Lemez

Nigel Kennedy – Vivaldi: A négy évszak

Zene

Nemcsak a könyveknek, de a lemezeknek is megvan a maguk sorsa. Nigel Kennedy Vivaldi-lemeze például negyedszázada valósággal egy új korszak nyitányaként hatott: támadóan fiatalos marketinggel, slágerlistákat ostromló eladási sikerrel, s persze mindenekelőtt egy vagány sztárral, akiben a hegedű Chaplinjét és egyúttal Paul Gascoigne-ját is föl lehetett ismerni. Így aztán az Angol Kamarazenekarral készített Négy évszak-felvétel 1989-ben még azoknak is imponált, akik amúgy az első pillanattól túl soknak és stílustalannak ítélték Kennedy muzsikusi működését csakúgy, mint túljátszott közszereplői lazaságát. Huszonöt év múltán, több száz, a koncertközönség közé kirúgott focilabdával később bizony még könnyebb egyszeri divatjelenséget, sőt kommerciális tévutat látni az interjúiban kamuproli kiejtéssel nyilatkozó hegedűsben. Ilyen interjúrészleteket a jubileumi kiadás DVD-felén is jócskán találhatunk, s ez a tény, no meg a nyolcvanas évek videoklipjeinek képi világát idéző stúdiókoncert-részletek könnyen megerősíthetik évtizedes előítéle­teinket. Annál érdekesebb azonban, hogy a kiadvány CD-felét hallgatva mennyivel kedvezőbbnek bizonyulhatnak benyomásaink. Elsősorban máig hatása alá kerülhetünk annak az energiaáradásnak, amely Kennedy játékából majd’ mindenütt kitör. Nem kétséges, Kennedy és jól együttműködő zenésztársai koruk Vivaldiját vették lemezre: türelmetlen és erős hatásokat követelő közönség számára játszva, a szóló­hegedű improvizatív díszítéseivel (például a Tavasz Largójában), merész nekilendüléseivel, és egyáltalán: a rég megszokott előadásmód és hangzás módosításával. A régi­zenés előadói gyakorlattal legfeljebb csak kacérkodik ez az interpretáció, ámde mi ettől még méltán historikus felvételként (is) hallgathatjuk Nigel Kennedy Négy évszak-lemezét: a távolodó közelmúlt egy máig izgalmasnak átélhető hangfelvételét.

Warner Classics, CD + DVD, 2014

Figyelmébe ajánljuk

Valóra vált forgatókönyv

1984-ben került a mozikba Rob Reiner első filmje, A turné (This Is Spinal Tap). Az áldokumentumfilm egyik főszereplője maga a rendező volt, aki az éppen amerikai turnén levő fiktív brit hard rock zenekar, a Spinal Tap történetét próbálta kibogozni.

Nézőpont

A filozófus-író (Denis Podaly­dès) tüdeje és mája közt apró kis foltot mutat ki az MRI-vizsgálat, de biztosítják afelől, hogy (egyelőre!) nem veszélyes a dolog.

Amikor győznek a hippik

  • - turcsányi -

Blaze Foley-nak volt egy kabátja. Ha egészen pontosak akarunk lenni, ez az egy kabátja volt neki – ez sem túl jó bőrben. Az ujját például vastag ezüstszínű ragasztószalaggal kellett megerősíteni, jól körbetekerni, mindkettőt – hogy le ne essenek.

Hibamátrix

  • Dékei Krisztina

Szűcs művészete a klasszikus, realista festészeti hagyományokon alapul, de távol áll a „valóságtól”.

Ozmózisok

Nádas Péter e hosszú, több mint négyszáz oldalas memoárját Mészöly Miklós, Polcz Alaine és Esterházy Péter köré fűzi föl. Könyvének témája négyük viszonya, vonzásaik és választásaik, személyiségük szerkezetének összeillő és egymáshoz nem illeszkedő elemei. És a háttérben természetesen ott van a korszak, a lassú hetvenes–nyolcvanas évek a kádári provinciában.

Mozaikkockák

A hazai neoavantgárd egyik meghatározó alakjaként Erdély Miklós (1928–1986) a sok műfajban alkotó, polihisztor művészek közé tartozott.

Abúzus, család

  • Balogh Magdolna

Egyéni hangú, markáns képviselője Ivana Dobrakovová a szlovák kritika által expat-prózaként emlegetett prózai iránynak. Ezzel az angol „expatriate”, azaz tartósan vagy ideiglenesen külföldön élő szóból eredő kifejezéssel azokra a művekre utalnak, amelyek a rendszerváltozás adta lehetőségekkel élve külföldön szerencsét próbáló fiatalok problémáiról beszélnek.