Horvátországi választások: Váltóláz

  • - bbe -
  • 2000. január 13.

Külpol

Az, hogy a kilenc és fél éve kormányzó Horvát Demokratikus Közösség (HDZ) el fogja veszteni a választásokat, többé-kevésbé sejthető volt, és az arányok sem okoztak különösebb meglepetést. Azon azonban a ráérőknek talán érdemes elgondolkodniuk, hogy miből következett a hatalomváltás, és mi következik a hatalomváltásból.
Az, hogy a kilenc és fél éve kormányzó Horvát Demokratikus Közösség (HDZ) el fogja veszteni a választásokat, többé-kevésbé sejthető volt, és az arányok sem okoztak különösebb meglepetést. Azon azonban a ráérőknek talán érdemes elgondolkodniuk, hogy miből következett a hatalomváltás, és mi következik a hatalomváltásból.

A választási törvénnyel való manipulálás a Tudjman-rezsim kedvenc szokásai közé tartozott: míg az első, 1990-es szabad választásokon Horvátország polgárai a többségi rendszer szerint küldhettek képviselőket (az akkor még a jugoszláv szövetségi rendszer egyik intézményeként funkcionáló, és ebből eredően korlátozott jogkörű) parlamentbe, addig a múlt hét hétfőjén megtartott voksolás már a tisztán arányos szisztéma szerint zajlott. A két rendszerben annyi a közös, hogy a maga idejében mind a kettő a HDZ érdekeit lett volna hivatva szolgálni. 1990-ben még nem ismerték a horvát választók a jelölteket, és a HDZ a maga függetlenségpárti, nacionalista programjával és retorikájával az egyéni körzetekben bárkit be tudott vinni a száborba megosztott ellenfeleivel szemben (mint ahogy be is vitt: a szavazatok 40 százalékával a képviselői helyek több mint kétharmadát szerezte meg). 2000-re azonban a pártnak és a magukat a közel tízéves kormányzás során lenullázó jelölteknek egyetlen esélyük maradt: az, hogy elkerüljék a személyes megmérettetést, és Tudjman elnök tekintélyébe csomagolva a pártlistán be tudják magukat csempészni a törvényhozásba. Tudjman elnök azonban a múlt év decemberét halálozással töltötte, aminek következtében az arányos rendszer legfeljebb arra volt jó, hogy a HDZ-t megmentse a teljes bukástól. Igaz, az ő szempontjukból ez sem csekélység.

A választási földrajz és a háború

Az arányos választási törvény természetesen új választási körzeteket is jelentett. A HDZ-többségű parlament itt sem bízott semmit a véletlenre. Az országot 10 körzetre osztották (a 11. a külföldön élő, de horvát választójoggal rendelkező polgároké, a 12. pedig a nemzeti kisebbségeké volt - erről később), mégpedig oly módon, hogy - időnként akár az egyes régiók természetes földrajzi határainak is fittyet hányva - szétszedték az ellenzékkel rokonszenvező tömböket, és megbízhatóan HDZ-szimpatizáns körzetekkel javították fel őket. Így például Splittől kissé északra kettévágták a HDZ-re meglehetős ellenszenvvel tekintő Dalmáciát: az északi részhez hozzácsapták Zadar és Sibenik a háborúban sokat szenvedett hátországát, Splithez pedig az erősen katolikus, stabilan HDZ-s Dubrovnikot. A masszívan ellenzéki Zágráb sem egy körzet volt: keleti része megkapta Bjelovar környékét és a Száva mentét, déli fele Karlovacot, két olyan vidéket tehát, ahol a háború éveken át a választók mindennapjainak része volt. Márpedig ezek a választók "hátországi" polgártársaiknál fogékonyabbnak bizonyultak a HDZ retorikájára, a vérrel kivívott önálló államiság dicsőségére: a kormánypárt épp ezekben a körzetekben tudott megkapaszkodni kissé (Kelet-Szlavóniában vagy Vukovar környékén például, ahol a nem végleges adatok szerint fej fej mellett halad a szociáldemokrata- liberális koalícióval).

A HDZ másik nagy tartaléka a 11. körzet 350 ezer szavazója volt. E "külföldi" szavazók nagy része Bosznia-Hercegovina horvát nemzetiségű polgára, akik pártkötődése nem is lehetett kérdéses. Hiszen ők a tudjmani horvát irredentizmus legfőbb kedvezményezettjei, akik 1993 nyara, a bosnyák-horvát háború óta vajmi kevés hajlandóságot mutatnak arra, hogy egy államban éljenek a bosnyákokkal, és akik - a boszniai szerbekhez hasonlóan - megszületése óta bojkottálják a daytoni egyezményt. Ráadásul a HDZ-n kívül más horvátországi párt soha nem tudta megvetni a lábát Bosznia-Hercegovinában, így nem is csoda, hogy a "határon túli" horvátok szinte egy emberként szavaztak arra a pártra, amelytől fegyveres és politikai támogatást kaptak, választójogot és az anyaországhoz való végleges csatlakozás ígéretét.

A közjog és a háború

Mindez azonban kevés volt ahhoz, hogy a HDZ-t ne váltsák le a választók (a választási eredményekről lásd keretes anyagunkat). A bukás végső oka - fellengzősen fogalmazva - a nemzeti program kiürülése volt (mint az MDF esetében 1994-ben); valamint a gazdasági katasztrófa réme, a szociális helyzet romlása - és természetesen az, hogy a választók nagy része a HDZ-rezsimet velejéig korruptnak látta (összehasonlíthatatlanul több okkal, mint a magyarok 1998-ban az MSZP-t). A minden valószínűség szerint hatpárti új kormánynak azonban nem csak a "gazdaság rendbetétele" (a privatizáció új pályára helyezése, a nyugati tőke bevonása, a szabadversenyes gazdaság törvényi feltételeinek megteremtése plusz Bokrosovic-csomag) lesz a feladata: a Tudjman-rezsim közjogi pusztítása után a romokban heverő demokratikus intézményrendszerre is ráfér egy alapos tatarozás; és az újaknak valamit kezdeniük kell a tragikus tudjmani Bosznia-politika örökségével is. De haladjunk sorban.

Tudjman elnöksége alatt az eredetileg inkább parlamentárisra, mint elnökire kaserolt rendszer az utóbbi irányába tolódott el - és bár csak kisebb mértékben az alkotmány buherálása, mint a néhai elnök utánozhatatlan hatalomgyakorlási módszerei révén, elkerülhetetlen lesz a beavatkozás bizonyos alapvető törvényekbe is. (Horvátország esete egyébként tankönyvbe illő illusztrációja lehet annak a vitának, amely a rendszerváltás táján folyt műveltebb ká-európai körökben az elnöki vs. parlamentáris demokráciáról. Horvátország és mondjuk Lengyelország összehasonlítása azt mutatja, hogy a demokráciára és a gazdasági fellendülésre, valamint a jó közérzetre, az általános mókára és kacagásra sokkal nagyobb veszélyt jelent az ellenőrizetlen államfői hatalomkoncentráció, mint az akár sok kicsi, "egymással veszekedő" párt által működtetett parlamentarizmus.) Azt, hogy a győztes koalíció erősíteni akarja a parlament és gyengíteni az elnök szerepét, nemcsak onnan tudjuk, hogy mondják, hanem onnan is, hogy az erősebbik párt elnöke, a szocdem Ivica Racan pályázik a miniszterelnöki székre, míg a liberális Drazen Budisa az államelnökire. Mivel a hatpárti koalíciónak valószínűleg nem lesz meg az alkotmánymódosításokhoz szükséges kétharmados többsége, a tervezett változtatásokhoz szükség lehet a HDZ-re is - és ebből a szempontból sem mellékes, hogy a HDZ jelöltje hogyan szerepel a január végi elnökválasztáson.

A háború után fél hatkor

Az új kormány számára - ha komolyan óhajtja venni saját jelszavait az európai felzárkózásról - a másik nagy tehertételt a bosznia-hercegovinai horvát kérdés jelenti majd. A kampányban mind a szocdemek, mind a liberálisok leginkább hallgattak erről, ami nem is csoda. Tudjman 1996-tól éppen azért vesztette el a nemzetközi közösség bizalmát, mert a hercegovinai horvát államocska támogatásával szabotálta a daytoni rendezést. A daytoni rendezésből azonban - nem kis mértékben épp Tudjman áldásos tevékenységének következtében - az elmúlt négy év során alig valami valósult meg. Az Egyesült Államokban az idén elnökválasztás lesz: kérdés, hogy az új amerikai kormányzat mi a búbánatot akar majd kezdeni a Balkánnal, hajlandó lesz-e tovább várni, hogy e szabadságszerető kis népek megszeressék egymást is, vagy inkább hagyja, hogy a jobbik győzzön, és a boszniai horvátok Horvátországhoz, a szerbek meg Jugoszláviához csatlakozzanak. Az új horvát kormány a szíve szerint nyilván csökkentené a határon túli horvátoknak nyújtott támogatást (például megvonná a szavazati jogukat), ami minden bizonnyal nem megy majd súlyos konfliktusok nélkül a Tudjman-rezsim fő támaszaként szolgáló úgynevezett "hercegovinai lobbival". (Jól szervezett, egységes, felfegyverzett férfiakról van szó, ne feledjük.) Ugyancsak komoly ellentétek forrása lehet az, ha Racanék komolyan veszik az együttműködést a hágai törvényszékkel: nem kizárt ugyanis, hogy magas rangú horvát katonatiszteknek kellene felelniük a nemzetközi bíróság előtt.

- bbe -

Kampány, eredmények

A győztesek választási kampányának központi eleme a tudjmani állampárt, a Horvát Demokratikus Közösség (HDZ) által felépített maffiagazdaság leleplezgetése volt. Az túlzás, hogy vehemensen kritizálták volna a HDZ-t, egyes elemzők szerint a választási harc lagymatagsága arra utal: Tudjman halála után a belső frakcióharcokban őrlődő HDZ egyes részei és a most kormányra jutók egyszer még közeledhetnek egymáshoz. A HDZ PR-emberei arra számítottak, Tudjman halála jól kiaknázható a kampányban. Zlatko Canjuga (a marxizmus egykori professzora) például kijelentette, hogy Horvátország az elnök temetésén megmondta, milyen politikát akar, és a HDZ feladata, hogy tovább tartsák ezt az irányt. Ez bejött, csak fordítva: a horvátországi horvátok a választásokon tényleg tovább temettek, nem pedig dicsértek. Ráadásul a HDZ egyik fő szlogenje a Megyünk tovább! (Idemo dalje!) volt. E parolával éppen csak az a baj, hogy Slobodan Milosevicék találták ki, és 1996-ban a monumentális csalásokkal tarkított szerbiai választásokon alkalmazták.

A horvát hírügynökség, a HINA lapzártánkkor legfrissebb adatai szerint a Szociáldemokrata Párt (SDP) és a Horvát Szociálliberális Párt választási koalíciója 71, a Horvát Demokratikus Közösség (HDZ) 46, a négy centrumpárt (a Parasztpárt, az Isztriai Demokratikus Szövetség, a Liberális Párt és a Néppárt) 24, a szélsőségesen soviniszta Horvát Jogpárt pedig 5 mandátumot szerzett. Öt hely jutott a nemzeti kisebbségeknek, akik külön listán indultak. Egy-egy helyet kapott az olasz, a magyar és a szerb kisebbség képviselője, ami, ha valamiért, hát azért érdekes, mert a szerbek - akik tíz éve még a legnagyobb horvátországi kisebbség voltak - a hivatalos adatok szerint is 160 000-en vannak, szemben a 6-10 ezres olasz, illetve magyar közösséggel.

A szocdem-liberális koalíció tehát a négyek nélkül nem tud kormányt alakítani, ami nemcsak azért érdekes, mert a pártvezetők között súlyos személyi ellentétek feszülnek, hanem azért is, mert a négyek sok tekintetben egy kissé felvizezett HDZ-re emlékeztetnek. A Liberális Párt például a Budisa-féle szoclib pártból vált ki Vlado Gotovac (a helyi Havel) vezetésével. Erejük nem nagy, viszont miután a többi öt akkori ellenzéki párt szívesen szétverte volna őket, Gotovac létrehozta a négy kis párt szindikátusát, újabban már arról is szó van, hogy az isztriai regionalista párttal és a Néppárttal egyesülnek (közös céljuk a regionalizmus - bár maguk az isztriaiak nemcsak autonomisták, de kissé szecesszionisták is).

A hatok további együttműködésének első próbája a január 24-i elnökválasztás lesz. Ahhoz, hogy Budisa, a szocdem-liberális koalíció jelöltje meg tudja verni a HDZ-s Mate Granic volt külügyminisztert, szüksége van a négy kis párt szavazóinak támogatására is - amit legfeljebb a második fordulóban kaphat meg, minthogy a négyek saját jelölttel vágnak neki a küzdelemnek. (Az illető az a Stipe Mesic, aki a szocialista Jugoszlávia utolsó elnökségében képviselte Horvátországot, majd a HDZ-ben kötött ki.) Az mindenesetre bizonyosnak tűnik, hogy a hat párt együttműködése a kormányban nem lesz olyan unalmas, mint az előző, az egypárti diktatúrára oly betegesen hasonlító korszak volt.

- szhgy -

Figyelmébe ajánljuk

„Boldog békeévek”

A több mint kétszáz műtárgyat felvonultató kiállítás fókuszában a szecessziós plakátművészet és reklámgrafika áll, a magyar művészetnek az az aranykora, amikor összhangba került a nyugati művészeti törekvésekkel, radikálisan modernizálva a kiegyezést követő évtizedek (fél)feudalista, konzervatív, a historizmus béklyóiba zárt világát.

Nem tud úgy tenni, mintha…

„Hányan ülnek most a szobáikban egyedül? Miért vannak ott, és mióta? Meddig lehet ezt kibírni?” – olvastuk a Katona József Színház 2022-ben bemutatott (nemrég a műsorról levett) Melancholy Rooms című, Zenés magány nyolc hangra alcímű darabjának színlapján.

Nyolcadik himnusz az elmúlásról

Egy rövid kijelentő mondattal el lehetne intézni: Willie Nelson új albuma csendes, bölcs és szerethető. Akik kedvelik a countryzene állócsillagának könnyen felismerhető hangját, szomorkás dalait, fonott hajával és fejkendőkkel keretezett lázadó imázsát, tudhatják, hogy sokkal többről van szó, mint egyszeri csodáról vagy véletlen szerencséről.

Szobáról szobára

Füstös terembe érkezünk, a DJ (Kókai Tünde) keveri az elektronikus zenét – mintha egy rave buliba csöppennénk. A placc különböző pontjain két-két stúdiós ácsorog, a párok egyikének kezében színes zászló. Hatféle színű karszalagot osztanak el a nézők között. Üt az óra, a lila csapattal elhagyjuk a stúdiót, a szín­skála többi viselője a szélrózsa más-más irányába vándorol.

Séta a Holdon

A miniszterelnök május 9-i tihanyi beszédével akkora lehetőséget kínált fel Magyar Péternek a látványos politikai reagálásra, hogy az még a Holdról is látszott.

Elengedték őket

Ukrajna belső, háború sújtotta vagy veszélyeztette területeiről rengetegen menekültek Kárpátaljára, főleg a városokba, az ottani magyar közösség emiatt szinte láthatatlanná vált sok helyen. A napi gondok mellett a magyar kormány hülyeségeire senkinek nincs ideje figyelni.

Egyszerű világpolgár, hídépítő

  • Mártonffy Marcell

Észak-amerikai pápára senki sem számított. Íratlan szabály volt – állítják bennfentesek –, hogy jezsuita és amerikai szóba sem jöhet. A szilárd alapelv egyik fele 2013-ban, másik fele 2025. május 8-án dőlt meg. A Chicago környékéről származó Robert Francis Prevost bíboros a megbízható szakértők listáján sem szerepelt a legesélyesebbek között. A fehér füst azonban meglepően hamar előgomolygott a Sixtus-kápolna ideiglenes kéményéből.