Ha nem játszhat Hendrixet, inkább fel sem lép Kennedy

  • narancs.hu
  • 2021. szeptember 20.

Külpol

Berágott a koncert szervezőire a hegedűművész.

Néhány nappal a koncertje előtt lemondta a Royal Albert Hallba meghirdetett eseményt Nigel Kennedy hegedűművész, mert a hangverseny szervezője, a Classic FM nem engedi eljátszani neki Jimi Hendrix-feldolgozását – írja a 24.hu.

A rádióadó azt szerette volna, ha a rockfeldolgozás helyett inkább Vivaldi Négy évszak című művéből játszik, mert az jobban illik a hallgatók ízléséhez. Kennedy viszont úgy gondolja, ez őskori szemléletet tükröz, és „Jurassic FM”-nek csúfolta a rádiót.

„Ez zenei szegregáció. Ha emberekkel bánnának így, illegális lenne. Ha ez a hozzáállás ennyire jelen van a művészetekben, akkor nyilvánvalóan nem oldottuk még meg az előítéletek problémáját. Sokkal többről van szó, mint hogy engem felzaklattak egy kicsit, az előítéletesség a zenében szörnyű dolog. Effektíve azt mondják, hogy Hendrix belefér a Marquee Clubban, de nem fér bele az Albert Hallban” – mondta a zenész.

Nigel Kennedyé egyébként a világ legtöbb példányban eladott komolyzenei lemeze, amelyen pont a Négy évszakot játssza.

Ugyanakkor tudni lehet róla, hogy Jimi Hendrix rajongója, 1999-ben Hendrix-feldolgozásaiból is kiadott egy lemezt. Azt tervezte, a Royal Albert Hallban egy fekete, illetve más színes bőrű kisebbségekhez tartozó musikusok zenekarával adja elő Jimi Hendrix néhány dalának feldolgozását, de így a tervből nem lett semmi. 

Más miatt is vitája volt a szervezőkkel, mert előírták volna neki, hogy a Négy évszakot egy karmesterrel adja elő, és ezt sem akarta. A Guardian kereste a koncert szervezőit, de nem reagáltak a hírre.

Kedves Olvasónk!

Elindult hírlevelünk, ha szeretné, hogy önnek is elküldjük heti ajánlónkat, kattintson ide a feliratkozásért.

A Magyar Narancs független, szabad politikai és kulturális hetilap.

Jöjjön el mindennap: fontos napi híreink ingyenesen hozzáférhetők. De a nyomtatott Narancs is zsákszám tartalmaz fontos, remek cikkeket, s ezek digitálisan is előfizethetők itt.

Fizessen elő, vagy támogassa a független sajtót! Olvassa a Magyar Narancsot!

Figyelmébe ajánljuk

Szemrevaló: Páva – Valódi vagyok?

  • SzSz

A társadalmi szerepek és identitások a pszichológia egyik legjobban kutatott területe. Mead szerint nincs is objektív valóság, azt az egyének maguk konstruálják; Goffman úgy véli, az egész világ egy színpad, ahol mind különböző szerepeket játsszunk; míg Stryker elmélete azt magyarázza, hogy minden ember ezernyi identitással rendelkezik, s azok hierarchiába rendeződnek.

Szemrevaló: A fény

  • - bzs -

Tom Tykwer csaknem háromórás eposza mintha egy másik korból időutazott volna napjainkba (Tykwer maga is a Babylon Berlint, a múlt század húszas éveit hagyta hátra).

Szemrevaló: Gépek tánca

Markológépekkel táncolni, az ám a valami! Amikor a kotrókanál kecsesen emelkedik a magasba, akkor olyan, mint egy daru – mármint a madár (lehet, hogy magyarul nem véletlenül hívják így az emelőszerkezetet?) –, „nyakát” nyújtogatja, „fejét” forgatja.

Le nem zárt akták

A művészi identitás és a láthatóság kérdéseit helyezi középpontba Pataki Luca első önálló kiállítása. Keszegh Ágnes kurátor koncepciója szerint a tárlat krimiként épül fel: a látogatónak fragmentumokból, nyomokból kell rekonstruálnia a történetet. Az anyag kísérlet a művészszerep radikális újragondolására, és az igazi kérdése az, hogy az alkotói késztetés ledarálható-e.

Ingyen Carlsberg

  • - turcsányi -

Valamikor a múlt század kilencvenes éveinek elején Bille August nemzetközi hírű svéd filmrendező rájött, hogy mégsem lenne jó, ha ő lenne a filmművészet második Ingmar Bergmanja, még akkor sem, ha az ügyért addig számos követ megmozgatott (Hódító Pelle Max von Sydow-val, 1987; Legjobb szándékok, egyenesen Bergman forgatókönyvéből, 1992).

Utánunk a robotok?

A Székesfehérváron tavasszal bemutatott színpadi átiratot Szikora János, a Vörösmarty Színház tizenhárom év után elköszönő igazgatója rendezte. A színház vezetésére kiírt, majd megismételt pályázat után ősztől már Dolhai Attila irányításával működő teátrum irányvonala minden bizonnyal változni fog, a társulat egy része is kicserélődött, így A Nibelung-lakópark egy korszak összegzésének, Szikora János búcsúelőadásának is tekinthető.

Túlélni a békét

Az előadás ismét azt bizonyította, hogy egy ideje a Miskolci Nemzeti Színházé a magyar nyelvű színjátszás egyik legerősebb társulata. Pedig a darab – annak ellenére, hogy színházi felkérésre született – egyáltalán nem kínálja magát könnyen a színrevitelre.