Hamász: a túszok sorsát csak tűzszünet ideje alatt lehet tisztázni

Külpol

A terrorszervezet tartós tűzszünet megkötéséhez ragaszkodik, és ahhoz, hogy az izraeli hadsereg vonuljon ki a Gázai övezetből.

A tavaly októberben túszul ejtett izraeliek sorsát csak tűzszünet ideje alatt lehet tisztázni

– közölte a túszokat a Gázai övezetben fogva tartó Hamász palesztin iszlamista szervezet egy magas rangú tisztségviselője pénteken a Telegramon.

Jelenleg részben arról is folynak az egyeztetések, hogy megállapodásra jussunk egy tűzszünetről annak érdekében, hogy legyen elég idő és megfelelő biztonsági helyzet hiteles és pontos adatokat összegyűjteni az elfogott izraeliekről – írta Bászim Naím közleményében. Hozzátette, hogy

a fogvatartottak a Gázai övezet különböző pontjain, más-más csoportok felügyelete alatt vannak. Megjegyezte azt is, hogy egyesek közülük "a romok alá" kerültek a háborúban megölt palesztinokkal együtt.

Naím azokra az újságírói kérdésekre válaszolt, amelyek azt firtatták, hogy a Hamász valóban azért utasította-e vissza az Egyesült Államok által nemrég előterjesztett kompromisszumos javaslatot, mert nem lett volna képes szabadon engedni 40 túszt a háromlépcsős megállapodás első fázisában. Sajtóértesülések szerint a javaslat értelmében az első fázisban a Hamásznak nőket, 50 év feletti férfiakat és sürgős orvosi kezelésre szorulókat kellene elengednie. A tárgyalások legutóbbi fordulóján azonban a palesztin szervezet azt közölte, nem tud kiállítani 40 olyan túszt, aki ezen kategóriák valamelyikébe beletartozna, és emiatt felmerült, félő, hogy a jelenlegi becsléseknél akár sokkal több izraeli túsz is meghalhatott már. Izrael korábban azt feltételezte, hogy a mintegy 130 elrabolt izraeliből csak kevesebb mint 100 lehet ma is életben a Gázai övezetben.

Sajtóértesülések szerint az amerikai kompromisszumos javaslatot William Burns, a Központi Hírszerző Ügynökség (CIA) igazgatója mutatta be vasárnap a kairói tárgyalásokon. Az elképzelés szerint egy hathetes tűzszünet ideje alatt a Hamász elengedne 40 túszt cserébe 900 palesztin – köztük 100, izraeliek ellen elkövetett gyilkosság miatt életfogytig tartó börtönbüntetésre ítélt – fogoly szabadságáért. Izrael továbbá a túszok szabadon bocsátásáért cserébe hozzájárulna ahhoz is, hogy 150 ezer palesztin visszatérhessen a Gázai övezet északi részébe.

A Hamász ragaszkodik ahhoz, hogy tartós tűzszünetet kössenek, és az izraeli hadsereg teljesen vonuljon ki az övezetből.

Az izraeli kormány azonban ideiglenes tűzszünetben gondolkodik, és a jelek szerint nyitva tartja annak lehetőségét, hogy egy határozott idejű fegyvernyugvás után folytassa a hadműveleteket. A két fél nem közvetlenül, hanem amerikai, katari és egyiptomi közvetítők útján tárgyal egymással.

Izrael mindeközben kitűzte a Gázai övezet déli részén található Rafah megtámadásának időpontját. Netanjahu közlése szerint a tervezett offenzíva "az ottani terrorista zászlóaljak felszámolásához" és "a teljes győzelemhez" szükséges.

Maradjanak velünk!


Ez a Narancs-cikk most véget ért – de még oly sok mindent ajánlunk Önnek! Oknyomozást, riportot, interjúkat, elemzést, okosságot – bizonyosságot arról, hogy nem, a valóság nem veszett el, még ha komplett hivatalok és testületek meg súlyos tízmilliárdok dolgoznak is az eltüntetésén.

Tesszük a dolgunkat. Újságot írunk, hogy kiderítsük a tényeket. Legyen ebben a társunk, segítse a munkánkat, hogy mi is segíthessünk Önnek. Fizessen elő a Narancs digitális változatára!

Jó emberek írják jó embereknek!

Figyelmébe ajánljuk

Jens Lekman: Songs for Other People’s Weddings

„Ha valaha szükséged lenne egy idegenre, hogy énekeljen az esküvődön, akkor szólj nekem” énekelte Jens Lekman az első lemezén. A több mint két évtizede megjelent dal persze nem egy apróhirdetés akart lenni eredetileg, hanem az énekes legkedvesebb témájáról, az elérhetetlen szerelemről szólt.

Péterfy-Novák Éva: A Nevers-vágás

A szerző olyannyira nem bízik az olvasóiban, hogy már az első novella előtt, a mottó vagy az ajánlás helyén elmagyarázza, hogyan kell értelmezni a kötet címét, noha a könyv második felében elhelyezett címadó novella elég egyértelműen kifejti, hogy miről is van szó.

Mocskos játszma

  • SzSz

Shane Black farzsebében több mint harminc éve ott lapul a Play Dirty cím – anno a Halálos fegyver folytatásának szánta. Az eredeti forgatókönyv minden bennfentes szerint zseniális volt, sötétebb, mocskosabb, mint a zsarupáros meséje, ám épp ezért a stúdió, a producer és Richard Donner rendező is elutasította. Black viszont szeret ötleteket újrahasznosítani – ennek belátásához elég csak ránézni filmográfiájára –, így amikor jött a lehetőség, hogy Donald E. Westlake Parker-könyveiből készítsen filmet, gyorsan előkapta a régi címet.

33 változat Haydn-koponyára

Négy év után újra, ugyanott, ugyanazon alkotók közreműködésével mutatták be Esterházy Péter darabját; Kovács D. Dániel rendező a korábbitól alig különböző verziót hozott létre. A 2021-es premiert az író halála után közvetlenül tartották meg, így azt a veszteség drámaisága hatotta át, most viszont új szemszögből lehet(ne) megnézni Haydn koponyáját, és rajta keresztül az egyik legönironikusabb magyar szerzőt.

Suede: Antidepressants

A Brett Anderson vezette Suede nem nagyon tud hibázni a visszatérése óta. A 2010-es években készítettek egy ún. színes albumtrilógiát (Bloodsports, 2013; Night Thoughts, 2016; The Blue Hour, 2018), jelen évtizedben pedig megkezdtek egy újabb, ezúttal fekete-fehér háromrészes sorozatot. Ennek első része volt az Autofiction négy évvel ezelőtt, amelyet a tagok a Suede punklemezének neveztek.

Az elveszett busz

  • - ts -

A katasztrófafilmről okkal gondolhatnánk, hogy rövid idő adatott neki. Fénykorát a hetvenes években élte, de rögtön ki is fáradt, s a kilencvenes évekre már kicsit cikivé is vált. Utána pedig már csak a fejlődő filmkészítési technikák gyakorló pályáján jutott neki szerep.

Rokonidők

Cèdric Klapisch filmjei, legyenek bár kevésbé (Párizs; Tánc az élet) vagy nagyon könnyedek (Lakótársat keresünk és folytatásai), mindig diszkréten szórakoztatók. Ez a felszínes kellemesség árad ebből a távoli rokonok váratlan öröksége köré szerveződő filmből is.

Metrón Debrecenbe

A kiadó az utószóban is rögzíti, Térey szerette volna egy kötetben megjelentetni a Papp Andrással közösen írt Kazamatákat (2006), az Asztalizenét (2007) és a Jeremiás, avagy az Isten hidegét (2008). A kötet címe Magyar trilógia lett volna, utalva arra, hogy a szerző a múlt, jelen, jövő tengely mentén összetartozónak érezte ezeket a drámákat, első drámaíró korszakának műveit. 

Pénzeső veri

  • SzSz

„Az ajtók fontosak” – hangzik el a film ars poeticája valahol a harmincadik perc környékén, majd rögtön egyéb, programadó idézetek következnek: néha a játék (azaz színészkedés) mutatja meg igazán, kik vagyunk; a telefonok bármikor beszarhatnak, és mindig legyen nálad GPS.

Az elfogadás

Az ember nem a haláltól fél, inkább a szenvedéstől; nem az élet végességétől, hanem az emberi minőség (képességek és készségek, de leginkább az öntudat) leépülésétől. Nincs annál sokkolóbb, nehezebben feldolgozható élmény, mint amikor az ember azt az ént, éntudatot veszíti el, amellyel korábban azonosult. 

Mozaik

Öt nő gyümölcsök, öt férfi színek nevét viseli, ám Áfonya, Barack, vagy éppen Fekete, Zöld és Vörös frappáns elnevezése mögött nem mindig bontakozik ki valódi, érvényes figura. Pedig a történetek, még ha töredékesek is, adnának alkalmat rá: szerelem, féltékenység, árulás és titkok mozgatják a szereplőket.