint egyáltalán nem katasztrófa az, ha vannak különbségek az osztályban, hisz nem egy klónhadsereg ül a padokban.

A konferencia teljes programjáról, a bemutatott, tanárok számára hasznos gyakorlatokról itt lehet bővebben olvasni.

Figyelmébe ajánljuk

„A Száraz november azoknak szól, akik isznak és inni is akarnak” – így készítették elő a Kék Pont kampányát

Az idén már kilencedik alkalommal elindított kampány hírét nem elsősorban a plakátok juttatják el az emberekhez, hanem sokkal inkább a Kék Pont önkéntesei, akik a Száraz november nagyköveteiként saját közösségeikben népszerűsítik a kezdeményezést, sőt, néhány fővárosi szórakozóhely pultjaira „száraz” itallapokat is visznek.

Állami támogatás, pályázatírás, filozófia – Kicsoda a halloweeni tökfaragást megtiltó zebegényi polgármester?

Ferenczy Ernő még alpolgármesterként tevékenyen részt vett abban, hogy az előző polgármester illetményét ideiglenesen felfüggesszék. Közben saját vállalkozása tetemes állami támogatásokban részesült. Zebegény fura urát úgy ismerik, mint aki alapvetően nem rosszindulatú, de ha elveszíti a türelmét, akkor stílust vált. 

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.