Halak és halászok Ugandában - Kimerülő állomány

  • Simonyi Balázs
  • 2011. augusztus 4.

Külpol

A világ második legnagyobb édesvízi tavát Kenya, Tanzánia és Uganda partjai határolják: a Kelet-afrikai Közösség országainak öszszesen 35 millió lakója kötődik valahogy a Viktória-tóhoz. A közel húszéves polgárháborúból kilábaló Uganda gazdaságának alappillére, egyik legfontosabb exportcikke a hal, fő kereskedelmi partnerük az Európai Unió, azon belül is Spanyolország, Olaszország és Belgium. A halászat közel 200 ezer ember megélhetését biztosítja.

A világ második legnagyobb édesvízi tavát Kenya, Tanzánia és Uganda partjai határolják: a Kelet-afrikai Közösség országainak öszszesen 35 millió lakója kötődik valahogy a Viktória-tóhoz. A közel húszéves polgárháborúból kilábaló Uganda gazdaságának alappillére, egyik legfontosabb exportcikke a hal, fő kereskedelmi partnerük az Európai Unió, azon belül is Spanyolország, Olaszország és Belgium. A halászat közel 200 ezer ember megélhetését biztosítja.

*

Nincs üresjárat, a sötétség miatt technikaigényesebb, de nyugisabb éjszakai műszakot a perzselő nappal és számos konkurenssel nehezített nappali váltja a tavon. Az Egyenlítő mentén járunk, Délkelet-Ugandában. A halászfaluban, Kayanjában megélénkül a part, csoportokba verődő asszonyok beszélgetnek, kereskedők alkudoznak. A vízen már jó pár rozoga tákolmány köröz, a legtöbbet angol focicsapatok színeire mázolták, de sok a vallási üzenettel, buzdítással telipingált teknő is (God is able; Bismillah!). Alig tízéves gyerekek eveznek a tó belseje felé egy Chelsea-hajóval, jobbról elhúz egy Thank you, Mr. Money feliratú sárga bárka három halásszal: Asuman Kawanguzi és két társa hajnalban kezdett, és napi 14 órát tölt a vízen. A rozzant csónakot és hálót egy tehetősebb halásztól bérlik, a napi bevétel feléért. A maradék felet maguk közt harmadolják, vagyis az összbevétel hatodáért gürcölnek. Halászcsaládban nőttek fel, mindent tudnak a tóról. Nem úgy, mint a rengeteg, helyismerettel nem rendelkező nyugat-kenyai vagy dél-szudáni vendégmunkás, akik a jobb kereset és a biztos munka reményében jöttek Mayuge körzetbe dolgozni. Négy-hat hónapot töltenek a tónál családjuktól távol, de nem mindegyik tér vissza: sok erre a krokodil is.

Egy hosszú bot végére erősített fatálkával püfölik a víz felszínét. A furcsa hang megriasztja a halakat, és a sűrű szövésű háló (monofilament) fogságába kerülnek. A tycooning illegális, de mindenki csinálja. Az állami partfelügyelőség helyi vezetője, Joseph Eyima, aki maga is halász, bocsánatos bűnnek tartja, és a kormány is szemet huny, mert az ország kulcsfontosságú gazdasági ágazata a halászat, és sok versenytárs küzd az európai piacért. Csakhogy a többletkitermeléssel, a lehalászással a helyiek a jövőjüket élik fel, hiszen már így is jócskán megcsappant a legkeresettebbnek számító nílusi sügér- és tilápiaállomány. Eyima úgy véli, hogy monitoringrendszer kiépítésével, halászati kvótákkal, rögzített árakkal óvható lenne a tó. Az államnak pedig modern felszereléseket kellene juttatnia a halászoknak, de ez már a 22-es csapdája, mert "így még több halat tudnának kifogni, ami előbb-utóbb teljesen kimerítené a tó utánpótlását".

A tycooning miatt kisebb halak sem menekülnek, viszont az exportra termelő gyárak csakis az 50 centinél nagyobb példányokat veszik meg. Kawanguziék választhatnak: fáradságos szelekció után a kisebbeket visszadobják a vízbe, vagy kockáztatják, hogy nem lesz vevő. A környező falvakban szinte senki nem eszik halat, jobban megéri eladni. "A halászok továbbadják a fogást, és a szerény haszon feléből babot, netán olcsó csirke- vagy marhahúst vesznek a családnak, a másik felét félreteszik" - vázolja a helyzetet Dennis Olobo, egy feldolgozóüzem felvásárlója, miközben gigantikus méretű és súlyú halakat pakol a hűtőkamionjába. Olobo már hetedik napja vár Kayanja vályogviskói között, de mindössze 900 kilónyi hal fagyoskodik a platón. A halászoknak keveset fizet a fogásért, a megbízható tavi neppereknek és begyűjtőknek emelt árat. Addig marad és veszi át a halat, amíg kitart a jég a kocsiban, ez régen 5-7 napba telt; manapság a halhiány miatt sokkal hosszabb ideig tart a kamion feltöltése. A frissességet firtató kérdésünkre mosolyogva mondja, hogy ha hamar megtelik a kocsi, még hagy is a falu hűtőládájában jeget, s majd a következő körben elszállítja a közben felgyűlt halat.

George Serunkuma, a sánta, öreg halász nem bajlódik hálókkal, már kinn a tavon felvásárolja a neki tetsző fogást az ismerős halászoktól, akik mobilon értesítik a kapásról. Ötezer ugandai shillingért veszi (kb. 380 Ft), hatezerért (450 Ft) adja el a hűtőkocsisoknak a halat, minden kilón kb. 60-80 forintot keres, napi bevétele átlag 4000 forintnak megfelelő, s így valamivel jobb módúnak számít a halászok közt. Két ember erőlködi rá a mérleg horgára a Serunkuma halait: 53 kilót mutat a kijelző. Az egyik hal a hűtőkocsiban landol, a másikat egy helyi kereskedő veszi meg.

Halár a tetemekre

Majd' száz kilométeren át követjük Olobo kamionját; a legnagyobb ugandai ipari városba, a Nílus forrásánál elterülő Jinjába jutunk. A külvárosban üzemek sora: a Karmic Foods, a Masese Fish Factory, a Niloticuaz mind halfilét értékesít. Az ugandai feldolgozószektor 2009-ben összesen évi 17 400 tonnát exportált az EU-ba. A Gomba Fishing Industries üzemében nonstop folyik a termelés. Az indiai menedzsment (lásd keretes írásunkat) bizalmatlanul fogad, csak az irodáig jutunk, ahol kiselőadást kapunk a gyártási folyamatról, a vállalat profiljáról. Sem fotózni, sem filmezni nem lehet, az ipari kémkedést csupán WC-re kéredzkedéssel tudjuk megvalósítani. A dolgozók kifogástalan munkaruhában; a nyers hal steril körülmények közt száguld a futószalagon a fóliázóig. Ám a feldolgozócsarnokon kívül már talicskákon áll és a szabad ég alatt rohad a sok halcsonk és csontváz. A legyeken kívül szemtelen, félméteres marabuk is érkeznek a bűzlő halomra.

A gyárkapu előtt helybeliek gyülekeznek hajnal óta nagy számban a kiselejtezett halfeleslegért. Az árak naponta változnak: ma éppen 80 forint egykilónyi tetem. A késztermék ára is mozog; a kisebb és kelendőbb halfilé 5-7 euró/kg, a fél kiló felettiek ára 4 euró/kg, az európai szupermarketekben ez akár a duplája, triplája is lehet. A hatvanéves John Ayaghawo Nakabalából jött hajnalban, hogy koncot vásároljon. Az idős kereskedő saját maga füstöli a tetemeket, és Kamuli körzetben ad túl rajtuk szerény haszonnal. "Sosem ennénk meg ezeket a dögöket, de az ilyen ínséges időkben sokan ráfanyalodnak, levest főznek belőle, vagy elrágcsálják" - mondja fintorogva, s két nagy zsákot töm tele. De vannak, akik nagyban űzik az ipart. Néhány kilométerre az üzemektől jinjai asszonyok magánvállalkozása nagy mennyiségben szárítja és bálázza a gyári halmaradékot, amire az éhínség sújtotta Kongói Demokratikus Köztársaságban és Dél-Szudánban még mindig van kereslet. Így végül minden exportra kerül: a tűző napon megkeményített, pillekönnyű fej-szálka-farok összeállítású tetemek méteres csomagokban utaznak a szomszéd országokba, kilónkénti 1500 shillinges (kb. 120 forintos) áron.

A tó körüli, illetve más kelet-afrikai partnerországok (Ruanda, Burundi) által működtetett, EU-s pénzek fölött is diszponáló Viktória-tavi Halászati Szervezet főtitkára, Dick Nyeko többször is "ipari erőforrásként" határozza meg nekünk a halászatot, a környezetvédők viszont a "természeti kincs" kifejezést preferálják. Nyeko elmondja: a Kelet-afrikai Közösség (EAC) miniszterei legutóbbi, a tanzániai Bagamoyóban tartott találkozójukon létrehoztak egy 1,8 millió dolláros alapot, amivel az illegális módszereket kívánják felszámolni, illetve rehabilitációs céllal bizonyos helyeken a halászat időszakos betiltását és halfarmok telepítését határozták el, hogy visszaállítsák a korábbi, virágzó állapotot. "Egyre több halász egyre kevesebb halon marakodik" - mondja, s hozzáteszi: tarthatatlan állapot, hogy a halászok a létminimumon élnek, miközben oly nagyban járulnak hozzá az ugandai nemzetgazdaság talpon maradásához. Ami persze még így is könynyen bajba kerülhet a kiélezett piaci versenyben, hiszen Európa eddig is szívesen vásárolt saját határain belül tenyésztett, a nílusi sügérhez hasonló minőségű tőkehalat vagy vietnami harcsát. A vége mindig az, hogy a halászoknak egyre kevesebb jut: sügérből is, bevételből is. A halállomány kimerülésével nemcsak az ágazatot, de a kelet-afrikai országokat is gazdasági veszély fenyegeti. A virágzó halipar felfalhatja önmagát.

A tiszteletbeli konzul

Az ugandai gyárak és vállalatok többsége sokadik generációs indiaiak kezében van, akik már ugandai állampolgárok. Déd-, illetve nagyszüleik még a brit protekturátusi időkben kerültek kereskedőként vagy vasútépítőként Kelet-Afrikába. A szaktudással rendelkező indiaiak hamar feltalálták magukat, s ma már ők uralják az ipart és az agráriumot a "fekete" ugandaiakkal szemben. Nem vegyülnek, nincs keresztbeházasodás, de ellenségeskedés sincs már, pedig Idi Amin - jószerivel a hetvenes évekre tehető - idejében közel 80 ezer indiait üldöztek el Ugandából.

Az egyik legismertebb és leggazdagabb ugandai-indiai illetékes elvtárs, véleményvezér és ügyeletes celeb Gordon Wavamunno. Cége, a Spear Group Company a Mercedes-Benz kizárólagos forgalmazója Ugandában. Komoly érdekeltségei vannak a konfekcióiparban (Phoenix), az ingatlan- és az üdítőital-bizniszben; az ő becézett nevét (Wavah) viseli egy népszerű ásványvíz is. Övé a WBS televízió, résztulajdonosa a Radio Simbának, a United Assurance biztosítótársaság is hozzá tartozik. Gyárt mindent, amire kereslet van: rendszámtáblát, óriásplakátot, bútort vagy könyvet. Elmondása szerint a 90-es évek elején az Ikarusszal is üzletelt. Látogatásunkkor egy hatalmas magyar zászló, néhány díszoklevél és a Medgyessy-kormány tablója virít az irodájában. ' Magyarország tiszteletbeli konzulja. Kérdésünkre, hogy tudja-e, azóta már hányadik kormánynál tartunk, diplomatikusan annyit felel: várja az új tablóképeket.

Árlap

A nílusi sügér kilója

- a tavon felvásárolva: 380 Ft

- a hűtőkocsinál: 450 Ft

- a gyári importfilé:

1000-2000 Ft

- az európai szupermarketben:

2000-6000 Ft

- a haltetem: 80 Ft

A cikk elkészítését Joshua Kyalimpa és a Deutsche Welle Akademie támogatta.

Figyelmébe ajánljuk

Fiúk a barakkból

Andy Parker sorozata sokáig megtéveszt a cukiságával, és csak lassan virrad a nézőre, hogy más üzenet rejlik itt. Az érzékeny és nagyon is meleg Cameron Cope (a valós koránál jóval hamvasabbnak és naivabbnak tetsző Miles Heizer) rejtélyes indíttatásból úgy dönt, hogy nehéz természetű édesanyját azzal tudná a legjobban kiborítani, ha csatlakozna a tengerészgyalogsághoz.

Szellemes

Ifj. Vidnyánszky Attila „saját” Hamletjének színpadra állításához tett vállalásaiból akár már egy is túl nagynak tűnhet. Nemcsak a darab címe változott meg: az „és a többi, néma csend” válik a rendezői elképzelés alfájává és ómegájává is.

Lehetnénk jobban is

Ismerjük a híres idézetet, amelyben Rousseau a polgári társadalom megteremtését az első emberhez köti, aki „bekerített egy földdarabot és azt találta mondani: ez az enyém, s oly együgyű emberekre akadt, akik ezt el is hitték neki”.

„Ők nem láthatatlanok”

A Pirkadatig című krimiért 2023-ban elnyerte a legjobb mellékszereplőnek járó Ezüst Medvét. Transz színésznőként aktívan kiáll a transz emberek jogaiért és láthatóságáért – minderről és persze Tom Tykwer új filmjéről, A fényről is kérdeztük őt, amelynek mellékszereplőjeként a Szemrevaló Filmfesztiválra érkezett Budapestre.