Horvátországi választások: Váltóláz

  • - bbe -
  • 2000. január 13.

Külpol

Az, hogy a kilenc és fél éve kormányzó Horvát Demokratikus Közösség (HDZ) el fogja veszteni a választásokat, többé-kevésbé sejthető volt, és az arányok sem okoztak különösebb meglepetést. Azon azonban a ráérőknek talán érdemes elgondolkodniuk, hogy miből következett a hatalomváltás, és mi következik a hatalomváltásból.
Az, hogy a kilenc és fél éve kormányzó Horvát Demokratikus Közösség (HDZ) el fogja veszteni a választásokat, többé-kevésbé sejthető volt, és az arányok sem okoztak különösebb meglepetést. Azon azonban a ráérőknek talán érdemes elgondolkodniuk, hogy miből következett a hatalomváltás, és mi következik a hatalomváltásból.

A választási törvénnyel való manipulálás a Tudjman-rezsim kedvenc szokásai közé tartozott: míg az első, 1990-es szabad választásokon Horvátország polgárai a többségi rendszer szerint küldhettek képviselőket (az akkor még a jugoszláv szövetségi rendszer egyik intézményeként funkcionáló, és ebből eredően korlátozott jogkörű) parlamentbe, addig a múlt hét hétfőjén megtartott voksolás már a tisztán arányos szisztéma szerint zajlott. A két rendszerben annyi a közös, hogy a maga idejében mind a kettő a HDZ érdekeit lett volna hivatva szolgálni. 1990-ben még nem ismerték a horvát választók a jelölteket, és a HDZ a maga függetlenségpárti, nacionalista programjával és retorikájával az egyéni körzetekben bárkit be tudott vinni a száborba megosztott ellenfeleivel szemben (mint ahogy be is vitt: a szavazatok 40 százalékával a képviselői helyek több mint kétharmadát szerezte meg). 2000-re azonban a pártnak és a magukat a közel tízéves kormányzás során lenullázó jelölteknek egyetlen esélyük maradt: az, hogy elkerüljék a személyes megmérettetést, és Tudjman elnök tekintélyébe csomagolva a pártlistán be tudják magukat csempészni a törvényhozásba. Tudjman elnök azonban a múlt év decemberét halálozással töltötte, aminek következtében az arányos rendszer legfeljebb arra volt jó, hogy a HDZ-t megmentse a teljes bukástól. Igaz, az ő szempontjukból ez sem csekélység.

A választási földrajz és a háború

Az arányos választási törvény természetesen új választási körzeteket is jelentett. A HDZ-többségű parlament itt sem bízott semmit a véletlenre. Az országot 10 körzetre osztották (a 11. a külföldön élő, de horvát választójoggal rendelkező polgároké, a 12. pedig a nemzeti kisebbségeké volt - erről később), mégpedig oly módon, hogy - időnként akár az egyes régiók természetes földrajzi határainak is fittyet hányva - szétszedték az ellenzékkel rokonszenvező tömböket, és megbízhatóan HDZ-szimpatizáns körzetekkel javították fel őket. Így például Splittől kissé északra kettévágták a HDZ-re meglehetős ellenszenvvel tekintő Dalmáciát: az északi részhez hozzácsapták Zadar és Sibenik a háborúban sokat szenvedett hátországát, Splithez pedig az erősen katolikus, stabilan HDZ-s Dubrovnikot. A masszívan ellenzéki Zágráb sem egy körzet volt: keleti része megkapta Bjelovar környékét és a Száva mentét, déli fele Karlovacot, két olyan vidéket tehát, ahol a háború éveken át a választók mindennapjainak része volt. Márpedig ezek a választók "hátországi" polgártársaiknál fogékonyabbnak bizonyultak a HDZ retorikájára, a vérrel kivívott önálló államiság dicsőségére: a kormánypárt épp ezekben a körzetekben tudott megkapaszkodni kissé (Kelet-Szlavóniában vagy Vukovar környékén például, ahol a nem végleges adatok szerint fej fej mellett halad a szociáldemokrata- liberális koalícióval).

A HDZ másik nagy tartaléka a 11. körzet 350 ezer szavazója volt. E "külföldi" szavazók nagy része Bosznia-Hercegovina horvát nemzetiségű polgára, akik pártkötődése nem is lehetett kérdéses. Hiszen ők a tudjmani horvát irredentizmus legfőbb kedvezményezettjei, akik 1993 nyara, a bosnyák-horvát háború óta vajmi kevés hajlandóságot mutatnak arra, hogy egy államban éljenek a bosnyákokkal, és akik - a boszniai szerbekhez hasonlóan - megszületése óta bojkottálják a daytoni egyezményt. Ráadásul a HDZ-n kívül más horvátországi párt soha nem tudta megvetni a lábát Bosznia-Hercegovinában, így nem is csoda, hogy a "határon túli" horvátok szinte egy emberként szavaztak arra a pártra, amelytől fegyveres és politikai támogatást kaptak, választójogot és az anyaországhoz való végleges csatlakozás ígéretét.

A közjog és a háború

Mindez azonban kevés volt ahhoz, hogy a HDZ-t ne váltsák le a választók (a választási eredményekről lásd keretes anyagunkat). A bukás végső oka - fellengzősen fogalmazva - a nemzeti program kiürülése volt (mint az MDF esetében 1994-ben); valamint a gazdasági katasztrófa réme, a szociális helyzet romlása - és természetesen az, hogy a választók nagy része a HDZ-rezsimet velejéig korruptnak látta (összehasonlíthatatlanul több okkal, mint a magyarok 1998-ban az MSZP-t). A minden valószínűség szerint hatpárti új kormánynak azonban nem csak a "gazdaság rendbetétele" (a privatizáció új pályára helyezése, a nyugati tőke bevonása, a szabadversenyes gazdaság törvényi feltételeinek megteremtése plusz Bokrosovic-csomag) lesz a feladata: a Tudjman-rezsim közjogi pusztítása után a romokban heverő demokratikus intézményrendszerre is ráfér egy alapos tatarozás; és az újaknak valamit kezdeniük kell a tragikus tudjmani Bosznia-politika örökségével is. De haladjunk sorban.

Tudjman elnöksége alatt az eredetileg inkább parlamentárisra, mint elnökire kaserolt rendszer az utóbbi irányába tolódott el - és bár csak kisebb mértékben az alkotmány buherálása, mint a néhai elnök utánozhatatlan hatalomgyakorlási módszerei révén, elkerülhetetlen lesz a beavatkozás bizonyos alapvető törvényekbe is. (Horvátország esete egyébként tankönyvbe illő illusztrációja lehet annak a vitának, amely a rendszerváltás táján folyt műveltebb ká-európai körökben az elnöki vs. parlamentáris demokráciáról. Horvátország és mondjuk Lengyelország összehasonlítása azt mutatja, hogy a demokráciára és a gazdasági fellendülésre, valamint a jó közérzetre, az általános mókára és kacagásra sokkal nagyobb veszélyt jelent az ellenőrizetlen államfői hatalomkoncentráció, mint az akár sok kicsi, "egymással veszekedő" párt által működtetett parlamentarizmus.) Azt, hogy a győztes koalíció erősíteni akarja a parlament és gyengíteni az elnök szerepét, nemcsak onnan tudjuk, hogy mondják, hanem onnan is, hogy az erősebbik párt elnöke, a szocdem Ivica Racan pályázik a miniszterelnöki székre, míg a liberális Drazen Budisa az államelnökire. Mivel a hatpárti koalíciónak valószínűleg nem lesz meg az alkotmánymódosításokhoz szükséges kétharmados többsége, a tervezett változtatásokhoz szükség lehet a HDZ-re is - és ebből a szempontból sem mellékes, hogy a HDZ jelöltje hogyan szerepel a január végi elnökválasztáson.

A háború után fél hatkor

Az új kormány számára - ha komolyan óhajtja venni saját jelszavait az európai felzárkózásról - a másik nagy tehertételt a bosznia-hercegovinai horvát kérdés jelenti majd. A kampányban mind a szocdemek, mind a liberálisok leginkább hallgattak erről, ami nem is csoda. Tudjman 1996-tól éppen azért vesztette el a nemzetközi közösség bizalmát, mert a hercegovinai horvát államocska támogatásával szabotálta a daytoni rendezést. A daytoni rendezésből azonban - nem kis mértékben épp Tudjman áldásos tevékenységének következtében - az elmúlt négy év során alig valami valósult meg. Az Egyesült Államokban az idén elnökválasztás lesz: kérdés, hogy az új amerikai kormányzat mi a búbánatot akar majd kezdeni a Balkánnal, hajlandó lesz-e tovább várni, hogy e szabadságszerető kis népek megszeressék egymást is, vagy inkább hagyja, hogy a jobbik győzzön, és a boszniai horvátok Horvátországhoz, a szerbek meg Jugoszláviához csatlakozzanak. Az új horvát kormány a szíve szerint nyilván csökkentené a határon túli horvátoknak nyújtott támogatást (például megvonná a szavazati jogukat), ami minden bizonnyal nem megy majd súlyos konfliktusok nélkül a Tudjman-rezsim fő támaszaként szolgáló úgynevezett "hercegovinai lobbival". (Jól szervezett, egységes, felfegyverzett férfiakról van szó, ne feledjük.) Ugyancsak komoly ellentétek forrása lehet az, ha Racanék komolyan veszik az együttműködést a hágai törvényszékkel: nem kizárt ugyanis, hogy magas rangú horvát katonatiszteknek kellene felelniük a nemzetközi bíróság előtt.

- bbe -

Kampány, eredmények

A győztesek választási kampányának központi eleme a tudjmani állampárt, a Horvát Demokratikus Közösség (HDZ) által felépített maffiagazdaság leleplezgetése volt. Az túlzás, hogy vehemensen kritizálták volna a HDZ-t, egyes elemzők szerint a választási harc lagymatagsága arra utal: Tudjman halála után a belső frakcióharcokban őrlődő HDZ egyes részei és a most kormányra jutók egyszer még közeledhetnek egymáshoz. A HDZ PR-emberei arra számítottak, Tudjman halála jól kiaknázható a kampányban. Zlatko Canjuga (a marxizmus egykori professzora) például kijelentette, hogy Horvátország az elnök temetésén megmondta, milyen politikát akar, és a HDZ feladata, hogy tovább tartsák ezt az irányt. Ez bejött, csak fordítva: a horvátországi horvátok a választásokon tényleg tovább temettek, nem pedig dicsértek. Ráadásul a HDZ egyik fő szlogenje a Megyünk tovább! (Idemo dalje!) volt. E parolával éppen csak az a baj, hogy Slobodan Milosevicék találták ki, és 1996-ban a monumentális csalásokkal tarkított szerbiai választásokon alkalmazták.

A horvát hírügynökség, a HINA lapzártánkkor legfrissebb adatai szerint a Szociáldemokrata Párt (SDP) és a Horvát Szociálliberális Párt választási koalíciója 71, a Horvát Demokratikus Közösség (HDZ) 46, a négy centrumpárt (a Parasztpárt, az Isztriai Demokratikus Szövetség, a Liberális Párt és a Néppárt) 24, a szélsőségesen soviniszta Horvát Jogpárt pedig 5 mandátumot szerzett. Öt hely jutott a nemzeti kisebbségeknek, akik külön listán indultak. Egy-egy helyet kapott az olasz, a magyar és a szerb kisebbség képviselője, ami, ha valamiért, hát azért érdekes, mert a szerbek - akik tíz éve még a legnagyobb horvátországi kisebbség voltak - a hivatalos adatok szerint is 160 000-en vannak, szemben a 6-10 ezres olasz, illetve magyar közösséggel.

A szocdem-liberális koalíció tehát a négyek nélkül nem tud kormányt alakítani, ami nemcsak azért érdekes, mert a pártvezetők között súlyos személyi ellentétek feszülnek, hanem azért is, mert a négyek sok tekintetben egy kissé felvizezett HDZ-re emlékeztetnek. A Liberális Párt például a Budisa-féle szoclib pártból vált ki Vlado Gotovac (a helyi Havel) vezetésével. Erejük nem nagy, viszont miután a többi öt akkori ellenzéki párt szívesen szétverte volna őket, Gotovac létrehozta a négy kis párt szindikátusát, újabban már arról is szó van, hogy az isztriai regionalista párttal és a Néppárttal egyesülnek (közös céljuk a regionalizmus - bár maguk az isztriaiak nemcsak autonomisták, de kissé szecesszionisták is).

A hatok további együttműködésének első próbája a január 24-i elnökválasztás lesz. Ahhoz, hogy Budisa, a szocdem-liberális koalíció jelöltje meg tudja verni a HDZ-s Mate Granic volt külügyminisztert, szüksége van a négy kis párt szavazóinak támogatására is - amit legfeljebb a második fordulóban kaphat meg, minthogy a négyek saját jelölttel vágnak neki a küzdelemnek. (Az illető az a Stipe Mesic, aki a szocialista Jugoszlávia utolsó elnökségében képviselte Horvátországot, majd a HDZ-ben kötött ki.) Az mindenesetre bizonyosnak tűnik, hogy a hat párt együttműködése a kormányban nem lesz olyan unalmas, mint az előző, az egypárti diktatúrára oly betegesen hasonlító korszak volt.

- szhgy -

Figyelmébe ajánljuk

Jön a bolond!

  • - turcsányi -

William McKinley-vel jól elbánt Hollywood. Az Egyesült Államok 25. elnöke mind ez idáig az egyetlen, aki merénylet áldozataként négy elhunyt potus közül nem kapott játékfilmet, de még csak egy részletet, epizódot sem.

Út a féktelenbe

Már a Lumière testvérek egyik első filmfelvételén, 1895-ben is egy érkező vonat látványa rémisztette halálra a párizsi közönséget.

Cica az istállóban

„Attól, hogy egy kóbor macska a Spanyol Lovasiskola istállójában szüli meg a kiscicáit, még nem lesznek lipicaiak” – imigyen szólt egy névtelen kommentelő a film rendezőjének honosítási ügyét olvasva.

A hegyek hangja

„Ez a zene nem arra való, hogy hallgassuk, hanem arra, hogy táncoljunk rá” – magyarázza a film – eredeti címén, a Sirāt – egyik szereplője a sivatagi rave-partyban eltűnt lánya után kutató Luisnak (Sergi López) a film magját alkotó technozene értelmét. Az apa fiával, Estebannal (Bruno Núñez Arjona) és kutyájukkal, Pipával érkezik a marokkói sivatag közepén rendezett illegális rave-fesztiválra, hogy elszántan, de teljesen felkészületlenül előkerítse Mart.

A jóság hímpora

Krasznahorkai László első poszt-Nobel-regénye játékos, bonyolult, színpompás mű. Főszereplője egy múzeumi lepketudós, entomológus (azaz a rovartan szakértője), akit váratlanul egy bonyolult elméleti problémával keres meg a munkájában elakadt író, bizonyos Krasznahorkai László, aki kísértetiesen emlékeztet a nyilvános fellépésekből és megnyilatkozásokból ismert Krasznahorkai Lászlóra.

Főszerepben az Első sírásó

A november 6-án zárult igazgatói pályázaton Lipics Zsoltot hirdették ki győztesnek Darabont Mikold ellenében, azonban nagyon sok ellentmondás és fordulat jellemezte az elmúlt időszakot. A régi-új igazgató mellett csupán a NER-es lapokban folytatott sikerpropagandája szólt, pályázata egy realista, szakmaiságra építő programmal ütközött meg.

Őrült rendszer, de van benne pénz

  • Szekeres István

Amikor a tavalyi párizsi olimpián a tekvandós Márton Viviana megszerezte a hatodik – igaz, spanyol import – aranyérmünket, Orbán Viktor (noha eredetileg nyolcat várt) SMS-t küldött Schmidt Ádám sportállamtitkárnak: „Maradhat.” A kincstári humor mögül is elővillant a tény, hogy a sportélet is a miniszterelnök kezében van.