Irak választás után - Változik, alakul

  • Wagner Péter
  • 2010. március 18.

Külpol

Bár a március 7-én tartott parlamenti választásról tudósító világsajtó elsősorban az erőszak képeit mutatta, romba dőlt házakat Bagdadban, temetési menetet Nedzsefben, szigorúan figyelő iraki harckocsizókat, e megközelítés csalóka. A félszáz áldozat érdemben már nem hátráltathatja Irak konszolidációját.
Bár a március 7-én tartott parlamenti választásról tudósító világsajtó elsősorban az erőszak képeit mutatta, romba dőlt házakat Bagdadban, temetési menetet Nedzsefben, szigorúan figyelő iraki harckocsizókat, e megközelítés csalóka. A félszáz áldozat érdemben már nem hátráltathatja Irak konszolidációját.

Az erőszakos események száma tavaly is meredeken csökkent - 2009 nyara óta több katona veszíti életét Afganisztánban, mint Irakban. Bár a megmaradt ellenállók az elmúlt hónapokban is képesek voltak néhány látványos, tömeges áldozatokkal járó robbantásra, de ez már inkább utóvédharc. Az amerikai kormány 2007-es irányváltása, ami a síita-kurd koalíció támogatása helyett a szunnita közösség védelmét és politikai integrációját tűzte ki célul, nemcsak a felkelés méregfogát húzta ki, de a politikai rendezést is közelebb hozta (lásd: Új szövetségek, Magyar Narancs, 2008. március 27.). Míg az előző, 2005-ös választáson alig indultak szunnita pártok, most a részvétel a szunnita tartományokban volt kiugróan magas (75 százalék körüli), a síita délen pedig az átlag alatti. (Országosan a részvétel 62 százalék volt, alacsonyabb a 2005-ösnél.) Az egykori felkelők vezetői ma már politikusként indultak, sokszor síita pártokkal szövetségben. A síiták alacsonyabb aktivitását a csalódottság indokolhatja: a Szaddám-rezsim felszámolásakor ébredő reményeik elszálltak, életkörülményeik sokat nem javultak, és az új síita politikai elit teljesítménye, önzése, korrumpálhatósága is kiábrándította őket.

Talán mozdult

Irak 2005-ös alkotmánya értelmében - szakítva a saját és a térség többi arab államának hagyományaival - parlamentáris demokráciává vált, a legfőbb hatalom nem az államfő, hanem a miniszterelnök kezében van. A rendszer tisztán arányos, nincsenek egyéni kerületek, szavazni csak listákra lehet. Idén már a nyílt listás rendszert alkalmazták, azaz a választó azt is eldönthette, hogy kedvenc pártjának listájáról konkrétan mely képviselőket akarja bejuttatni a parlamentbe. Sok volt a koalíciós lista, és számos esetben e koalíciók átnyúltak az etnikai vagy felekezeti törésvonalakon (jóllehet a szavazók a koalíción belül gyakran csak az egyik párt tagjaira szavaztak).

Az iraki belpolitika óriási változáson megy keresztül. A korábban győztes síita nagykoalíció, az Egyesült Iraki Szövetség két nagy pártra bomlott, megerősödtek a kisebb, szekuláris arab pártok, egykori ellenségek léptek egymással szövetségre.

Az Egyesült Iraki Szövetségből kiszakadt egyik szervezetet, a Jogállamiság Koalíciót Núri al-Maliki miniszterelnök vezeti. Az egykor épp gyengesége, jelentéktelensége miatt megválasztott Maliki az utolsó két év biztonsági helyzetének javulását meglovagolva a rend meg az erős, központosított állam jelszavával kampányolt, miközben néhány szunnita csoporttal is sikerült szövetséget kötnie, például az ellenállóktól és az iraki al-Káidától elsőként leváló Anbar Megmentése Tanáccsal is. A másik nagy síita csoport, a Nemzeti Iraki Szövetség elsősorban a síita iszlamista szervezeteket integrálta. Ezek - köztük Moqtada asz-Szadr radikális és az Egyesült Államokat erősen ostorozó követői, a szadristák - az elmúlt években sokat szelídültek, milíciáikat feloszlatták; maga asz-Szadr is visszavett gyújtó retorikájából.

Az egykori szunnita ellenállók fő szövetségese az Ijjád Allavi vezette Iraki Nemzeti Mozgalom. A síita szekuláris Allavi a Nyugat bábjaként kezdte pályafutását még az 1990-es években; 2004-ben ő volt az alkotmányozást előkészítő ideiglenes kormányfő. Pártkoalíciója az arab nacionalizmusra, tehát a síita-szunnita felekezeti különbségek meghaladására alapoz; és talán ez az egyetlen szerveződés, amely bírálni meri Iránt, amiért beleavatkozik az iraki politikába. Az átrendeződés a kurdokat sem kerülte el. A kurd kisebbség 1974 óta két nagy etnikai párt dualizmusa alatt él, s ezt a demokratikus váltás után többen megelégelték. Az elmúlt 35 évet az alkalmi belháborúk mellett a pozíciók és erőforrások elvtelen felosztása jellemezte. Most egy harmadik erő (Gorran, azaz Reménység) adott lehetőséget a kurdoknak, hogy elfordulhassanak a régi elittől.

A közvélemény-kutatások a miniszterelnök formációját hozták ki győztesnek, másodiknak Ijjád Allavi szekuláris arab pártját. E két koalíció megszerezheti a szavazatok több mint felét, s ez is azt sejteti, hogy az ország talán elmozdult a szunnita-síita megosztottságtól.

Regionális átrendeződés

Ám minden javulás mellett még messze van a fenntartható, önálló működéstől. Súlyos a korrupció, a nepotizmus, és aligha vigasztal bárkit, hogy a Transparency International felmérése szerint egy helyet előrelépett az ország a korrupciós listán: most nem harmadik, hanem csak negyedik hátulról. A biztonsági erők színvonala és hadrafoghatósága sokat javult az elmúlt években, ami elsősorban az amerikai figyelemnek és a magas olajárnak volt köszönhető. Irakban a levetett, de még mindig ütőképes harckocsikból és tüzérségből meg a jövőben a légierőből egy új nehézfegyverzetű hadsereg kiépítése zajlik.

Az amerikai intervenció következményei csak ezután fognak kikristályosodni. Ha nem süllyed vissza a polgárháborúba, Irak ismét a térség egyik regionális hatalma lehet, amely, miként régen tette, egyensúlyt képez Iránnal szemben, és erősen belefolyhat az arab országok politikájába. Libanon, Szíria, a Palesztin Hatóság, Izrael - Irak fontos stratégiai szerephez juthat e gócokban. A nagy kérdés - amellett, hogy a parlamentáris demokrácia kísérlete sikeres lesz-e -, hogy vajon az Egyesült Államok vagy Irán partnereként teszi ezt az elkövetkező évtizedben.

Figyelmébe ajánljuk

Varga Judit választása

Nem világos, milyen színjáték bontakozik ki szemünk előtt, az pedig végképp homályos egyelőre, végül hogyan döntenek: megteszik-e a „visszautasíthatatlan” ajánlatot, az érintett a tisztesség maradéka megőrzését választja vagy elfogadja az eddiginél is gátlástalanabb kézitusa katonájának szerepét a hatalomért.

Közel kétmilliárd forint vízdíjat követel az állam Miskolctól, a város bérlakásait adta fedezetként

A magyar állam 2023 végén úgy kapta meg ingyen a rezsicsökkentés miatt milliárdos hiányt halmozó MiVíz Kft.-t 24 milliárd forintos vagyonával, hogy konszolidációt ígértek Miskolcnak. Erre nem került sor, idén nyáron viszont benyújtotta 1,8 milliárdos ki nem fizetett vízdíj számláját a városnak. A törlesztés fedezeteként egy 2,2 milliárd forintra értékelt önkormányzati bérlakásos társasházát adta zálogba a fideszes városvezetés.

A józanság kultúrája. Folytatódik CIVIL EXTRA szolidaritási akciónk

Folytatódik a Magyar Narancs rendhagyó kezdeményezése, amelynek célja, hogy erősítse a civil szférát, a sajtót, valamint az állampolgári szolidaritást, válaszként a sajtót és a civil szervezeteket ellehetetlenítő, megfélemlítő, a nyílt diktatúrát előkészítő kormányzati törekvésekre. Új partnerünk a függőséggel küzdők felépülését segítő Kék Pont Alapítvány.